Jump to content

Billig lampeolje?


Al-Tec

Recommended Posts

Nå bruker ikke jeg lampeolje selv lenger da jeg har byttet ut både kokeapparat og varmer til utstyr som går på diesel, men det som vel nå er anerkjent som det beste produktet til både kokeapparater og varmere fra Wallas er fritidsparafin. Den skal hverken kokse eller felle ut voks, og så har den god brennverdi. Det en i hvert fall absolutt ikke skal bruke, er lampeolje for lamper med keramisk veke!

Lars H.

 

Det samme har "Wallas Service" sagt.

Men i denne tråden??

https://baatplassen.n...B-forskjellige/

Ut fra databladet så er det ikke rare forskjellen på Biltema sin lampeparafin og Europris sin fritidsparafin, fant ikke pris på Europris sin.

http://www.europris....ARAFIN%201L.pdf

 

http://www.biltema.n...-11-07%20NO.pdf 1l. 30kr

 

Maritim fritidsparafin4l. 129kr

 

Felleskjøpet fritidsparafin 4 l. kr 135,00

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

.........................

Ut fra databladet så er det ikke rare forskjellen på Biltema sin lampeparafin og Europris sin fritidsparafin, fant ikke pris på Europris sin.

............

 

 

Europris sin lampeolje, som nå er omdøpt til varmeolje ( ifølge betjeningen er det samme produkt ) koster kr. 119,- for fire liter.

Tror ikke helt på betjeningen, om at det er samme produkt. Har brukt Europris sin lampeolje i flere år uten problemer, men etter olja ble "omdøpt" til varmeolje så både soter, ryker og lukter den

Link to post
Share on other sites

Nå bruker ikke jeg lampeolje selv lenger da jeg har byttet ut både kokeapparat og varmer til utstyr som går på diesel, men det som vel nå er anerkjent som det beste produktet til både kokeapparater og varmere fra Wallas er fritidsparafin. Den skal hverken kokse eller felle ut voks, og så har den god brennverdi. Det en i hvert fall absolutt ikke skal bruke, er lampeolje for lamper med keramisk veke!

 

Lars H.

 

Jeg var nok litt kjapp når jeg stilte et så lite spesefisert spørsmål om pris, for det er til lampen i skuta jeg trenger lampeolje. Varmeren går på Diesel og matlaging på gass.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Da får jeg unnskylde meg med at forvirringen skyldes Wallas (og andre leverandører) sitt "feilaktige" bruk av ordet "lampeolje" i sine brosjyrer. Men så lenge det ikke er noe som heter "kokeapparatolje" eller "varmeapparatolje", må det vel bli slik. Hadde de imidlertid brukt ordet "parafin" og spesifisert type parafin, hadde alt vært så mye enklere.

 

Når det gjelder parafinlamper, så har jeg noen lignende den på bildet, men forbruket av lampeolje er så lite at jeg bruker det jeg har for hånden eller får tak i der og da. Og til slike lamper har jeg aldri merket noen forskjell på hva jeg fyrer med.

 

948048-jpg.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.. hiver inn et spørsmål her samtidig jeg,, Dette er et område jeg er rimelig blank på. Men jeg bruker lampeolje i min Eber D3- og har ofte tenkt på hvorfor jeg ikke bruker Diesel.. Hva skal til for å fyre med diesel på en slik? Hva er fordeler/ulemper med lampeolje - diesel?

 

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Noen nevner Exxol 90 her oppe et sted. jeg husker dette med lampeolje var tema for en del år siden i forbindelse med Exxol 40, eller det var kanskje en "D" foran 40. Den skulle være veldig nært det vi den gang kalte lampeolje. En kjente det også på lukta at det var samme materien...

Link to post
Share on other sites

Hei.. hiver inn et spørsmål her samtidig jeg,, Dette er et område jeg er rimelig blank på. Men jeg bruker lampeolje i min Eber D3- og har ofte tenkt på hvorfor jeg ikke bruker Diesel.. Hva skal til for å fyre med diesel på en slik? Hva er fordeler/ulemper med lampeolje - diesel? MvhPjolter

 

Denne skal da ifølge manualen gå på diesel uten modifikasjoner av noe slag. Men den brenner kanskje renere / soter mindre / lever lengre hvis man fyrer med noe annet og renere.

Link to post
Share on other sites

En opplagt fordel med diesel er jo at en slipper kanner med lampeolje som stadig går tomme. Litt greiere med et sugerør ned i båtens dieseltank, dersom en altså har dieselmotor. Og prisen på diesel er vel under halvparten av lampeolje.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper lampeoljen i en spesialbutikk for hytteutstyr. Der får jeg 5 literskanner til samme pris som Europris sine 4 liter. Innehaveren sverger også på at hans olje har høyere kvalitet. Som en ekstra bonus følger det også med helletut til hver kanne.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Har du noe navn på denne olja, og finnes den i "alle" hyttebutikker, eller er det en spesiell butikk?

 

Kan det f.eks. være denne ?:

 

http://www.hyttebutikken.no/netthandel/product_info.php?products_id=423&osCsid=33dc42849e5dbfebbb53ba3943f51466

 

Her ser det ut til at en også får 25 liters kanner......

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kan underskrive på at lampeoljen til Europris på sorte kanner, ikke er like ren som den de hadde før, (på transparente kanner) Jeg har en Zibro kamin hjemme som jeg fyrte med Europrisolje, og merker forskjell på" odøren" etterat de byttet leverandør. :puke:

I båten har jeg Wallas, som jeg så langt har brukt Europris lampeolje på, og jeg lurer på om noen vet om man kan få lampeolje av god kvalitet i Sverige, og hva den heter der. Jeg har tenkt meg over grensen i sommer, og det kunne være greit å bunkre noe lampeolje der, som også muligens kan være billigere----- :lipseal:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig vært borti dette nå i forbindelse med innstalasjon av min wallas 2400.

 

Har vært i kontakt med både wallas her og Kemetyl i vestby, og som mange her sier er det forskjell på kemetyl sin varmeolje og kemetyl fritidsparafin, og det er voksinhold og brennverdi som skiller de to i hovedsak.

 

Fritidsparafin er det som er å anbefalle på wallas etter det jeg har undersøkt.

 

Jeg bestilte nylig Kemetyl fritidsparafin på Felleskjøpet, 135,- kr. pr 4 liter. De største FK butikkene har denne inne, mens de mindre må bestille den.

 

Så lite som det brukes i løpet av en sesong er det lite å spare på billig brensoff til wallasen slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

Har du noe navn på denne olja, og finnes den i "alle" hyttebutikker, eller er det en spesiell butikk?

 

Kan det f.eks. være denne ?:

 

http://www.hyttebutikken.no/netthandel/product_info.php?products_id=423&osCsid=33dc42849e5dbfebbb53ba3943f51466

 

Her ser det ut til at en også får 25 liters kanner......

Du får den hos Johan P. Johnsen på kaien i Stavanger sentrum. Rett ved røde sjøhus..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...