Tenkte jeg skulle legge noen bilder på tråden med stemningsbilder fra 2005, men det ble etterhvert så mange at jeg laget en egen tråd. Også litt for å vise hvordan båtlivet arter seg for oss som må slå opp i fremmedordboka når de fleste her på forumet snakker om båthavn, kran, marina, osv.
Må vel for ordens skyld legge til at jeg kun er assosiert medlem i rederiet, det er mor og far som har båt! Men det vanker da av og til mulighet for å låne litt.
Amica, en Tresfjord 28 1980-modell, ankom Rørvik med WITH Junior ca 20. juni. Med det innledes et nytt kapittel i båtlivet.
Skipperen, som jobber skift og ikke var til stede da båten kom, tar rattet i egen hånd for første gang. Turen går hjem til hjemmehavn (eller mangel på sådan) på Jøa, etter et par dager i Viknas flotte skjærgård.
Stemningsbilde fra tur til Steinan med båtvenner.
Familien er medlemmer av Folla Kystlag, som har overtatt "Straumingen", en 60 fots fiskebåt fra 1955 som en del av kvotestrukturordninga. Det vil si at eieren får kondemneringstilskudd mot at han nærmest gir bort båten. Båten kan da aldri settes i kommersielt fiske igjen.
En av turene med Straumingen går til Sør-Gjeslingan. Her Gjeslingan fyr, Haraldsøykråka. Det sees tydelig at fyret ikke lenger er bemannet. Boligblokken er etter sigende ganske ramponert, da flere vinduer er slått inn.
En liten del av fiskeværet Sør-Gjæslingan.
Straumingen til kai i Sør-Gjæslingan. Undertegnede bekledde på turen rollen som dekksmatros og maskinist. Her må man ned i maskinen for å starte og stanse motoren, en 325 hk Cat fra ca 1980. Ikke fordi teknologien ikke var kommet lenger, men fordi eieren ville ha det slik.
Båtvogn til Amica under bygging. Litt til høyre for midten av bildet kan båten skimtes der den ligger i bøya, ved enden av holmen.
Første prøvekjøring av båthenger.
Og dagen opprant, med nydelig vær. Brøytestikkene som stikker opp fra vannet markerer hvor hengeren står. Den ble rygget ut tidlig om morgenen, på fjære sjø.
Spennende, siden det kun er mor som har sett båten ute av vannet før. Ja, riktig. Hengeren var fabrikert på bakgrunn av bilder, og noen få mål fra en annen Tresfjord 28........
....men den passet som hånd i hanske.
Og andre snakker om at hengeren ikke skal ha vann over hjulene......................
Hjemme, etter en time på veien. Heldigvis er det liten trafikk her. Så en kjapp spyling,
før båten er på plass i vinteropplag, og bygging av "hus" kan starte. Ikke no`burka her nei!
Og snipp snapp snute, så var båtsesongen 2005 over. Presenning, type 6 x 10 meter, til den nette pris av 120kr har nå holdt i 2 måneder, og flere stormer. Var ikke det et godt kjøp, så vet ikke jeg.
Så var det bare å få gjennomført ca 1000 planlagte prosjekter, før sesongen 2006 er i gang!
mvh Emil Skjærvik
Redigert av emilskj: 16.01.06 22:35