Pontius

Standardkontrakt ved kjøp/salg av ny/brukt båt

5 innlegg i dette emnet

Etter å ha lest denne tråden og disse lure betraktningene av Skkipper_Worse:

 

Det har mang en gang forundret meg meget sterkt hvor svakelig folk innretter seg -- kontraktsmessig -- når de kjøper ny båt.

 

Betaling?? Mot levering, hva ellers? Man kan jo gjerne stille bankgaranti; men skal det betales noe på forskudd får pinadø verftet stille bankgaranti andre veien.

 

Leveringstid?? Dagbøter, naturligvis! Hva ellers? Skal man finne seg i å vente til det behager en eller annen dustemikkel å bli ferdig??

 

Feil på båten ved levering?? Man kan jo avvise båten, og man kan nekte å betale og overta; og man kan kreve dagbøter hvis det er avtalt.

 

Det er rett og slett bare et spørsmål om å innrette seg nogenlunde intelligent.

har jeg følgende forslag:

 

Tilsammen sitter vi jo på masse erfaring når det gjelder både kjøp og salg av båter.

 

Hva om vi lager en standardkontrakt som dekker alle fallgruber både for kjøper og selger?

 

Denne kan vi da legge ut for fri nedlasting i dokumentarkivet her.

Vi kan spre den til andre også, f.eks forbrukerrådet. Også utstyrer vi kontrakten med bp logo og link.

 

Det er jo flere her med kompetanse innen juss også, så kombinasjon erfaring og juss burde tilsi at vi sammen kunne lage en slik "vanntett" standardkontrakt.

 

Jeg ser for meg at det må lages 2 versjoner. En versjon for nykjøp og en versjon for omsetting av brukt båt.

 

Også kan man om nødvendig lage egne tileggsmoduler i kontakten for plast, tre, metall, motorbåt, seilbåt, import osv.

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Malvik

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Forbrukerrådet har en kjøpekontrakt som i og for seg dekker det meste. Helt OK og bruke den ved båtkjøp.

 

mvh tuffff

Bostedskommune: Vestfold, Larvik Båtfabrikat/modell: Hui 85 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Egentlig er eksistensen av et slikt behov en tragedie. For den kongelige norske Kjøpslov burde være nok for de aller fleste tilfeller; bare båten er godt nok beskrevet i tillegg.

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Fairline Turbo 36 Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Din Side har også en:

 

Kontrakt for kjøp av bruktbåt

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Alo 33 Navn: Kornelia Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR 3654 Kallesignal: LL8226 MMSI: 257950240

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Båtadvokaten har en kontrakt samt råd vedr. kjøp og salg av båt, se Eksterne linker.

Bostedskommune:

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende


Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto


Logg inn