Jump to content

Mesan på Viknes 770 sjark?


Sebaldus

Recommended Posts

Har tenkt litt på å montere mesanmast med seil på en Viknes 770. Lurer på om dette vil ha noen sikkerhetsmessige fordeler, vil det for eks. være mulig å få nok fremdrift med dette til å ga klær av fallgarden hvis motoren stopper? Eller vil seilet kun fungere som støtteseil?

 

Noen som har synspunkter på om det er bryet verdt?

Link to post
Share on other sites

En mesan er vel ment som ett støtteseil.  Når du ligger å fisker snur den nesa mot vind. Når du går med sidevind støtter det så du ikke ruller.  Du kan neppe seile med det siden bommen sitter fast

 

Men Viknes 770 går vel ganske fort og da kan det hende det kommer til å virke som en spoiler på høykant og båten kan bli svært  logjerrig.  

 

Du har en flott båt, og skulle jeg noen gang falle for fristelsen å skifte ut tekstilkrusern med en jerngenoa så skulle det blitt en Viknes.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding. Mesanen tenker jeg mest på som støtteseil i forbindelse med fiske samt ved gange i sjø eller vind der farten må reduseres uansett. Viknesen har en toppfart på 20 knop og en typisk marsjfart på 15. Båten er tross alt bare 25 fot så er det en del sjø må man fort ned i 8-9 knop.

 

Har hørt en del om de sikkerhetsmessige fordelene med et lite støtteseil så det var egentlig derfor jeg lurte på om det kunne gi litt fremdrift i en krise. Litt kan det vel sikkert gi, men neppe nok til å krysse seg mot vinden hehe....Finnes faktisk en rar sjark som har mulighet for kryssfokk....ganske genialt!

 

Ellers levers sjarkversjonen av 770 med mesan så jeg tenkte på å kjøpe en ferdig mast fra Viknes beregnet for sjarken. Har sett en del 770 combi med mesan rundt om.

 

Synes også båten er fin. tilhører familien min og jeg bruker den så mye jeg har anledning til. Er likvel seilbåt som ligger mitt hjerte nærmest så jeg synes ikke du skulle bytte. HVIS du skulle ha byttet derimot er Viknes flotte båter, særlig den nye 1030, og selve Viknesfirmaet består av seriøse folk som vet hva som trengs for å lage skikkelige båter. De har en veldig fin hjemmeside med flott presentasjon av båtene sine på www.viknes.no

Link to post
Share on other sites

  • 18 år senere...

Slik jeg og de fleste her omkring (Lofoten) som har båt på min størrelse (Tresfjord Nordic 29fot) bruker mesanseil så er det for  å holde båten i ro på sjøen når man fisker med juksa (håndsnøre eller maskin)  og det er vind. Mesanen er med å holde båten mot vinden. Det betinger at du har vribar  propell (dvs. at bladene på propellen kan vris slik at du får ønsket framdrift) eller sluregear som brukes til å justere propellhastigheten.Her er vripropell absolutt best

Det er altså viktig å ha framdrift som akkurat motvirker avdriften p.g.a. vinden mens mesanen holder baugen opp mot vinden. . Hvis man har autopilot kan den og være til hjelp.

Da ligger båten rolig og man kan bak overbygg fiske i fred  i området der fisken står

 

Nedre mesanbom bør ikke være lavere enn taket eller skjermen på overbygget. Trekant mesan er ikke å anbefale, men mere trapesformet.

Den bør helst ha  Y- split som strekker seg i hele lengden fra bakenden fra nedre til bakenden på øvre mesanbom. Bakenden på bommene må sjølsagt ha en y-formet bakende. Dette hjelper til med å holde båten på rett kurs.

Den vil jo også stø båten under gange med sidevind, men jeg ser at de fleste slipper mesanen ned når de er under fart mot land.

En mesan til min båt koster  9ooo-10000 kr.

Hilsen Kjell

 

Redigert av kjeg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har så vidt fått prøvd mesanen på min og ble ikke veldig imponert over effekten. Vurderer egentlig å hive den på land, men skal teste litt til i kombinasjon med autopilot

 

On 3/1/2021 at 8:48 PM, kjeg said:

Nedre mesanbom bør ikke være lavere enn taket eller skjermen på overbygget.

Har "halvkapell" som sikkert skjermer en del, så muligens derfor?

 

DSC_0287.JPG

Link to post
Share on other sites

Bouncer skrev 1 time siden:

Har så vidt fått prøvd mesanen på min og ble ikke veldig imponert over effekten. Vurderer egentlig å hive den på land, men skal teste litt til i kombinasjon med autopilot

 

Har "halvkapell" som sikkert skjermer en del, så muligens derfor?

 

DSC_0287.JPG

 

Det er vel en 770 combi du har der...

Vanlig 770 sjark, uten kalesje har mye mindre vindfang i overbygget...

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 12 timer siden:

Hjelper jo ikke med mesan på en båt som er som en høysekk på vannet. Det er jo et vinnfang i overbygg og kalesjer som langt overgår det en mesan kan kompensere for. 

:giggle:Ikke sant. Blir ikke seilbåt selv om man setter på mast. Det må stå litt i forhold til hverandre, det som er over vann, og under vann. Har erfaring med Sagen 24 sjark, og den balanserte helt suverent i vind, med mesan og vribar propell. Lett å dra garn, selv manuellt, uten kraftblokk. Gamle Viksund 27 og 31 også, kan balansere med vind rett i baugen med minimal framdrift og motorkraft, selv uten mesan. Disse er alle langkjølte og relativt dype undervannsskrog.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...