Jump to content

270 drev


js

Recommended Posts

Hei. Jeg har liten erfaring med drev, og i den forbindelse lurer jeg på følgende: For det første, hvor/hvordan sjekker jeg oljen på drevet.

Kan ikke se noe naturlig sted å gjøre dette på mitt 270 drev.

Det andre; når jeg kjører i dorgefart og svinger, begynner det å dure/rumle en del. Er dette naturlig, eller er det noen knuter el. l. som er/begynner å bli slitt?

Det er ikke noe problemer/lyder i stor fart.

 

Ha en fin uke.

Link to post
Share on other sites

Oljen peiles ved å skru opp pluggen som står på toppen av drevet. PÅ denne pluggen henger peilepinnen (slik er det iallefall på mitt 280 drev).

Rumlelyder kan jo høres ut som om det er drivknutene som er slitt, men det kan jo også være andre ting. F.eks lagre og utvekslinger lengre inne i drevet. At du ikke hører noe i større fart kan jo ha sammenheng med at det da ellers er høyere støynivå i båten eller at frekvensbilde kan endre seg.

Dette ville jeg fått sjekket. Om noe skjærer seg inne i drevet kan det fort bli dyrt!!

Link to post
Share on other sites

Misforstå meg rett. Du kan få noe annerledes lyd ved sving eller under tilting. Antagelig fordi drivknuten da jobber med en annen belastning enn om du går rett frem. Om lyden endrer seg ved vridd drev skal allikevel ikke lyden bære preg av skraping o.l. Lyder som kommer fra utvekslinger inne i drevet skal ikke endre seg for det om drevet er vridd, så dersom lydene kommer kun når du svinger er drivknutene sannsynlig årsak..

Det finnes en verkstedhåndbok som viser hvordan du sjekker/overhaler drivknutene. Jeg tror de må splittes for at du skal kunne se om drivknutelagrene er slitt.

Link to post
Share on other sites

Knutene bytter du som en enhet, dvs kryss og lager samtidig. Dette er ingen stor kostnad, 3-500 kr stk avhengig om du kjøper originalt eller ei, og det er også en rimelig enkel operasjon og skifte dem.

 

Jeg hadde havari på det ene knutelageret, men hadde ingen ulyder...... Men ved kraftig pådrag, max moment fra motor, knakk jeg primæraksling (akslingen mellom motor og drev) da det havarerte knutelageret påførte akslingen "benn-krefter". Kanskje ikke så lett å forstå når jeg skriver, men du vil se det lett når du får det opp.

 

Ikke vent, ta det opp med en gang og sjekk hva det er for noe, som Frode sier kan det fort bli noe dyrt å vente og håpe på det beste..... :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...