olle62 Startet 16.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2006 Har en 28 fot plastsnekke som har en VP 76hk motor. Motoren kan trimmes fra 76 til 102. Hva bør jeg gjøre for å få utnyttet disse hk ? Nå propell, girkasse, forlenge skroget eller noe annet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 (redigert) Nå har jeg ikke så veldig mye grei på snekker men for at du skal få kvalitative svar vill jeg tilføyd litt mer info: Hvilken snekke har du? Er den halvplanende? Hvilken fart har du i dag? Hvilken motor? Hvilket gear? Aksel type og diameter? Jeg ville nok sjekket hva girkassen du har i dag tåler av effekt samt aksel. Når er det ikke en dramatisk effektøkning du planlegger så det burde vell gå greit. Uansett så må du ha en større propell til din nye effekt. Dersom du ikke alt har det hadde det vell også vært på plass med flaps bak for å unngå at den bare setter seg på ræven. (graver seg ned). Dersom du oppgir hvilken motor, gear og aksel diameter så er det helt sikkert noen her som vet hva disse er dimmensjonert for av effekt og moment. Redigert 16.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 (redigert) Jeg forutsetter at båten har fortrengningsskrog (ikke halvplaner under vannlinja). Da er det i hovedtrekk båtens lengde i vannlinja som bestemmer max hastighet. Jeg vil tippe at båten din begynner å grave seg ned med hekken når du passerer rundt 7-8 knop. Om du skal øke hastigheten vesentlig, må du ha lengre vannlinje, evnt mye løft bak. En del sjekter ( som det heter i Arendal ) har faststøpt flaps bak, en plate som gir ekstra løft. Er usikker på hvor mye det hjelper, men det er jo enkelt tiltak som kan prøves. Synes å huske at en kar her inne hadde en Tresfjord på 28-30 fot som han gjorde dette med, sikkert noen som husker hvem det er og kan gi deg Nicket hans, så kan du ta kontakt. Som seilbåteier synes jeg 76 HK høres rikelig ut, men det funker jo litt anderledes med sjekter enn seilbåter. Selv har jeg 25 HK på 31 fot og det er nok.... Redigert 16.Oktober.2006 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vågen Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Du får vel en grei indikasjon på hva du må gjøre med den motoren du har i dag. Regner med at du har marsjfart et stykke unna max. turtall. Din nye marsjfart vil vel bli omtrent som på toppfart i dag. Dersom du ikke får særlig mer fart ved å øke fra marsjturtall til max i dag, er det vel lite å hente ved å trimme motoren. Dersom du derimot føler at båten kan nyttiggjøre seg alle hestene opp mot max turtall, har vel trimmingen noe for seg? Flaps vil kunne hjelpe med eller uten trimming, i alle fall om du har en halvplaner. Jeg tror det er viktig å få bistand til utformingen av disse fra kyndig hold, ellers kan du ende opp med en meget "kilen" båt, spesielt i medsjø. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mor Amica Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Synes å huske at en kar her inne hadde en Tresfjord på 28-30 fot som han gjorde dette med, sikkert noen som husker hvem det er og kan gi deg Nicket hans, så kan du ta kontakt. Hei! Er det kanskje vår tråd om Amica du referer til. Både Amica og emilskj svarer gjerne på spørsmål dersom det er noe vi kan hjelpe med. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Jepp det var denne tråden jeg tenkte på ja. Dette må være symptomatisk for båtidioter som meg, jeg husker ikke navnet på båten eller hva tråden het eller når det var, men hva slags båt det var, det satt spikret.... Hjalp det på toppfarten ? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
olle62 Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Båten er en Sollux 28 med det nye skroget. Senere modeller har påmontert plate bak. Min gjør max 12 knop med TMD og 76hk mens jeg ser en med TAMD 22 og 105hk gjør 18 knop ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 hmm det er sikkert halvplanerskrog da... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
mor Amica Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Hjalp det på toppfarten ? På vår Tresfjord med 49 hk Perkins utgjør det en fartsøkning på 1,5-2 kn på toppfarten. Har imidlertid en kjenning som har gjort samme operasjon med sin båt, samtidig som han skiftet motor. Tror han satte inn en Yanmar 120 hk. Han påstår at han har hatt over 20 kn. på båten, men da ble den vanskelig å styre. mvh Geir Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post Share on other sites More sharing options...
Sabeltann Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 (redigert) Om det er et halvplaner skrog, noe som er mye sansynlig da din kjenning er oppimot 18knop(maks fart sikkert marsj 14?), Så kan du vet ekstra hk også øke farten din. Det er dog MANGE variabler ute og går, tåler aksling ekstra hk, hva med gear, hvordan vil båten gå i sjøen. osv osv, Har selv montert inn yanmar 120hk istede for 49hk, kan klare 17 knop om båten er helt trimmet og ny smurt. Min erfaring er at skroget trives best i 12-13knop som jeg stort sett marsjer på. Men det er vel ikke bare bare og montere en aftercooler i din tmd, heller, Sikkert mye som må endres for at den skal yte 105hk..svarer seg kansje og selge tmd22en og skaffe seg en større motor 31 motor eller yanmar 105/120 Redigert 16.Oktober.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olle62 Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Solluxen er fortrengningsskrog Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.