Jump to content

Legge teakdekk omtrent som man legger tak?


WithVital

Recommended Posts

Må bare stikke fingeren i jorda litt... -hold ut med meg... :)

 

Har noen kjennskap til teakdekk lagt på tverrgående "bjelker" med utlufting og "utvanning" under? -altså at teaken legges på dragere av aluminium eller noe slikt omlag en cm (eller bare noen millimeter) over selve båtdekket for å slippe at vannet som evt trenger igjennom skaper råte og fuktskader ved å ligge stille i treverket?

 

Figur:

dekk.gif

 

Dolbord ordner seg nok. Ser for meg alulist pr. 10 - 15 cm eller noe slikt. Er det noen som ser åpenbare svakheter? -hadde jo vært snasent å slippe å få stillestående vann mellom teak og finer? -enklere å ta av teakdekket senere også... -når natene uunngåelig går til slutt...

 

Takk og bukk!

 

Claus

 

Status:

status_161006.jpg

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Slik som jeg ser det kan du vel like gjerne legge teaken rett oopå den epoksy belagte finer platen. Du vil da greie deg med teakstaver på virka 5-6mm. Skikkelig gjort med nater av epoksy og stavene hellimt ned til underlaget vil dette bli tett. Se http://westsystem.no/ Skriv inn legging av dekk i søkefeltet og se på linkene som kommer opp

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen tilbake :wink: !

Kjenner ikke til bruk av "luftede tak" på båt, og innbiller meg at dette ikke er spesielt egnet på sjøen.

Følgende er mer ut fra resonering enn erfaring: Om du bruker et lag glassfiberforsterket epoxy på fineren, og limer teaken isteden for å skru, burde du ha eliminert lekkasje / vannintrengningsproblematikken. Ser alikevel hva du mener med fuktighet i bunnen av teaken. Om du har nok krumming på dekk kunne det kanskje hjulpet å frese spor i underkant av teakstavene?

På land er jo lufting i konstruksjoner alfa og omega, men jeg lurer på om klima og den konstante fukteksponeringen på sjøen gjør at lufting kan lage mer problemer enn å løse noe.

 

Spennende problemstilling! Spent på hva andre mener her!

 

Redigert:

Jonkare postet sitt mens jeg skrev dette....

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette synes på meg å være en umulig konstruksjon: For å unngå svikt i teakstavene må du benytte en tykkelse som langt på vei ruinerer deg. Og hva har du tenkt å benytte som "natestøtte? Nei, gjør som "Jonkare" foreslår, konsultér West System - der får du gode råd. Legg teakstavene i epoxy på eksisterende finér og benytt gjerne også epoxy til nating, da får du et homogent og pottetett dekk.

Link to post
Share on other sites

Slik som jeg ser det kan du vel like gjerne legge teaken rett oopå den epoksy belagte finer platen. Du vil da greie deg med teakstaver på virka 5-6mm. Skikkelig gjort med nater av epoksy og stavene hellimt ned til underlaget vil dette bli tett. Se http://westsystem.no/ Skriv inn legging av dekk i søkefeltet og se på linkene som kommer opp

 

Da må teakdekket evt. freses bort hvis det oppstår lekkasje senere? (dekket mitt er 8 mm).

 

Hei og velkommen tilbake :wink: !

Kjenner ikke til bruk av "luftede tak" på båt, og innbiller meg at dette ikke er spesielt egnet på sjøen.

Følgende er mer ut fra resonering enn erfaring: Om du bruker et lag glassfiberforsterket epoxy på fineren, og limer teaken isteden for å skru, burde du ha eliminert lekkasje / vannintrengningsproblematikken. Ser alikevel hva du mener med fuktighet i bunnen av teaken. Om du har nok krumming på dekk kunne det kanskje hjulpet å frese spor i underkant av teakstavene?

På land er jo lufting i konstruksjoner alfa og omega, men jeg lurer på om klima og den konstante fukteksponeringen på sjøen gjør at lufting kan lage mer problemer enn å løse noe.

 

Spennende problemstilling! Spent på hva andre mener her!

 

Redigert:

Jonkare postet sitt mens jeg skrev dette....

 

Takk! -godt å være tilbake ;) -fresing kunne gått, men båtdekket heller feil vei... -som en banan omtrent :)

 

 

Dette synes på meg å være en umulig konstruksjon: For å unngå svikt i teakstavene må du benytte en tykkelse som langt på vei ruinerer deg. Og hva har du tenkt å benytte som "natestøtte? Nei, gjør som "Jonkare" foreslår, konsultér West System - der får du gode råd. Legg teakstavene i epoxy på eksisterende finér og benytt gjerne også epoxy til nating, da får du et homogent og pottetett dekk.

 

Hvis jeg legger teaken i epoxy må den vel slipes / freses bort hvis dekket må byttes? (har tatt av dekket på en gammel båt og det var ganske enkelt og det var fuktskader under og inni båten. Teaken var ikke limt..)

 

Natestøtte kan bestå av hva som helst som er tynt nok (skal bare tillate at natemassen ikke renner ned på epoxydekket). Natene i seg selv vil bare oppleve trykket fra dekksbordene, og hvis dekksbordene svikter 2-3 mm pr. 10-15 cm er vel dette innenfor hva natene egentlig skal tåle for teaken? Aluminiumstape? Problemet er jo egentlig ikke om natene tåler belastning eller går i stykker, men om de når de går i stykker tillater vann å bli liggende stille og trenge videre inn i båten. Mitt prinsipp er i utgangspunktet ikke avhengig av nater til annet enn estetikk. Egentlig burde natene ha dreneringshull hvor vannet han forsvinne ned til epoxydekket og renne av...

 

Synes også opplegget går i helt feil retning. Skal du montere stavene på alu-skinner må du skru alu-skinnene på dekk. Og det gir i alle fall fare for lekkasje.

 

Hvis jeg epoxy-limer aluminiumslistene til dekket og skrur dem fast vil vel disse aluminiumslistene innfri Jonkeren og Torbits profetier mht tetthet? Forskjellen er at vannet aldri vil føle trang til å presse seg inn under alulistene men heller renne av / fordampe. Teaken i seg selv blir tilnærmet uberørt av stillestående vann og kan skrus / punktlimes fast til alulistene slik at det er billig og enkelt å ta dem av for evt. service...

 

...

 

(-sa han ikke helt overbevist om at han var på villspor...; )

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

No e e forvirra no kain du ta eit bilde av dekket ditt å lægg dæ ut her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mener fortsatt at du er på villspor. Siden du hevder at dekket "heller feil vei" og bare er 8 mm tykt foreslår jeg at du biter i det sure eplet og river dekket. Bygger opp dekksbjelker med riktig profil, legger X-finér i to lag i epoxy og limer teakstaver på toppen. Skal du først fikse dekket bør du gjøre det så det holder, ikke med tanke på at du må rive det opp ved en senere anledning. Når du hevder at natene bare er til for estetikk og egentlig burde ha dreneringshull tror jeg du er på en feil planet. En trebåtelsker får fnatt av en slik innstilling!!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er vel en plastbåt vi snakker om her eller? Hva med et bilde som viser dekket?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

No e e forvirra no kain du ta eit bilde av dekket ditt å lægg dæ ut her

 

dekk_vista_claus.jpg

 

Mener fortsatt at du er på villspor. Siden du hevder at dekket "heller feil vei" og bare er 8 mm tykt foreslår jeg at du biter i det sure eplet og river dekket. Bygger opp dekksbjelker med riktig profil, legger X-finér i to lag i epoxy og limer teakstaver på toppen. Skal du først fikse dekket bør du gjøre det så det holder, ikke med tanke på at du må rive det opp ved en senere anledning. Når du hevder at natene bare er til for estetikk og egentlig burde ha dreneringshull tror jeg du er på en feil planet. En trebåtelsker får fnatt av en slik innstilling!!! :headbang:

 

Jeg vet at jeg er på en annen planet. Det er jo det som er så gøy med design :) -men på min planet trekker teak og magogny vann. Nater lekker og alle edle tresorter er svinedyre...

 

Ikke dumt forresten med to lag X-finer. Høres jo tett og fint ut, men jeg har aldri sett en tett variant før. I tillegg har jeg et problem med penger da... -kan ikke kjøpe nytt teakdekk hverken nå eller om noen år. Dekksbordene er 8-9 mm tykke. En venn som har "klassisk seilbåtvarianten" av min Vista har massiv mahogny, 1000kg epoxy, mahogny og teak lister og er nå så skadet av vann at mye må rives opp fullstendig og kjøpes / lages på nytt etter at alt var potte tett for to år siden:

vannskader_vista_baard.jpg

 

Jeg blir veldig inspirert til å gjøre dekket annerledes med tanke på hvor galt det kan gå på to år med epoxy og "vanlig dekk" på en båt som er nesten lik min, bortsett fra at dekket hans "heller mer riktig vei" enn mitt (altså ca 5 graders helning fra dekk inntil overbygg og mot dolbord). Mitt dekk heller nesten ikke i det hele tatt fra overbygg mot dolbord, men heller fra baug mot kabin og fra akter og mot kabin (snekkevarianten). Se bilde over.

 

 

Det er vel en plastbåt vi snakker om her eller? Hva med et bilde som viser dekket?

 

Ja, -beklager! -det er en Vista 28 med glassfiberskrog. Se evt signaturlink for bilder og annet spetakkel :)

 

Forresten er Vistaen til kameraten min utrolig vakker:

baards_vista.jpg

-selv om dekket nærmest skvulper når man tråkker på det...

 

 

PS: Jeg lager helårsbåt...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte si det, men det holder jo ikke med triple plater, 100kg epoxy, mahogny og teak når jobben blir så dårlig utført og ikke minst vedlikeholdt at han nå etter bare 2 år må rive opp og bytte ut. :nonod: :nonod:

 

Det har ingenting med materialer, eller fremgangsmåter å gjøre...kun arbeidet som ble gjort. Men plater godt og 100% forseglet i epoxy, og teak/mahogny 100%tilpasset og forseglet 100% på toppen ville dett ikke vært noe problem å fått et dekk tett. 100 kg epoxy på et dekk synes jeg hørtes vel i overkant ut. !

 

Din løsning derimot blir jeg litt skremt av....., men for all del, kanskje du har funnet noe nytt du kan gå til båtbransjen med. Jeg ville aldri gjort det, men en må jo være den første. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte si det, men det holder jo ikke med triple plater, 100kg epoxy, mahogny og teak når jobben blir så dårlig utført og ikke minst vedlikeholdt at han nå etter bare 2 år må rive opp og bytte ut. :nonod: :nonod:

 

Det har ingenting med materialer, eller fremgangsmåter å gjøre...kun arbeidet som ble gjort. Men plater godt og 100% forseglet i epoxy, og teak/mahogny 100%tilpasset og forseglet 100% på toppen ville dett ikke vært noe problem å fått et dekk tett. 100 kg epoxy på et dekk synes jeg hørtes vel i overkant ut. !

 

Din løsning derimot blir jeg litt skremt av....., men for all del, kanskje du har funnet noe nytt du kan gå til båtbransjen med. Jeg ville aldri gjort det, men en må jo være den første. :lol:

 

Vistaene er "kjent for" å ha dårlig dekksløsning. Han som la dekk som holdt to år måtte først strippe hele båten for glassfiber og epoxy etter tidligere eiers forsøk på å tette. Båtene er fra 73 - 85 omtrent (-og joda.. -han er nok en slurvekopp)...

 

Jeg er så heldig å ha en tørr båt og står med blanke ark, ok teak, lite pengre og skal bo i båten hele året. Jeg synes det er skremmende å legge teak i epoxy og benytter meg av min uvitenhet til å tenke nye tanker (-tradisjonelle teakdekk ble tross alt funnet opp før både epoxy og aluminium :)

 

Jeg ser for meg at det verste som kan skje er at finerplatene jeg evt. dynker i epoxy lekker til slutt og at jeg evt har et intakt teakdekk jeg kan kline på senere (hvis jeg ikke velger å bare bytte fineren).

 

PS: Nater og pynt:

Natene på dekk er til for å avlaste dekket ved vridninger og for å tette. På glassfiberbåter er ikke dekket lenger utsatt for samme vridninger og epoxy er det som gjør dekket tett. At jeg mener teakdekk / nater er pynt må sees i sammenheng med at jeg snakker om glassfiberskrog :) -på ekte båter ( ;) er det så klart en helt nødvendig design for å tette og avlaste dekk og båt...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

........Jeg synes det er skremmende å legge teak i epoxy ......

Hvorfor egentlig det? Det bygges i dag båtskrog i finer og epoxy (kaldbaking) som har bevist at epoxy og treverk kan bli vel så bra og like vanntette som rene plastskrog. Jeg ville ikke vært i tvi. Hvis du skal ha teakdekk, så legg etter tradisjonelle metoder, men med moderne lim. Det er kanskje vel så viktig at du også bruker kvalitetsteak som er skåret slik det skal være til båtdekk. Her er det mye uvitenhet og juks.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Beklager og å måtte si det men vi må hær være vitne til dårlig utført arbeid.

 

Bruk x-finer plater nbehandlet etter alle regler. LIm ned teak og mahogny med tykkelse 4-6mm på disse, rengjør alle gamle flater det skal fuges mot og gjør dette skikkelig. Da vil du ha et tett dekk garantert. Er du fortsatt i tvill så bruk en tynn duk beregnet på epoksy oppå hele greiene, duken blir usynlig når du metter den opp med epoksy. Lakk dette med 2 komp lakk og sørg for at alle skruhull etter montering av rekkverk og beslag blir skikkelig tettet slik at det ikke kan stikke seg inn vann her. Dette skulle gi et dekk som er holbar i kanskje flere tiår uten vedlikehold. Har du ingen erfaring med slikt arbeid eller lignende kan det kanskje være lurt å finne en handy man som kan hjelpe deg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor egentlig det? Det bygges i dag båtskrog i finer og epoxy (kaldbaking) som har bevist at epoxy og treverk kan bli vel så bra og like vanntette som rene plastskrog. Jeg ville ikke vært i tvi. Hvis du skal ha teakdekk, så legg etter tradisjonelle metoder, men med moderne lim. Det er kanskje vel så viktig at du også bruker kvalitetsteak som er skåret slik det skal være til båtdekk. Her er det mye uvitenhet og juks.

 

Jeg har originaldekket som har ligget lagret i 7 år. Jeg er redd for å ødelegge teaken hvis jeg epoxylimer? -får det vel ikke av igjen sånn uten videre? (er ikke gjerrigknark... -mer fattigknark... :)

 

Beklager og å måtte si det men vi må hær være vitne til dårlig utført arbeid.

 

Bruk x-finer plater nbehandlet etter alle regler. LIm ned teak og mahogny med tykkelse 4-6mm på disse, rengjør alle gamle flater det skal fuges mot og gjør dette skikkelig. Da vil du ha et tett dekk garantert. Er du fortsatt i tvill så bruk en tynn duk beregnet på epoksy oppå hele greiene, duken blir usynlig når du metter den opp med epoksy. Lakk dette med 2 komp lakk og sørg for at alle skruhull etter montering av rekkverk og beslag blir skikkelig tettet slik at det ikke kan stikke seg inn vann her. Dette skulle gi et dekk som er holbar i kanskje flere tiår uten vedlikehold. Har du ingen erfaring med slikt arbeid eller lignende kan det kanskje være lurt å finne en handy man som kan hjelpe deg

 

Har bygd litt før både i teak, glassfiber og epoxy og skal nok få til det meste, men jeg har som sagt ikke sett løsningen du beskriver fungere i praksis over tid uten å lekke eller bli stygg. Det jeg har sett er løsningen over under reparasjoner (nedsliping) av hele dekk / overbygg fordi det ikke holdt. Jeg tviler ikke på at løsningen kan fungere hvis den blir forskriftsmessig utført. Den er en av flere alternativer :)

 

Teakdekket mitt er 8-9 mm tykt. Jeg må bruke det...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Takk forresten til alle som gidder svare på disse halvabsurde spørsmålene mine! -Lærte nemlig to ting på skolen:

1: "Hvorfor slik akkurat her?" (Steen De Geer - Geolog ellerno)

2: Osmose: -diffusjon gjennom halvgjennomtrengelig membran...

 

-som desverre har preget meg over middels siden...

 

;)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Du må slutte å tenke baderom, og begynne å tenke båtbygging. :smiley:

 

Ved å se på NilsPils sin båt så tror du vel ikke at han hadde lagt teakdekk om det sannsynligvis går lekk om 2 år?

 

Om du ser på 90% av andre restaureringstråder her, så legges det epoxy med staver av tre (teak, mahogny, furu, lerk etc.).

 

Se f. eks. på tråden om M/B Gamla som går fra sliten snekke til snart å være et smykke av en trebåt med nytt dekk, nytt tak ny innredning og splitter ny motor. To unggutter som har gjort alt sammen selv og de har ikke klaget på at noe lekker. :lol:

 

Membran er på badegulv - epoxy skal på båtdekk. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Oj... -NilsPils sin ser ordentlig bra ut. Er dette et helstøpt plastoverbygg? -synes jeg skimter noe finer i styrhus? -er det helstøpt plasttak / dekk er det jo ikke så farlig om teaken er tett...

 

Skal søke opp Gamla... -høres spennende ut!

 

Heldigvis skal jeg ha dusj i båten og tillater meg å ha våte membranmareritt litt til :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

To unggutter som har gjort alt sammen selv og de har ikke klaget på at noe lekker. :lol:

 

Må være lommeboka i såfall, den har lekket jevnt og trutt for min del ihvertfall :lol:

 

Men Det er jo en fin båt Withvital har fått seg, husker jeg kikket litt på denne sjøl.

Den var ganske rimelig også hvis jeg husker riktig

Link to post
Share on other sites

Oj... -NilsPils sin ser ordentlig bra ut. Er dette et helstøpt plastoverbygg? -synes jeg skimter noe finer i styrhus?...

Takk for hygelig kommentar. Det blir straks bragt videre til båtbygger.

 

Det er helstøpt plastoverbygg, ja. Innvendig er det 50 mm skum for isolasjon som vil bli dekket med trepaneler. Skai er furbudt! For å gardere meg mot kondens mot ytterskroget er isolasjon lagt av skumplater som er støpt inn i vanntett skum så det ikke skal kunne bli mulig å få sirkulasjon av kabinluft til ytterhuden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Røverkjøp! (-inkluderer så klart verftsreparert skrogskade... :)

 

Og hvis noen lurer: Dette med "feil retning" på helling gjaldt forslaget om å profilere teakplankene under i lengderetningen fremfor å legge alustøtter på tvers av lengden. Fresing vil føre vann fra akter til baug og Vice versa (og altså stoppe vannet ved overbygg) og ikke fra mast til dolbord og vekk fra båten... :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...