Jump to content

Koble sammen flere batterier


joelle

Recommended Posts

Håller på med lista for vintern der jeg blant annet ska bytte ut mitt 170ah batteri, og montere in 4 x 135ah.

Min tanke er att jeg ska ha 2 batterier på hver side av båten, men lurer på hvordan jeg på en grei måte ska kobble sammen dem.

 

Vet att jeg har lest om det her innen men fannt ikke dette når jeg søkte eller bladde gjennom emneoversikten

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det spørs jo hvordan du planlegger å bruke batteriene. Skal du f.eks. ha dem i 2 separate og like store "banker", som du manuelt kopler til forbruk og start etter behov, så er kanskje løsningen å koble dem til en felles strømskinne via 2 hovedbrytere. Ønsker du derimot å ha ett av batteriene som startbatteri, mens de andre 3 står som forbruksbank, så er det en enkel og grei løsning å koble dem til hver sin strømskinne, og så sette inn et BEP-rele til å sikre lading av begge bankene, samtidig som du sikrer at ikke startbatteriet tappes til forbruk.

 

I denne linken finner du mer om dette: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25206&hl=BEP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...