Jump to content

Neptim 8000, vannlekkasje


Renè Mikkelsen

Recommended Posts

Hej Norge

Jeg har lige købt en Neptim 8000 fra 1979.

Måske nogen kan hjælpe mig,når det regner kommer der vand i bunden af 3 trappe ved søvandsventilen og klædeskabet og bade-toiletrum,jeg kan ikke se hvor det kommer fra der er ikke nogen steder der er vådt på loftet og siderne.jeg er meget glad for båden,håber nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen

Renè København

Link to post
Share on other sites

Smak først på vannet om det smaker salt eller ikke. Da vet du i det minste om det kommer ovenfra eller nedenfra, og kan begrense søket litt. Hvis det er salt, så kan di se etter saltutslag på slangekoplinger, gjennomføringer etc. Hvis det er hvitt pulver et sted, er det garantert en liten lekkasje der.

 

Ellers kan lekkasjer rundt vinduer, fenderlist og lignende lede vannet bak skrogtrekket, langs lister og kanter før det til slutt drypper ned et helt annet sted. Så dette kan fort bli tidkrevende å finne ut av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Slet/sliter med det samme problemet i min båt. Hos meg hjalp det og starte utvendig, tok opp alle skruer og la i fugemasse før jeg skrudde tilbake skruene. Har fremdeles litt lekasjer og det er som index skriver ofte at vannet renner en stund før det dukker opp en helt annen plass.

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så dette kan fort bli tidkrevende å finne ut av...

 

ja det kan det. Men forsøk f.eks å strø mel eller annet tørt pulver rundt en gang du har tørket opp, så vil du neste gang se hvor vannet har laget spor i pulveret. Dette må vel nesten gjøres under der skrogtrekket slutter (Neptimen har vel kanskje ikke trekk i skap etc?). Det går også an å teipe maskeringsteip langs innsiden av skrogsider etc og tusje en strek på den - du vil muligens se hvor vannet har passert tusjen. Men pulver er kanskje enklest - men medfører litt oppryddingsjobb etterpå.

 

Og mens du leter - kjøp en pakke med store bleier til barn - de suger opp utrolig mye vann.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hej Norge

Jeg kan tænke mig at man skal spørge i Norge, hvis man er blevet ejer af en Neptim 8000 den er fra 1979 og har en Volvo MD21 motor.

Jeg købte den i Sverige Oktober 2006. Jeg har søgt oplysninger på nettet,og der har jeg set flere med hardtop,er der nogen som ved hvor man kan købe en?

Jeg har et andet spørgsmål,båden står på land når det regner kommer der vand ind i båden,jeg tror det kommer ind fra fenderlisten,kan den afmonteres og påsættes igen uden at den går i stykker?

Mange Hilsner

Renè Mikkelsen

København Danmark :flag::cheers::flag_da:

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke så nemt å finne en hardtopp til en slik gammel båt, mulig man kan komme over noget brukt.

 

Når det gjelder fenderlisten så ville jeg kontrollert at ikke drenhullene i fenderlisten er tett. Det skal finnes noen hull på undersiden av fenderlisten slik at vann som kommer inn i listen renner ut. Disse hullene er gjerne på stb og bb hjørne akter og om de mangler ville jeg borret hull. Er disse hullene tatte kan det føre til at vann kommer inn mellom skrog og dekk...

 

Hvis du søker på "fenderlist" i dette forumet så finnes det tråder hvor montering av fenderlist er beskrevet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har søgt oplysninger på nettet,og der har jeg set flere med hardtop,er der nogen som ved hvor man kan købe en?

Vet ikke om dette kan være til noen hjelp, men legger ved en link

til noen som annonserer med å tilpasse hardtop etter båttype.

Hawk

Lykke til.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Mange har forsøkt å spore opp formene til hardtop'en, men meg bekjent har ingen lykkes i dette.

Synd, for denne var veldig forseggjort med integrerte skyveluker.

Kun noen få båter ble levert med hardtop originalt og de fleste man ser i dag er derfor hjemmelaget.

Å betale noen for å støpe en vil koste en formue, da er det bedre å kjøpe ny båt med hardtop...

 

Ang. lekkasje under fenderlisten så bør dette tettes fra innsiden såsant det er mulig å komme til. Fabrikken overstøpte skjøten på innsiden, dette ble ikke gjort på halvfabrikat.

Å ta av og sette på fenderlisten er en jobb for profesjonelle, den er meget solid...

 

Det ligger div info i Dokumentarkivet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...