Larspo Startet 7.November.2006 Del på Facebook Startet 7.November.2006 En avfukter fungerer som en air-cond med begge enhetene på samme plass. Et register kjøler ned luften. Nedkjølt luft greier ikke å bære like store menger vann, dermed kondenserer dette. Denne luften blir igjen varmet opp og sluppet ut på "baksiden" som tørrere enn hva den var ved inngangen. Disse er ivrig i bruk spesielt i tilfluktsrom hvor fuktigheten er høy, og det er dårlig med trekk. Men..... For å unngå fuktighet i båten min i vinteropplag har følgende slått meg. Jeg henger 2-3 lyspærer rundt om i båten. Disse har en varme-effekt som vil resultere i at temperaturen i båten stiger noe i forhold til utetemperaturen.Når temperaturen stiger, så vil den absorbere mer fuktighet. Dersom det i tillegg er god utlufting, slik at denne "varme" luften med mer fuktighet vil sige ut, vil ny kald luft blir tilført. Dette er i prinsipp samme måte å fjerne fuktighet fra luften, bare en langt billigere prosess. Spørsmålet er om det vil være mer lønsomt med denne form for avfukting kontra en normal elektrisk avfukter. Kall det å fyre for kråka, men en avfukter bruker en del strøm den også, og i tillegg er den vesentlig dyrere i innkjøp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Mnja. Så lenge ikke utluftingen er for kraftig slik at pærene ikke får varmet opp luften, så burde det jo virke. Men i så fall blir jo inneluften fort utskiftet med uteluft og da blir det ingen temperaturforskjell og derfor ingen kondens...?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Faren med lyspærepatenten er at utluftingen ikke blir god nok. Da trekker du fuktighet inn i båten istedet. Hvis det i utgangspunktet er like høy relativ luftfuktighet ute som inne, og du varmer opp innelufta. Da synker relativ luftfuktighet inne, og endel av den fuktigheten den tar opp i seg på grunn av dette vil komme fra uteluften. Om natten synker temperaturen, selv om du har lyspærer, og fukten kondenserer inne i båten. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 Om natten synker temperaturen, selv om du har lyspærer, og fukten kondenserer inne i båten. Det var i grunn et godt poeng, men forutsatt at det er god utlufting (tenker meg da et telt over båten som har åpninger i begge ender), så vil vel dette ikke ha noen betyding. Lampene vil også varme opp selve skroget, ikke bare luften. Alt som lyset treffer vil få høyere temperatur og avgi mer fuktighet enn normalt. Grunnen til at jeg drar opp dette, er at jeg har pakket inn båten, har god ventilasjon, men hver gang jeg var ombord, så var det meste fuktig. Akkurat som om det har duskregnet innenfor preseningen. Monterte deretter varme i motorrommet, ikke mange watt, men nok til å holde den isfri i vinter. Noe av denne "varmen" siver selvfølgelig ut til omgivelsene i båten, og siden jeg monterte dette har alt vært helt knusk tørt over hele båten. Ikke noe dugg what so ever. Siden effekten jeg har i motorrommet tilsvarer ca. 3-4 lyspærer, derav tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Vet at mange gjør dette, og har lurt på å sette inn en lampe selv, siden jeg likevel har landstrøm tilkoplet. Det skal visstnok ikke mye til, så jeg tenkte å sette inn en 60 watt lyspære på gulvet, montert på en sponplate el.lign. slik at den ikke velter. Kjenner også en som brukte en håndkletørrer med godt resultat hver vinter. Så lenge man får i gang sirkulasjonen, og alle ventiler er åpne så burde dette hjelpe bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 (redigert) Har hørt om mange som har brukt lyspærer til å heve temperaturen i båten det lille som trengs for å komme over duggpunkt. Har ikke prøvd selv da jeg ikke har strømtilgang, men de skryter da de som har prøvd dette. Har selv en luftavfukter i kjelleren og det må jo sies at de er svært effektive Selv bruker jeg luftslukeren fra Clas Ohlson, denne fungerer også greit så lenge du klarer å holde regnvannet ute. Redigert 8.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 Noen som har noen gode tips om rel.fukt. loggere? På den måten kunne jeg ha plassert en innvendig i båten, en utenfor, og så avlest verdiene over tid. En periode med lampe, en periode uten lampe og det vil fort vise om dette har noen hensikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Defa ovn fungerer veldig greit. Får både varme og sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 Det er en slik jeg har montert i motorrommet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Bruker selv en 200W frostvakt fra Clas Ohlson og det har fungert upåklagelig. Når det gjelder lyspære forstår jeg at det er en "hit" å montere den nederst i et vertikalt rør, slik at oppvarmingen skaper mest mulig luftsirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
riosport Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 ser at mange skriver om lyspære,men hvorden er det funker? og mange watt er hemmeligheten? noen som har bilde eller noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Hvordan en lyspære funker??? Hvordan virker en lyspære (engelsk) (Beklager, klarte ikke å dy meg ) Du kjøper en pæreholder på f.eks Clas Ohlson. Så kobler du til 230 V og henger den opp på et strategisk sted. Husk å sjekke at den henger sikkert, så den ikke faller ned. Litt avhengig av båtstørrelse trenger du alt fra 1 til 3-4 60W pærer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 (redigert) ser at mange skriver om lyspære,men hvorden er det funker? og mange watt er hemmeligheten? noen som har bilde eller noe? Poenget er at en tradesjonell lyspære er et håpløst gammelmodig design med svært lav virkningsgrad. Hoveddelen av dens effekt avgis som varme og ikke lys. Dette gjør at en lyspære er en enkel og grei liten ovn. Redigert 8.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
riosport Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 bedre å virke for dumm enn for lur Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nibba Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Kjøpte avfukter i dag , da jeg satte den i båten var det 86% fuktighet. Etter en time var fuktigheten 82%. Er spent på hva den er i morgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
UnnaMed Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Å bruke lyspære som varmekilde er forsåvidt ok så lenge båten ligger på land. Hvis mange som ligger på sjøen i en båthavn bruker landstrøm kontinuerlig til lyspære, varmeovn eller luftavfukter, vil noen få galvanisk tæring. Tørrboll eller lignende gir lavere luftfuktighet, og du kan se/måle hvor mye vann som tas ut av innelufta uten ulempene med landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Galvansik tæring... tja om du lar strømmen via landstrømmen i båten er det jo en viss fare for dette ja. Men om en legger landsstrømkabelen direkte til varemovnen eller lyspæren er nok denne tæringen særlig problematisk.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
JanB Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 (redigert) Dei galvaniske problema med landstraum kan ein unngå, - sjå diverse andre trådar om dette. Tørrball kan vera ok. Men for at dei skal fungera godt, bør ein ha lite lufting. Det kan også gje negative resultat... Lyspærer kan brukast. Eg vil anbefala kulltrådspærer. Dei gir endå meir varme-effekt (og mindre lys) enn vanlege lyspærer. Sjølv svergar eg til Clas Ohlsons frostvakt (200W). Redigert 8.November.2006 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Helt klart at du ikke risikerer galvanisk tæring om du kobler skjøteledningen rett på ovnen, lampa eller luftavfukteren. Du har da et galvanisk skille mellom båten og landstrøm. Galvanisk tæring er kun en problemstilling om du kobler strøm til båtens landstrømanlegg og tar ut strøm til ovnen via båtens eget strøm opplegg. Har du et skikkelig strømanlegg er det heller ikke da noen fare. Jeg bruker tørrball i dag men hadde jeg hatt strøm hadde jeg også satt på lit varme. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Nibba Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Har hatt tørrball i 3 uker, det var ca 1/3 dl vann , og som sagt over var luftfuktigheten 86%. Tror det er viktig å få ut fuktigheten. Bruker ellers vifte + 400w ovn. 100w lyspære i maskinrommet. Vi har også hatt oppgradering på el anlegget for å hindre galvanisk tæring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Det jeg synes er litt ugreit med disse fukt-slukerne med salt er at mange av posene blir en hard salt-kule. Og da virker det ikke som den samler så mye vann. Hver gang jeg "knuser" den opp blir det kort tid etter mye mer vann i beholderen. Har valgt en nylon-strømpe i tillegg - det blir et langt ben med salt - og derav ganske stor overflate. Det samler MYE vann (henger lavt over ei bøtte) i forhold til fukt-slukerne basert på salt fra biltema og chlas ohlson. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Et dørslag i plast oppi en plastbøtte er også greit. Fyll dørslaget med veisalt fra Felleskjøpet, så trekker du ut bra med fuktighet. Mer praktisk når båten ligger på sjøen enn en strømpe som veiver rundt på egen hånd . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Har selv brukt nylonstrømpe/veisalt fra FK i en del år. Resultatet var en temmelig tørr båt, men blåmann likevel - antakelig pga. alt for stillestående luft. Med en 200W frostvakt er båten knusktørr, og helt fri for blåmann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nibba Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Var nede i båten i dag , nå var luftfuktigheten nede i 72%, var 86% i går, så avfukteren virker bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.