wave Startet 11.November.2006 Del på Facebook Startet 11.November.2006 Har registert på flere fora at Volvo Penta de siste årene har slitt med kvaliteten på impellerne sine. Det er også min erfaring. I fjor høst satt det kun et blad igjen av seks. Takker vedkommende blad for dets stadhaftighet i en situasjon som ellers kunne blitt en kostbar og ubehagelig affære. Det litt merkelige var at motoren likevel så ut til å få tilstrekkelig med kjølvann. Nå i høst var to blad borte. Begge impellere var originaldeler. Stort sett så havner de avrevne bladene ved inngangen til varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskekroken Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 finn et overgangs nr til jonhson inpellere da får du den egentlige orginaldelen siden pumpene til volvo er johonsonpumper. det er mange eksempler på jalla deler fra volvo eks oljefilterene og orginaloljen er av dårlig kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 hva type vp motpr har du ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 (redigert) Sakset dette fra Bavariklubben sin hjemmeside.. Ved vinterkonservering av min D1-30 (100 timers drift, ny av året) var 4 av 6 blader av impelleren borte. Så jeg må nok sørgelig melde meg på i "impellerklubben". Svenskene har skrevet en masse om det og anntyder at nye impellere skal være bedre. Kom over en tilsvarende tysk forum. Her antydes det at nye forbedrete impellerene ble produsert fra september 2005 og har serienummer som begynner på G09xxx eller mer. (G01003 var fra januar 2005 og H03513 fra marsh 2006). Jeg kan jo håpe. Det passer for mitt tilfelle. Jeg hadde serienummer G08034, impeller type 3586502. Dette gjelder primært de små Shibura/Perskins baserte Volvo motorene som er utstyrt med dårlige impellere av tvilsom kvalitet. Dette er jo utvilsmomt en reklamsajonssak som jeg regner med Volvo Penta ordner opp i. Redigert 11.November.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 Vær obs på eventuelle følgeskader på motor ved at deler fra impeller stopper til kjølekanaler. Kan fort føre til deffekt toppakning ved redusert kjøling. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pellegutten Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 Alle som er utsatt for det samme MÅ sørge for å reklamere til Volvo Penta snarest. Sikker på at VP er takknemmelig for tilbakemelding. :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Volvo Penta må åpenbart ha fått styr på impellerne sine på de 10 årene som har gått siden tråden over ble startet. Høyere kvalitet kom muligens med introduksjonen av D-serien? Jeg byttet impellere på mine to D6'er i dag. En jobb jeg ikke hadde sett veldig fram til pga. plasseringen på BB motor. Men det gikk egentlig veldig greit. Impellerne som har stått i 6 sesonger og ca. 600 gangtimer på hver motor hadde ingen defekter forutenom litt ordinær slitasje og kunne fint kjørt noen sesonger til. Dette er Jabsco fabrikat. Håper de nye holder like lenge, ingen bekymring for løse imellerdeler i mine varmevekslere iallefall. Nå har aldri disse vært tørrkjørte og det er også sjøvannsfiltere før pumpene montert som originalt fra fabrikken. Så der har aldri kommet ulumskheter inn. Men god kvalitet må dette utvilsomt være. Bildene viser den ene av de to impellerne som ble byttet. Den andre så lik ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lett match Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Nå vet jeg ikke hvor lang tid det gikk fra impeller var ute til bildet ble tatt. Men jeg synes noen av bladene fortsatt er litt bøyd. Min erfaring er at dersom bladene ikke retter seg ut etter en stund etter at impeller et tatt ut av impeller huset så erikke impelleren helt god. Husk på at impellren går fort rundt og det er viktig at "bladene" retter seg opp raskt for å få optimal vanngjennomstrømning. Men det er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Nå vet jeg ikke hvor lang tid det gikk fra impeller var ute til bildet ble tatt. Men jeg synes noen av bladene fortsatt er litt bøyd. Min erfaring er at dersom bladene ikke retter seg ut etter en stund etter at impeller et tatt ut av impeller huset så erikke impelleren helt god. Husk på at impellren går fort rundt og det er viktig at "bladene" retter seg opp raskt for å få optimal vanngjennomstrømning. Men det er min erfaring. Bladene får nok god hjelp av sentrifugalkraften til å rette seg opp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Nå vet jeg ikke hvor lang tid det gikk fra impeller var ute til bildet ble tatt. Men jeg synes noen av bladene fortsatt er litt bøyd. Min erfaring er at dersom bladene ikke retter seg ut etter en stund etter at impeller et tatt ut av impeller huset så erikke impelleren helt god. Husk på at impellren går fort rundt og det er viktig at "bladene" retter seg opp raskt for å få optimal vanngjennomstrømning. Men det er min erfaring. Bildet ble tatt rett etter at impeller ble tatt ut. De er naturlig bøyde der de har stått mot innsvevring, noe som er helt normalt men som vil rette seg etter en tid. At impeller er god vises gjennom ingen sprekkdannelser, hel og pen og kun mindre slitasjemerker i periferien. Etter 6 år er det nok på tide met et bytte uansett men den kvaliteten Jabsco har brukt i gummiblandingen her er utvilsomt svært god og egnet til formålet. Så kan man selvsagt ødelegge en impeller på få minutter ved tørrkjøring selv om den er helt ny. Men om rette omstendighetene er til rette kan den kjøre fint i mange år. Nå går de to gamle i søpla siden jeg har en ny i reserve liggende ombord om uhellet skulle være ute. Det er en grei følelse å ha fått saken sjekket og impellerne byttet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.