Tallisman Startet 11.November.2006 Del på Facebook Startet 11.November.2006 Lurer på om det er noen som kjenner til og kan gi meg tips hvordan man skifter olje og filter på et ZF gear som er montert på yanmar 222hk og som har tips og komme med hvor ofte man må skifte olje og filter på hydraliske gear Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 Ifølge boka skal du skifte ATF olje og filter hvert år. Jolo skifter annet hvert år på sin 6LY2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 (redigert) Det kommer an på hvem man spør Yanmar sier hvert år i.flg. boka men mange verksteder sier hvert 3 år for de at oljen nå er så bra og at en båt ikke går så mange timer pr. år. Bilen går jo mere en båten og vi bytter jo ikke akurat så ofte på den heller Redigert 11.November.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 Du tar deg en tur utpå slik at du kjører motor og olje varm. Du har muligens en sugepumpe. Enten den som følger med motor eller en vakuumpumpe. Stikk slange ned i påfyllingshull og sug ut det du får. Mål hvor mye som kummer ut. Har du sluregir, eller sløyfe til oljekjøler, da er det litt mer å passe på når du fyller på igjen. Når oljen er sugd ut, så skifter du filter. Skift også o-ring. Denne følger med når du kjøper filter. Fyll på like mye ATF DXII (Dextron II, automatgir-olje) som du sugde ut. Det er her sløyfen til oljekjøler kommer inn. Du har vel et ZF 63 gir? Dette tar 4,0 liter uten sløyfe til oljekjøler (om jeg husker riktig i farten, sjekk manual). For å sjekke nivå, dersom du har sløyfe til oljekjøler, må du starte motor, sett gir forover og i revers et lite sekund hver vei og sjekk oljenivå så fort du klarer. Helst innen 10-15 sek. etter stopp motor. Nivået skal være mellom strekene. Husk at nivået sjekkes uten å skru inn peilestikke. I grunnen ikke noe hopkus pokus når dü har gjort det en gang, men det kan være litt vanskelig å se nivået på peilestikka. Sjekk til du er sikker. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 12.November.2006 Del på Facebook Svart 12.November.2006 Bilen går jo mere en båten og vi bytter jo ikke akurat så ofte på den heller Bytter aldrig olje på gearet på en bil , selv om den går en million . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Baracuda Svart 12.November.2006 Del på Facebook Svart 12.November.2006 Bare gjør som Arnstein foreslår. Gearet i båt og bil kan ikke sammenlignes da det er helt andre krefter som er i båtgearet som går i konstant motstand, mens bilen triller egentlig veldig lett på veien og med liten motstand. har selv Zf gear og de er greie og skifte olje på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.