Jump to content

Demontere foldepropell


`MINA'

Recommended Posts

Foldepropellen på båten vår skal av nå. Den er ikke dimensjonert for hverken båt eller motor.

 

Jeg har fjernet propellbladene nå, men er usikker på hvordan resten av delene skal fjernes

fra akslingen.

 

Propell_til_Rush.jpg

Propell_til_Rush2.jpg

 

Det sitter en 5mm umbraco settskrue inn på siden av propell festet. (se pil). Går ut ifra at

det ikke bare er å løsne denne, for så å trekke den rett av akslingen. Må jeg skru av

"dingsen" med 3 hull, som vises i senter her ? Håper at noen kjenner denne igjen. Kanskje noen

har en skisse e.l. ??

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Dette ligner veldig på en GORI-propell. Jeg har byttet en slik på min egen båt. Der satt "propellhuset" på en konet aksel med 8mm kile. "Dingsen" med tre hull er i så fall en mutter som skal hindre propellen i å skli av akslingen når du bakker.. Den må derfor skrues av for å fjerne huset. (Det du ser i hullet i senter av "dingsen" er sannsynligvis enden av propellakslingen).

Hos meg var mutteren formet som en mutter med sekskanthode slik at jeg kunne løsne den med en pipe. I ditt tilfelle ser det ut til å være behov for spesialverktøy. Denne mutteren er vanligvis levert med akslingen, - ikke propellen, så dersom du vet leverandør av akslingen kan du kanskje få tips om verktøy der..

Det kan være mange rare gjengetyper på akslingen så du kan spare deg for mye problemer om du klarer å få av mutteren på en måte som gjør at du kan bruke den på nytt..

Når du har fått av mutteren skal propellhuset kunne trekkes rett bakover. ( Må innrømme at jeg ikke husker om det sto noen settskrue på siden slik du har, men det er vel i så fall bare å prøve å løsne litt på den...)

Har du flaks glir propellhuset lett av med en skiveavtrekker. Hvis ikke er det et par tråder her på båtplassen der man har måttet bruke både varme og rå makt...

 

Både dimensjon på kile og kon varierer hos de ulike akselleverandørene, så det er viktig at du har denne informasjonen når du skal bestille ny propell.

 

Et lite tips til slutt:

Når du drar til propellmutteren igjen med ny propell er det viktig at du forsikrer deg at mutteren virkelig klemmer på propellhuset og ikke bare bonner på gjengene. Jeg gjorde den tabben når jeg byttet fra Volvo- til GORI-propell. Dermed hadde jeg en propell som beveget seg en millimeter fram og tilbake på akslingen alt etter som jeg kjørte fremover eller bakket. Den hang på i flere år før jeg forsto hva som var årsaken til ulydene..

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Grunnet mange årsaker har propellbyttet blit utsatt for lenge nå. Jeg har med diverse verktøy prøvt å løsne mutteren som vist på bildet, uten hell. Jeg har desverre ikke tilgang på dreiebenk e.l. for å kunne lage meg en "proff" muttertrekker for denne jobben.

 

Neste skritt for meg er at jeg vurderer å benytte meg av en vinkelsliper for å fjerne propell innfestingen <(eller hva den nå kalles). Med litt "list og lempe" erdet vel ikke helt umulig å splitte denne, slik at mutteren blir blottlagt, og jeg kan bestille ny propell.

 

Håper noen har innspill her, hvis jeg er iferd med å gjøre noe dumt !?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt ut som en tobladet Gori propell.

Jeg har maken, dog på drev.

Det skall gå en splittnagle gjennom aksling og mutter. Fjerner du denne, skal mutteren la seg løsne for hånd.

Undersøk om en eller en annen "luring" har brukt låseblekk a la VP.

Montert på drev, skal mutteren kun trekkes til for hånd. Det skal være et par millimeter lengdeveis slark.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...