Jump to content

Viskerblader


Sebaldus

Recommended Posts

Noen som vet hvor man får tak i vindusviskerblader som passer i båt til en OK pris?

Antar at prisene i båtsjapper er groteske og vanlige bilviskere passer vel neppe.

 

Viskermotorene hos meg er av merket Roca og er ganske vanlige tror jeg. Noen som vet om enkelte typer bakruteviskere for bil kan brukes eller om hvor man kan kjøpe visekere som passer til OK pris?

 

En annen sak er jo at det sikkert går ann bare å bytte gummien og ikke hele bladet. Hvor får jeg i så fall gummi?

 

Noen som har peiling?

Link to post
Share on other sites

Jeg har såvidt begynt å titte etter vindusviskere. Opprinnelig satt det noen manuelle saker montert, men disse er det ikke igjen mye av. Jeg tenker å erstatte disse med el. viskere. Såvidt jeg husker, er de billigste så langt på komplette viskere Biltema. Har ikke sammenlignet priser på kun viskerblad. Men er ikke ofte Biltema rimelig på slik tilbehør da? De selger løse viskerblader også. Spørsmålet er om Biltema's blader passer til Roca. Om ikke selve bladet passer, - kanskje det går ann å kjøpe et rimelig blad fra Biltema for å få gummien og ta av denne og sette i bladet ditt? Hvis du vil, kan jeg slå opp i Biltema katalogen og finne priser når jeg kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

OK, hjemme igjen.

 

Her er litt fra katalog-foret mitt:

 

Watski

Blader til Roca visker

Lengde 280mm 54,-

Lengde 305mm 54,-

Lengde 330mm 56,-

Lengde 355mm 56,-

Lengde 380mm 58,-

Lengde 406mm 58,-

Lengde 457mm 64,-

Lengde 507mm 64,-

Lengde 533mm 65,-

Lengde 559mm 69,-

 

Det var da ikke så grotesk dette?

 

Biltema

Dette er til noe de kaller Vindusvisker marin

Reserveblad ca 280mm (11") 24,90

Reserveblad ca 305mm (12") 24,90

Reserveblad ca 350mm (14") 24,90

Reserveblad ca 407mm (16") 24,90

Link to post
Share on other sites

Hmm....nei...dette var faktisk ikke så groteskt....og så hos Watski også som vel ikke akkurat er kjennt som de billigste.

 

Mente prisene lå på over hundrelappen hos min lokale båtsjappe men så er jo de sjørøvere av værste sort også da!

 

Skal sjekke ut Biltema sakene. Er de brukbare var det jo halv pris hvis kvaliteten er OK. Ellers er det et tips å snu bladene når gummien begynner å løsne. Da kan du ha de en stund til!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Batdilla...glemmte å si det  :smiley:

 

Ikke verst med slik hjelp når man har rotet vekk katalogen. Tror forresten jeg skal se på orginale blad siden prisforskjellen ikke var så stor.

 

Skal du ha vindusvisker til Snømannen ville jeg nok satset på en litt kraftigere modell enn de aller enkleste. Disse små tror jeg ikke tåler å bli kjørt kontinuerlig og du er nesten avhengig av å slå de av og på hele tiden. Har riktignok vært borte i en sånn i en Viksund snekke og det funket forsåvidt greit men vi ønsket hos stadig en som kunne gått litt mindre anstrengt.

 

Noen som har erfaring med den litt dyrere modellen fra Biltema? Roca-sakene i viknesen fungerer i alle fall bra og har selvparkering. Skal man først mekke nytt opplegg for vindusviskere bør man etter min mening vurdere å legge opp vindusspyler samtidig men det gjelder jo ikke  folk som har båten i ferskvann  :lol:

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig. Artig å kunne gi litt tilbake. Jeg er ennå så fersk at det er lite jeg har å bidra med foreløpig. Men bare vent - det pugges båtstoff i harde tak døgnet rundt...

 

Ja, jeg har vært litt inne på tanken å kanskje investere i en litt dyrere modell med ordentlig parkering o.l.

 

Hører gjerne fra noen som har erfaringer og råd om de ulike typene vindusviskere som er å få kjøpt. Betaler ikke mer enn nødvendig, men det må tåle å bli brukt.

 

...bør man etter min mening vurdere å legge opp vindusspyler samtidig men det gjelder jo ikke  folk som har båten i ferskvann. Ikke? Kan vel ha spyler bare for å tøffe meg litt? Tips fra diskusjon om dette tidligere er ihvertfall notert, så får jeg se hva det blir til.

Link to post
Share on other sites


KaFarsken: Jeg liker nå best papirkatalogen jeg da.. Får så mye kjeft, og stygge blikk,  hvis jeg tar PC'n med i senga som sengelektyre....

Hehe, menns interesse for kataloger tror jeg er et stort mysterium for de fleste kvinner.. :smiley:

 

Jeg har viskerblad av typen "American Bosch", etter 23 år er de forsatt som nye!

Link to post
Share on other sites


Batdilla:

 

Hører gjerne fra noen som har erfaringer og råd om de ulike typene vindusviskere som er å få kjøpt. Betaler ikke mer enn nødvendig, men det må tåle å bli brukt.

 


 

 

Har du høsttilbudkatalogen fra AS Maritim?

 

Der selger de ut et restparti med den enkleste typen viskere for kr. 295. Denne er selvparkerende men bråker litt og jeg tror den vil gå varm hvis den går kontinuerlig.

 

De har også en kraftigere modell med to hastigheter fra TMC til kr. 495 som sikkert er verdt de ekstra kronene.

Link to post
Share on other sites


GeirKS: Biltema vindusviskeren (25-890) lager mye støy når den går. Vesentlig mer enn TMC modellen de selger på Maritim - som jeg har gode erfaringer med.

 

Minimum er at viskeren tåler å gå en stund. Blir for dumt hvis man må til å passe på varmenivået til vindusviskeren også, i tillegg til alt annet man bør følge med på.

 

Takker for innspill ang. Biltema og TMC. Blir nok til at jeg velger TMC, - trur eg...

Link to post
Share on other sites

Siden dette med vindusviskere likevel er oppe, så kan jeg nevne at jeg kjøpte ny vindusvisker hos Biltema nå på sensommeren, den billigste typen, med selvparkering, tilsvarende utførelse som den gamle viskeren. Det viste seg at overføringsmekanismen mellom motor og viskerblad var så dårlig at den mesteparten av tiden ikke klarte å dra bladet fra side til side, den sto bare og sluret. Kort sagt ubrukelig. Så kjøpte jeg en tilsvarende type hos en båtutstyrsforhandler, betalte ca. 50 kroner mer, men den fungerte glimrende, og gjorde jobben uanstrengt og uten en lyd.

 

Poenget er at det har festet seg en oppfatning om at Biltema er så billig og båtutstyrsbutikker er så dyre. Og det stemmer nok ofte, men absolutt ikke alltid. Det er noe som heter kvalitet også, og hvis kvaliteten er så dårlig at produktet ikke klarer å gjøre den jobben det skal, så blir det ikke så billig til slutt likevel.

 

Jeg kan forresten nevne at jeg også trengte en ny topplanterne, og den kostet 30-40 kroner mer hos Biltema enn hos båtutstyrsbutikken, i tilsvarende størrelse og utførelse. Så dette med priser er nok et litt mer sammensatt og komplisert emne enn hva man noen ganger gjerne får inntrykk av.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at Biltema har en del gode varer men veldig mye dritt. I mange tilfeller har de to varianter av samme vare: en billig hobbyutgave og en proffutgave. Proffutgaven er da bra mens hobbysaken er bare sorgen.

 

Kjøpte en nivåbryter for lensepumpe hos Biltema....hehe....Den endte det med at jeg  :cheers: bare for å se på innmaten for den fungerte ikke i det hele tatt. Sluttet riktignok strømmen men kula inni rullet ikke tilbake så pumpa ville gått il h....om jeg ikke hadde oppdaget dette før jeg koblet alt sammen.

 

Ting som verktøy, biljekk og denslags kjøper jeg derimot hos Biltema. Har også OK erfaring med kabelsko og bryterpanel derfra selv om enkelte mener det stikk motsatte. Ellers har de jo en del beslag, lamper og annen nips som er greit nok hvis du tar høyde for at du får det du betaler for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...