Jump to content

Foldepropell, hvilken type?


Revue

Recommended Posts

Jeg skal selv oppgradere til foldepropell, men finner ikke rom på årets budsjett...

 

seilmagasinet har gjort to systematiske tester av foldepropeller med hensyn til egenskaper for motor (forover og bakkeegenskaper) og motstand under seiling. Last ned testene og les dem, er mitt beste råd. Se under SeilShop -> 'Artikler fra bladet' -> 'Foldepropeller' og 'Propellmotstand'

 

 

Lykke til.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til "plassen".

 

Propellene har forskjellige egenskaper. Maxprop som blir/ble imp av Stavanger Seil(Bentau forh) er veldig fine

vis du motorseiler en god del. Kraftig moment. I tilegg har du Gori. Jeg selv valgte Volvo sin på vår nye båt.

 

Men har du mulighet er "Sjøen for alle" en fin anledning til å mer inng info. Eller står det i arkivet mye om propellene. Hvis du bruker søk-funksjonen.

 

PS Er det den nye 40 foteren til Benetau du har annskaffet.

 

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...hl=foldepropell

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg er ikkje nøgd med mine Flex-o-fold-propellar. Dei er tragisk dårlege på revers.

Om eg skulle kjøpt nye så hadde eg kjøpt slike som vrir blada, til minst mogeleg motstand, når ein seglar, ikkje folder dei saman. (Dvs. eg ville kjøpt autoprop, maxprop eller Kiwi.) Propellar med sink (Volvo?) blir ubalanserte når sinken er litt tæra.

 

Sjekk òg prisen på eventuelle dempesett før du kjøper. Her er det store skilnadar.

 

Ved nybåtkjøp bør ein vurdera ein betre propell i staden for ein større motor. Ein sparar vekt og pengar. Motorrommet er vanlegvis det same, sjølv om motoren er større. Dvs. at det kan bli mindre plass til vedlikehald.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det finnes (sammenlignbare) tester av diverse foldepropeller (og faste) i båtblad/er jeg har lest siste to årene, men har ikke klart å finne disse - noen som kan hjelpe? Mener det må ha vært i enten Seilas eller Seilmagasinet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 3-blader. Mangler 100 omd. på topp turtall. Men den fungerer meget bra på reversering. Har ingen problemer. Sjekket

dette mot den gamle faste prop jeg brukte i 1md.

 

Ellers liker jeg den nye Benetau veldig godt. Hadde jeg kjøpt båt i dag, ville Benetau 40/43 vært ett meget godt alt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med overgang fra vanlig toblads foldepropell tll ny treblads folde (Volvo). Det ga liten eller ingen fartsøkning på flat sjø, men i litt motsjø gikk farten dramatisk ned med 2 bladern men derimot 3 bladern beholt driven mye bedre + noe mer kraft ved bakking. Skal en skifte fra fast til folde mener jeg trebladet er nødvendig. Jeg lurer på er hvor mye fartsøkning med seil det er å hente for en turbåt i ferietrim ved skifte fra fast til foldepropell? Noen med erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe foldepropell til seilbåt Beneteau OC 40.

Er det noen som har noen gode råd/anbefalinger.

Jeg vil ha sett nærmer på Kiwi propellen. Det er en helt ny og lett trebladet komposittpropell. Men det ser ikke ut som det er noen med erfaringer med denne her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en to-bladers flex-o-fold på min 40-foter. Den er kun et alternativ hvis du vil ha det billigste. Den bakker dårlig og vibrerer en del. Ville som mange andre sett nærmere på kiwi-propellen. Får god kritikk i utenlandske blader.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det finnes (sammenlignbare) tester av diverse foldepropeller (og faste) i båtblad/er jeg har lest siste to årene, men har ikke klart å finne disse - noen som kan hjelpe? Mener det må ha vært i enten Seilas eller Seilmagasinet!

 

:sailing:

Seilmagasinet - se mitt innlegg over.

 

Jeg har erfaring med overgang fra vanlig toblads foldepropell tll ny treblads folde (Volvo). Det ga liten eller ingen fartsøkning på flat sjø, men i litt motsjø gikk farten dramatisk ned med 2 bladern men derimot 3 bladern beholt driven mye bedre + noe mer kraft ved bakking. Skal en skifte fra fast til folde mener jeg trebladet er nødvendig. Jeg lurer på er hvor mye fartsøkning med seil det er å hente for en turbåt i ferietrim ved skifte fra fast til foldepropell? Noen med erfaringer?

Har ingen erfaring ( håper å få det på neste års budsjett...). Som før nevnt har seilmagasinet har testet dette med diverse 18" propeller på en C&C 38. De finner en fartsøkning på rundt 0.5 knop mellom fast trebladet og foldeprop over et stort hastighetsområde.

propmotstand.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det står helt klart i vår manual at gearet skal stå i fri ved seiling. Dette gjør jo at det blir litt treskelyd nedenifra ved seiling men ikke plagsomt. Jeg har ringt til VP ang dette og de har bekrefte dette med fristilling av gearet. Videre er det jo slik at det blir en voldsom belastning på gearet om den står i gear ved seiling, jeg klarer ikke og sette vårt i fri om jeg har litt fart i båten.

 

Farten er også merkbart bedre om propellen får svive fritt .

 

Jeg har 3 bladet fast og ønsker meg en 3 bladet kompossitt type propell, lett og rimelig.

 

Dette med kjøling er ikke korrekt, disse gearkassene trenger ikke kjøling ved slik bruk.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme for min Jeanneau / Yanmar. Skal stå i fri ved seiling. Blir den stående innkoblet, er belastningen så stor at den ikke lar seg sette i nøytral.

 

Hvorfor skulle ikke gearet få smurning når det står i fri forresten?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...