bliss X Startet 7.November.2002 Del på Facebook Startet 7.November.2002 Jeg har i lang tid slitt med et merkelig strømproblem. Da jeg vet det finnes flere med skikkelig god peiling på denslags her på baatplassen.no, har jeg laget en side der jeg beskriver problemet i detalj. Begynner nå å bli nokså lei av av å feilsøke i blinde uten å vite hva jeg egentlig skal lete etter. NB! Generelle tips som å rense alle kontakter osv, hjelper ikke. Jeg har prøvd det meste. Håper feilen kan lokaliseres utfra skjemaer og symtombeskrivelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Elementært, men krever mye skriving. Men kan begynne.. 1) Hold systemene fra hverandre. 2) Oljetrykkslampen: skal lyse uten trykk. Lyser den ikke når motor står kobler du av kontakt ved giver og kortslutter denne mot jord. Da skal lampen lyse. Gjør den ikke det så regn med at enten pære eller holder er dårlig. Selvfølgelig kan kabelskokontakter også være dårlige. 3) Knappen Glow/ Alarmtest som ikke virker: Gløderele skal få + når du trykker glow. Relét høres ved tilslag, men det går høy strøm igjennom fra 30 på startmotor. Kontakten i relét er sansynlig brent. Skift. Pussing av anleggsflater er ofte bortkastet tid. Hører du ingenting må det måles om det kommer frem spenning... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Hei Lasse. Har lastet ned og printet ut koblingskjemaene dine. Skal studere de og tenke litt på dagtid senere. Sliter litt med en kommende influensa for øyeblikket. Kommer tilbake til saken senere. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
KaFarsken Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Har en lignende feil på min Bil. Er en feil som kommer og går. Har lokalisert feilen til brente kontakter på releet til glødinga. Kan kanskje være det som er feil hos deg. Uten at jeg er hundre prosent sikker. For meg koster ett nytt over 1400.- , og er en boks som kalles Glødekontroll. Og i følge forhandler kan jeg ikke bare kjøpe et nytt rele fra Biltema, og bytte..??? Men skal selvfølgelig pøve det først. Kan jo kjøpe mye båtutstyr for 1400.- Bilen er forøvrig en Starcraft diesel. KaFarsken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 8.November.2002 Del på Facebook Svart 8.November.2002 En kamerat av meg hadde samme problemet ombord i sin AGDER 840, med en VP TAMD 30. Etter mye styr over en 14 dagers tid for å finne ut av det, viste det seg at det var en vakkelkontakt i en av bryterene på panelet, som forårsaket en ustabil jordingsforbindelse. Jordingsfeil fremstår ofte som "uforklarlige" feil, gjerne med litt flere synptomer som ikke burde ha noe med hverandre å gjøre. Jeg ville kontrollert alle jordingsforbindelser. Imidlertid, om intet annet nytter, ..... gir du Trudelutts kaptein litt tid, er det iht hans tidligere meritter, grunn til å tro at det dukker opp en løsning. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 8.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2002 Lars H.: Hei Lasse. Har lastet ned og printet ut koblingskjemaene dine. Skal studere de og tenke litt på dagtid senere. Sliter litt med en kommende influensa for øyeblikket. Kommer tilbake til saken senere. Lars H. Takk for det Lars (var akkurat det jeg hadde håpet på) Dette har ingen som helst hast, da jeg har slitt med problemet i over et år, og mulighetene for "debugging" for tiden er begrenset i og med at motor er vinterkonservert . God bedring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Atle Svart 8.November.2002 Del på Facebook Svart 8.November.2002 Høres nesten ut som en kopi av feilen jeg har slitt med den siste tida på min båt, lamper som kom og gikk, feil lamper som kom iht til funksjon, etc. Etter myyyyye ohming og leting lokaliserte jeg tilslutt fandenskapet til en svak kontakt mellom ledningene til akterlanterne og blower til motorrom. Men den var IKKE lett og finne !! Ditt problem høres ut som det samme, en eller annen funksjon som har en svak (vakkel)kontakt til jord gjennom en annen forbruker. lete, skål, lete videre, skål, lete masse videre osv.osv... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.November.2002 Del på Facebook Svart 9.November.2002 Hei igjen Lasse. Har sett litt på problemet ditt og forsøkt å tenke logisk. Så langt har resonnementet mitt gått på at feilen må ligge i noe som er felles for turteller, oljetrykk osv, dvs. de enhetene som feiler. Fant ikke noe slikt på plussiden, men på minussiden har jeg en ide. På motorskjemaet ditt er det et fordelingspunkt som heter 13. Derfra fordeler minusen seg til de enhetene som feiler. Sjekk opp den koblingen for dårlig kontakt. Jeg har markert minusen fra sikringene og frem til enhetene som feiler på skjemaene dine med farge. Se på skjemaene på linkene: http://home.online.no/~lha-h/forum/motor.gif og http://home.online.no/~lha-h/forum/elkobling2.gif Det var overraskende komplisert på minussiden, er det så at du har et gjennomført 2-polet system? Kom gjerne med tilbakemelding når du kontrollerer koblingene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 10.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2002 Hei Lars Takker så mye for utredning. Skal sjekke punkt 13. Tror dette punktet er vanskelig tilgjengelig. Ligger antagelig god gjemt bort, men det er vel bare å følge ledningen fra sikringsboksen. Om jeg har et gjennomført 2 polet system vet jeg ikke. Hva innebærer det? Det jeg vet er annerledes ifh skjemaet er at jeg har enpolet bryter til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.