oyvi Startet 22.Mars.2007 Del på Facebook Startet 22.Mars.2007 Er det noen som har erfaring med hvordan lydnivået er på en Mariner 75 hk 2 takt Optimax i forhold til en 75 hk 4 takter? Båten jeg vurderer å kjøpe står på land og jeg vil ikke få anledning til å prøvekjøre den før kjøp og jeg er litt skeptisk til å kjøpe en 2 takter mht lyden. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Hei, kan ikke akkurat uttale meg om Mariner 75 hk Optimax. Har selv Mercury Optimax og vil nok si at lydnivået er høyere enn 4- taktere. Ellers vil jeg si at Optimax motorene har lavere lydnivå enn "vanlige" 2- taktere. Du burde vel kunne starte motoren på land ved hjelp av vanntilkobling, men det blir ikke det samme som når motoren står nedsenket i vann. Eksoslyden blir dempet under vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 (redigert) vet ikke spesifikt med denne, men jeg hører folk si at 4-takt er som regel mest stille på tomgang, men på full fart så er den ofte værre enn 2-takteren. Det beskrives blant annet som en skjærende pipelyd i 4-taktere. hørte dette nå sist på messen. Det ble også sagt at ved støymålinger vinner 4-takteren men hva øret vårt oppfatter er noe helt annet. Det samme gjelder vel egentlig bensinforbruk... mindre på tomgang, men like mye og kanskje mer ved høyere hastigheter. Redigert 22.Mars.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 (redigert) Obs dobbel post Redigert 22.Mars.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Hvilken motor man skal kjøpe avhenger en del av hva slags bruk man har; mye "kosekjøring" i skjærgården, en del fisking/dorging ville jeg klart kjøpt en fire-takter. Er bruken mest fart og moro, vannskikjøring osv så ville jeg gått for en moderne to-takter f.eks E-TEC. Lyd - veldig subjektivt hvordan man opplever det så kun å se på decibel målt i tester kan bli veldig misvisende. Min eneste opplevelse av Merury Optimax er en venn som har en Rib med en 135hk og makan til ulyd (min subjektive vurdering) skal man lete lenge etter, trodde alt som var av innmat i motoren skulle komme sprettende ut gjennom lokket ved fullt pådrag! Har akkurat kjøpt meg en ny båt på messa og jeg valgte da en båt med en Suzuki 4-takter. Ofte er det ikke lett å velge siden båt/motorfabrikanter har avtaler/eierskap som gjør at skal du ha en bestemt båt så er det bare det ene merket som kommer med. Har tilgode å se en test hvor Suzuki kommer dårlig ut og ad omtale så holder de også mål teknisk/driftsmessig ifølge folk som har god greie på det (ikke meg!). Forbruk og lydnivå på full fart er for meg helt uinteressant for det kjører jeg kanskje 1% av tiden i løpet av sesongen! Det viktigste er tomgang/dorgefart og behagelig marsjfart vanligvis når man "tar av" 1000/1500 omdreininger. Mine meninger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Har akkurat kjøpt meg en ny båt på messa og jeg valgte da en båt med en Suzuki 4-takter. Ofte er det ikke lett å velge siden båt/motorfabrikanter har avtaler/eierskap som gjør at skal du ha en bestemt båt så er det bare det ene merket som kommer med.Gratulerer Mouche Hva ble det da? Ibiza? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Gratulerer Mouche Hva ble det da? Ibiza? Takker! Nei, Ibiza har jeg hatt (bra båt), Så da må jeg prøve noe annet. Hadde bestemt oss for å bytte inn White Sharken med en av de nye bowriderne. Det stod mellom Yamarin53BR m/100 Yamaha, Morgan5250 m/90 Suzuki, AMT 185 m/115Honda eller Nordkapp Avant600 m/115E-Tec. Endte opp med Morgan 5250 m/90 Suzuki. Hvorfor? Fin båt med gode løsninger, flott finish, pris ok, veldig bra forhandler/selger som skjønner greia! Har opsjon på å gi ham egen båt i innbytte til avtalt pris eller selge den selv. Var mest keen på en Suzuki motor. Fikk gjort en ekstra grundig jobb med mitt valg av produkter priming/stoffing osv. Fikk med masse utstyr på kjøpet, får satt på el-vinsj på min henger, ja rett og slett en fyr som hele tiden var fleksibel og fant løsninger. Forhandler på Kongsberg !) som også selger biler, hengere, ATV, båtutstyr, verksted osv Nordkapp Avant - fin båt og kanskje førstevalget, men grunnet en del høyere pris og også tyngre båt som ville gjort at jeg mått ha byttet henger også gjorde at "kanskje neste gang"! Båten er lengre, og smalere, enn de andre båtene så i mye åpent/utsatt farvann et klart førstevalg! AMT185 - Flott båt, ja den peneste av dem alle, men for dyr! Det er en tidligere Yamarin-mann som visstnok står bak designet på disse båtene. Yamarin - prismessig som Morgan, bra motor (Yamaha100), men synes båtene er litt kjedelige, hyggelig å kjøpe en norskprodusert båt, og forhandler/selger ikke god nok! Så nå er det bare å ta presenningen av White Sharken og "pusse brura for salg"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 (redigert) du kan se tallene for 70- 80 hk motorer her: Motortest 70-80 hk outboards som tidligere nevnt er det forskjell på absolutt lydtrykk målt ved enkelte hastigheter og hva "ørets komfortfaktor" er og siden alle slike målinger er feil utført blir det vanskelig å lese seg til hvilken motor som "støyer minst" slik den oppleves i båten..... 4 taktere oppleves ALLTID som mer støysvake enn totaktere... langt mindre klaringer i 4T motorene er en årsak.. dette fordi totakterene ikke kan bygges like totte pga smøresytem og lagertyper, sylinderklaringer pga portene dvs ujevn varmebelastning i sylindrene og på stemplene... eksoside = veldig varm... spyleportsider = veldig kalde.. dette ligger i selve grunndesignet og kan ikke gjøres noe med. Redigert 23.Mars.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 vet ikke spesifikt med denne, men jeg hører folk si at 4-takt er som regel mest stille på tomgang, men på full fart så er den ofte værre enn 2-takteren. Det beskrives blant annet som en skjærende pipelyd i 4-taktere. Jeg skal ikke uttale meg på generelt grunnlag og alle motorer, men synes dette høres rart ut. Alle de 4-taktere jeg har prøvd har føltes stillere enn 2-taktere. Dette gjelder motorer av mange ulike størrrelser, men nå har imidlertid ikke jeg prøvd de minste 4-takterne da. Videre skal jeg ærlig innrømme at det KUN er Optimax 115 og 135 som jeg av 2-taktere har fått prøve samme dag i direkte "head-to-head" med tilsvarende 4-taktere. Sammenligningen var med Suzuki DF115 og Suzuki DF140. Her var det klasseforskjell til fordel 4-takterne i støynivå over hele turtallsregisteret, men forskjellen var for såvidt størst i den nedre halvdelen av turtallsregisteret for da hører man jo omtrent ikke de nevnte 4-takterne i det hele tatt. Det samme gjelder vel egentlig bensinforbruk... mindre på tomgang, men like mye og kanskje mer ved høyere hastigheter. På tomgang og dorgefart er det vel til dels betydelige forskjeller fremdeles. De(n) beste 2-takter(en) har vel imidlertid forbruk i området med 4-taktere på høyere turtall ja. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Av Optimax har jeg bare vært borti 135hk fra noen år tilbake, virker som at den er ganske fresk støymessig. Suzuki's 4-taktere er utrolig stille på tomgang , mest kontrollstrålen man hører. Men på høyere turtall så syns jeg ikke forskjellen er så stor. Spesielt ike på de modellene som går på høyere turtall enn vanlig. F.eks 40/50hk som har maks turtall på 6500. Støynivå i båt kommer også veldig an på båten, er endel støy i min Yamarin 5940 syns jeg, da overbygget virker som en resonanskasse. Ville nok vært mye lavere støynivå i f.eks den åpne Yamarin 5910.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Av Optimax har jeg bare vært borti 135hk fra noen år tilbake, virker som at den er ganske fresk støymessig. Også min mening om Optimax. Jeg kommenterte dette til en motorforhandler på messa og han påstod at det også var litt bevisst fra produsentens side for de ønsker å ha litt machoimage, litt rått. Dem om det, men glem Optimax for meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 ... men på full fart så er den ofte værre enn 2-takteren. Det beskrives blant annet som en skjærende pipelyd i 4-taktere... Dette med pipelyd kan da umulig være en generelt problem med 4-taktere? Eller.....? I alle fall har ikke jeg lagt merke til noe sånt. Har andre opplevd slik? Kan det være avhengig av merke? Ronald. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Det beskrives blant annet som en skjærende pipelyd i 4-taktere. hørte dette nå sist på messen. Det var ikke tilfeldigvis en som skulle selge E-Tec som sa dette? En 4t vil jo få et mer høyfrekvent lydbilde, siden de oftest har høyere toppturtall, samt mer roterende leamikk inni motoren, kamaksler, kamkjeder osv. Men å kalle det for skjærende pipelyd vil jeg si er å ta i.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Suzuki's 4-taktere er utrolig stille på tomgang , mest kontrollstrålen man hører. Men på høyere turtall så syns jeg ikke forskjellen er så stor. Spesielt ike på de modellene som går på høyere turtall enn vanlig. F.eks 40/50hk som har maks turtall på 6500. Som sagt var det kun DF115 og DF140 jeg fikk testet "head-to-head" med Optimax og der må jeg si det var betydelig mer bahagelig støynivå på firetakterne også ved høye turtall og opp til full gass. Jeg kan ikke uttale meg om Suzuki DF40 og DF50 har et mindre behagelig støybilde enn sine større søsken da jeg ikke har prøvd DF40/50. Støynivå i båt kommer også veldig an på båten, er endel støy i min Yamarin 5940 syns jeg, da overbygget virker som en resonanskasse. Ville nok vært mye lavere støynivå i f.eks den åpne Yamarin 5910.. Enig med deg der Ivar. Jeg har kjørt forskjellige båter med samme modell/type/størrelse av motor og ved ett tilfelle var lydinntrykket til dels ganske forskjellig. Jeg vet imidlertid ikke om dette primært skyldtes båtene eller om det også var noe galt med den ene motoren? Den ene testen av Optimax mot Suzuki 4-takt var på samme type båt (gjett hvilken ) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Lyd - veldig subjektivt hvordan man opplever det så kun å se på decibel målt i tester kan bli veldig misvisende. Min eneste opplevelse av Merury Optimax er en venn som har en Rib med en 135hk og makan til ulyd (min subjektive vurdering) skal man lete lenge etter, trodde alt som var av innmat i motoren skulle komme sprettende ut gjennom lokket ved fullt pådrag! Trådstarter spurte om lydnivået på Mariner Optimax 75 hk 2 takt, kontra 4- taktere. Optimax 75-90-115 har 3 sylindere og har et vesentlig lavere støynivå enn 135-150-175 hk som har 6 sylinder motor. Mouche nevner 135 hk som det blir litt feil å sammenligne med i dette tilfelle. Har selv en Mercury 115 Optimax, som lydmessig får godkjent sammenlignet med andre motorer i denne størrelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Som sagt var det kun DF115 og DF140 jeg fikk testet "head-to-head" med Optimax og der må jeg si det var betydelig mer bahagelig støynivå på firetakterne også ved høye turtall og opp til full gass. Uttrykte meg kanskje litt uklart, det jeg mente er at Suzuki's støynivå på tomgang/lavt turtall virker å være et hakk under de andre 4-takterne, mens oppover i registeret så er det mer likt. At Optimax bråker mer er det vel liten tvil om. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Kan av egen erfaring si meg enig med siste taler Ellers må jeg si at det er meg en gåte at folk ikke legger mer vekt på støy enn mange gjør. For meg er det å nyte roen og freden på sjøen en av de virkelig gode tingene med båtliv. Å ha en fresende katt bakerst i båten gjør gleden langt mindre enn en malende katt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Oyvi, hvis du er skeptisk til lyden skal du kjøpe 4-takt. Ellers syns jeg er vel det meste nevnt her.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Oyvi, Hva slags båt er det, og hva kommer den hovedsaklig til å bli brukt til da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
langbein Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Båt type har noe å si når det gjelder motor valg. Jeg har kjørt forskjellige skjærgårdsjeep i de siste årene og med disse båtene er det ganske mye støy fra sjøen. Daycruiser sitter man mer dekket fra sjø støyen og da blir lyden fra motoren mer vesentlig. Jeg har hatt 4-takt, E-tec og Optimax og hver motor har sine egne fordeler, så helheten av ditt båt bruk. E-tec overrasket meg positivt. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Båtlivet er herlig. Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 25.Mars.2007 Del på Facebook Svart 25.Mars.2007 Det var ikke tilfeldigvis en som skulle selge E-Tec som sa dette? Har du pratet med ham også? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Har du pratet med ham også? Nei, men det forekom meg bare at det måtte være en selger fra en eller annen konkurrent. Fins fortsatt selgere som ikke har skjønt at å slenge dritt om konkurrentene stort sett bare slår tilbake på dem selv... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.