Jump to content

Oppslag om baatplassen


Sebaldus

Recommended Posts

Jeg har laget en enkel side i Word med reklame for baatplassen.no som man kan printe ut og henge opp i havnene rundt forbi. siden er enkel og de fleste kan sikkert mekke en finere side med litt kunnskap men hvis noen vil ha denne plakaten tilsendt på mail kan de sende meg en IM med mailadressen sin.

 

Hvis noen lager en proffere plakat kan de jo legge den ut på nettet til allmenn nedlasting!

 

Ellers må folk henge i og fylle opp havneforumet! særlig dere i Vest-Agder har en jobb å gjøre her   :lol:

 

:eek: for et fortsatt flott forum

 

Oppdatering 15.11:

 

Oppslaget kan nå lastes ned på to måter:

Som word-fil:

http://home.no.net/baatguru/baatplassen.doc

velg lagre link/mål som...

Batdilla har laget en modifisert versjon som ligger på:

http://home.no.net/baatguru/baatplassen_batdilla.doc

eller ved å bruke denne bildefilen:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!  :seeya:

 

Har fått litt ulike reaksjoner på oppslaget jeg mekket. Noen synes det var greit og vil gjerne henge det opp, andre tror jeg helst vil mekke noe litt proffere.

 

Uansett kan oppslaget nå lastes ned som en wordfil fra denne adressen:

http://home.no.net/baatguru/baatplassen.doc

 

Tror det er smart å høyreklikke og velge "lagre mål som"

 

Hvis noen vil lage noe bedre og ikke har hjemmeside kan de maile det til meg så kan jeg legge det ut!

baatguru@start.no

Link to post
Share on other sites

2 eller 20 havner....Heng i vei folkens! Jeg la oppslaget inn i fryseposer som jeg teipet igjen så ikke oppslaget skal bli ødelagt med en gang.

 

Er kanskje ikke så dumt å henge ut en ny runde oppslag til våren når mengden folk i havnene tar seg opp? Da er jo folk ivrig etter et sted å drive kjøp og salg. Har sjekkt litt rundt og det er jo helt dødt på kjøpt og salg fronten nå...kanskje ikke så rart men jeg synes det er lite aktivitet i forhold til ifjor.

 

Vel, vel....har kjøpt meg ski så i vinter skal jeg prøve å være litt normal også, men det blir nok båtturer og!  :seeya:

Link to post
Share on other sites


Jonny39:

 

Er vel vannski Du har kjøpt da formoder jeg?  :seeya:

 

Er et flott oppslag Du har laget forresten  :seeya:


 

 

Hehe....nei vannski er ikke noe for meg.. .Da brekker man jo bare armer og bein og får problemer med å komme seg på sjøen. Vanskelig å trekke vannski med en tekstilkruser forresten.....Hvis man ikke har en sånn McGregor sak da. Så han syke, galningen på Autofil som testet ut kombinasjonen vannski og seilbåt men en slik farkost  :lol:

Den båten er faktisk ikke så dum....var det ikke en her inne som hadde en sånn?

Link to post
Share on other sites

Ok! Rart det ikke er flere av denne typen  i Norge egentlig. Må jo egne seg veldgi bra i et langstrakt land med masse spennende fjorder men en kyst ikke alle har lyst til å seile langs. Er vel kanskje et problem at man må ha dugelig bil for å trekke noe sånt på henger? Uansett er jo bare farten for motor et kjempepoeng for dere i Oslofjorden som gjerne vil slippe å krysse hele veien ut  :seeya:

 

Personlig foretrekker jeg seilbåter av "langtur-typen" a-la Hallberg-Rassy, men synes McGregor virker som en skikkelig smart båt

Link to post
Share on other sites

Ifølge forhandlere skal det nå være 7 stykker i Norge. Min var den første, selvimportert fra Sverige siden det ikke fantes forhandler her.

 

Originalhengern fra USA er ikke noe stas (ikke engang galvanisert - båten brukes i USA stort sett på innsjøer), bruker den bare som opplagsvogn høst og vår, men til det formål er den bra. Har faktisk mindre problemer med en 26-foter på den enn jeg hade med en Brenderup og 20ft daycruiser før. Bilen? Ok, jeg har 4wd + automat. Og trekker ut på den sprengt fjellknaus, ingen støpt rampe i nærhet. Tror nok at på en rampe ville en normal mellomklassebil gjøre nytten.

Link to post
Share on other sites


Andreas: Originalhengern fra USA er ikke noe stas (ikke engang galvanisert - båten brukes i USA stort sett på innsjøer), bruker den bare som opplagsvogn høst og vår, men til det formål er den bra. Har faktisk mindre problemer med en 26-foter på den enn jeg hade med en Brenderup og 20ft daycruiser før.

 

Ut fra det du sier må jo hengeren være svært så bra, bortsett fra at ganske sikkert ruster inmari.  Det er det imidlertid løsninger på som er minst like bra som galvanisering. Sandblåsing til SA 2,5 ett strøk sinkepoksy, og et par strøk med Jotamastic 87, og du har 30 års standerd på hengeren din.  En enklere løsning er om du stålbørster all løs rust, og påfører tre strøk PowerCoat 3 in 1.  10 års standard?  Dette var ytterpunktene, mange løsninger ligger i mellom.

 

Trenger du hjelp med sandblåsing/sinkepoksy vet jeg om en kar som gjør dette rimelig.  Jeg kan også opplyse deg om hvor du får tak i produktene som er bra i forhold til korrosjonsbeskyttelse.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg jo flink til å spyle hengern rett etter bruk  :smiley:, men noe rust blir det jo - men langt fra alvorlig.

 

Men jeg har sett noe på denne hengern som jeg aldri så på en annen henger og jeg tror det er meget smart: jeg tror fettet til hjullagrene står under trykk (legg merke til fjæren!)

 

Har ennå ikke demontert noe. Er det noen her som kjenner til dette system?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det så veldig smart ut Andreas, har aldri sett noe slikt før her i landet! Kommer også fra USA antar jeg?

 

Det ser for meg ut som en mini-fettpresse som er montert istedet for det vanlige lokket.

Sannsynligvis fungerer det best om det monteres på en ny henger hvor aksling og simmer-ringene er ok.

En stor fordel med det systemet er at man kan se om lagrene trenger etterfylling.

 

Hvis det ikke er mulighet for jevnlig å fylle lagrene begynner akslingen raskt å ruste og simmer-ringene "forsvinner".

Alternativet er å montere en smørenippel. Så lenge lagrene er fulle av fett holder de veldig lenge.

Link to post
Share on other sites

De første 6 oppslagene om baatplassen.no ble smellt opp i løpet av helgen. Printet på fargelaser og dekket med kontaktpapir på begge sider.

 

Samtidig må jeg si det jammen ligger mange båter på land som er rimelig slett tatt vare på etter at de har havnet på opplagshengeren/krybba. På min ferd så jeg flere enn 10 båter i klassen så-dyre-at-jeg-må-nøye-meg-med-å-sikle som lå der klare til å bli nedbrutt av naturens lover. Hekkaggregat og propell som var stuket ned i jorda pga manglende høyde over bakken! Kalesje som var rullet opp bak slik at det snødde rett inn i cockpit! Osv. Bruk og kast er tanker som umiddelbart slår meg.

 

Men til poenget: Er det noen som farter forbi havna på Hamar som tar oppdraget med å henge opp oppslaget om baatplassen.no der? Uten å ha vært der, tror jeg det er ganske stort miljø der, men Hamar er et stykke fra der vi naturlig ferdes i det daglige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...