Jump to content

Columbie 66


Sebaldus

Recommended Posts

Noen som har noen erfaringer å dele angående denne båten? Har hørt at det skal være en  aktiv klasseklubb, noen som vet om en hjemmeside for denne?

 

Ser også at prisene variere noe veldig. Har den siste uken sett alt fra 35 til 95 000. Kan det stemme at prisen for en ok båt bør ligge rundt 50?

 

Fint om noen har peiling, er på jakt etter en rimelig båt å holde seilkunnskapene ved like i mens jeg venter på bedre økonomiske tider.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på jakt etter seilbåt tidlig i vår, og ringte i den anledning på 2 stk. Og som Du sier, for en 50 - 60 lakser, får Du en strøken en. 90 lakser er aaaaaltfor mye for en så liten båt.

 

Ellers er der jo en del seilbåter til salgs på Havna.com, der er der for øyeblikket en Bakke 26 til salgs for 55 000.

 

I tillegg regner jeg med at Du saumfarer Båtnett.no Finn.no og Kupp.no

 

Jeg tar jevnlig runden selv, og konstaterer at der er vannvittig få seilbåter til salgs i det prissjiktet for øyebliket.

 

Min teori er at seilbåter i den prisklassen er svært lettsolgte, og at de som da har hatt en for salg har fått solgt, og evt. kjøpt seg ny.

 

Men når våren kommer, tror jeg det er mange som får nærmest en "plutselig innskytelse" om å selge den de har, for å prøve noe annet (større).

 

I vår og sommer vrimlet det av båter i den prisklassen, eks. Albin Vega, Albin Viggen, Maxi 68, Maxi 77, Junker 22, IF 26, Alo Mikkel (26), Hunter osv, osv, osv. Alle til under 100 000 lakser. Ja til og med Alo 28 har jeg sett til under 100 000.

 

Så 90 000 er etter min mening altfor mye for en 22" med påhengs.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker startet det med et privat one-off prosjekt på begynnelsen av 80-tallet.

Resultatet var så vellykket at konstruktøren satte båten i produksjon. Tror de fleste båtene er selvbygget.

Skroget er i balsa-sandwich.

Tittet på en slik båt og la merke til at balsaen lå åpent i utskjæringene for vinduene.

Eieren lot til å være veldig fornøyd med båten.

Link to post
Share on other sites

Dere vet sikkert om det, men Finn.no har en veldig fin tjeneste hvor man kan opprette "Agenter", dvs faste søk som sjekker kriterier man setter opp og så snart match er funnet, får du varsling på email. Da er man ganske sikker på å være først til mølla, ihvertfall i forhold til når det blir lagt ut på Finn.no. Jeg har et par slike Agenter selv som følger med på annonser for Sjømenner for meg. Jeg følger med på dette for å kunne se bilder av innredning o.l. Fungerer som bare det. Da slipper man å oppsøke databasen selv med jevne mellomrom for å sjekke manuelt.

 

Anbefales hvis man er på jakt etter en bestemt båttype!

Link to post
Share on other sites

Jepp...90 000 er alt for mye for 22 foter uansett. Det er jo det samme som jeg solgte min Alo-Mikkel med innenbordsmotor for.

 

Rent konkret har jeg sett på en Columbi fra 1981 som han skal ha 45 000 for. Skal se på den til helgen tenker jeg. Spørsmålet er vel tilstand på påhengsmotor og seil...dette må være brukbart om prisen skal være OK.

 

Fant forresten en test av båten i Praktisk Båtliv som var veldig interessant.

 

Det finnes jo svært mange båter i størrelse rundt 2-24 fot men de som kan betegnes som kurrante merker ligger veldig høyt i pris i forhold til de mer ukjente merkene. Skulle jeg hatt båten i mange år hadde jeg nok valgt en mer sjelden båt men sånn som situasjonen er nå betyr det mye for meg å ha en båt som jeg lett får igjen pengene på. Å ha f.eks en maxi 77 er vel som å ha pengene i banken?  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei*

 

 

Er helt enig med Deg her. 45000 høres ut som en OK pris, så sant Du ikke trenger store utgifter på motor og seil, og båten ellers er OK.

 

Men husk for all del å prute. Er prisforlangende 45 000, byr Du 35 000, og Du får den for maks 40 000.

 

Dette og er jo en båt som regnes for rimelig kurant. Den er jo bygget i et spesiellt materiale, og skal jo være kondensfri. Den er relativt romslig i forhold til lengden. Og ligger i en prisklasse som er lett omsettelig.

 

Selv tror jeg at jeg ville foretrukket en Maxi 68, eller 77, men de får Du neppe for den prisen. Men å kjøpe en slik, er som å ha pengene i banken ja. Her også får Du lett pengene igjen nærmest uannsett. Er utrolig populære båter.

 

 

Så Du savner seilinga forstår jeg?

 

Jeg for min del gleder meg i hvert fall som en unge til våren, så jeg får komme meg ut og seile igjen. Jeg er nybegynner i faget, og har nok mye å lære. Men det er kanskje det som er med på og gjøre det så spennende og?

 

Men egentlig ble jeg litt overrsket over hvor enkelt det var å komme igang med å flyte avgårde vha. vinden. Dette ga meg aldeles kick  :lol: Ja, kraftig mersmak har det gitt.

 

Uannsett Lykke til. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jepp...savner seilingen selv om jeg langt fra er særlig dreven.

 

Kjøpte en Alo-Mikkel 26 i 1999 uten å ha seilt noe før. Hadde kun erfaring med en viksundsnekke og diverse landstedsbåter. Hentetn den på østlandet og brukte en uke på turen til bergen. Gikk riktignok mest for motor pga været men utenfor Lista hev vi opp seilene og følelsen av båten som akselererte uten en lyd fra motoren var fullstendig ubetalelig!

 

Ble en del seiling mens jeg hadde denne båten men jeg har overhodet ikke roen på de ulike begrepene, manøverne og alt det der. Klarer å få opp seilene og få båten til å gå dit jeg vil.....er vel egentlig det som er det viktigste eller?

 

Solgte båten siden jeg som student trengte penger til andre ting og familien har motorbåt som jeg bruker flittig. Vet med meg selv at når jeg kommer ut i jobb og får inn fersk kronasje skal det kjøpes dugelig havseiler om nødvendig før hus. Det gjelder å prioritere riktig  :lol:

 

Derfor tror jeg det er lurt å bli litt flinkere til å seile liten båt før man kjøper stor. Er så patetisk med folk som kjøper dyr båt uten egentlig å beherske den. Vil helst unngå  å kjøpe båt med innenbordsmotor da det følger veldig mye ekstra vedlikehold og usikkerhet med dette. særlig gamle, saltvannskjølte dieselmotorer er jeg uhyre skeptisk til og vil da heller ha en ny påhenger. Dette valget hadde kanskje fallt ut annerledes hvis jeg ikke hadde hatt tilgang til motorbåt også og skulle brukt seilbåten til feriebåt og ikke holdt meg mest i nærområdet.

 

Ja, ja....skjønner deg veldig godt jeg! Seiling er herlig og jeg hører stadig om motorbåtfolk som konverterer. Drømmen er en skikkelig motorseiler....en nauticat 38 eller større eller helst noe i stål f.eks en Saxe.

 

Er jo flere fisker i sjøen om det ikke blir noe av denne Columbien. Tar nok turen å ser på den i alle fall, må jo nesten se den før jeg vurderer dette for seriøst. Er lett å undervurdere kostnaden som skal til for å få en båt skikkelig sjøklar.  Hvis noen ser en lignende båt som ligger i havna og er til salgs er det bare å sende meg en mail  :lol:

 

Takk for gode tips og ønsker  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...