Odd Thomas Startet 14.April.2007 Del på Facebook Startet 14.April.2007 (redigert) Vi har ny båt denne våren. Jeg tenkte jeg skulle starte opp i dag for å høre V8er`n brumme. Alle plugger i kjølesystemet ble satt på plass etter første forsøk, men også etter dette begynte alarmen å hyle. motor var for varm. På drevet har vi koplet på muffe og satt hageslangen på plass. Jeg prøvde en gsng til, fordi jeg tenkte systemet var såpass tomt, at det var årsaken, men fortsatt kom det ikke noe vann ut med eksosen, og alarmen hylte igjen. Har noen ide om hva vi gjør galt? Tipper dette er en bagatell. Kan det ha noe å si at drevet er tiltet helt opp f.eks? Motoren er en mercruiser 310 mpi motor som har gått ca 130 timer. Den har ikke noe form for lukket kjøling. Bravo III med duoprop Redigert 14.April.2007 av Odd Thomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seacrest Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 (redigert) Er du helt sikker på at du får vann gjennom muffa di, hadde det samme problemet selv når jeg skulle kjøre ferskvann gjennom min en gang... Setter du trykk på hageslangen skal du greie å kjøre vann gjennom systemet. Jeg hadde klemt hageslangen flat!! Et tips til også, hvis du har servopumpe på motoren din, vil jeg tro det er oljekjøler på saltvannskretsen.. Husk da å kjøre kjølevann gjennom denne når du bruker hageslangen din. Denne kjøleren sitter ofte før impellerpumpa, og er lett og overse. Tilt drevet ditt ned før du starter, tror ikke det er bra å starte det oppe Lykke til Mvh Rune Redigert 14.April.2007 av Larson 174sei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Ta av sjøvannslangen inn til motoren, fyll så på vann med hageslangen derfra og se om det kommer ut kjølvannsinntaket i drevet. Kan være du har fått klem på slangen mellom drevet og transom. Det skal iallefall renne fritt ut når du prøver dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Med Bravo 3 så sitter vannpumpa på motor ikke i drev. Vannet vil da ikke komme ut pga trykk fra slange. Derimot krever mange mercruiser installasjoner med FV-kjøling ekstra vanninntak. Hvis du har det vil den suge luft fra det inntaket som ikke er tilkoplet vannslangen. Selv med kun inntak gjennom drevet kan det være vanskelig å få motoren til å suge selv. Da er det (på høsten gjerne) best å ta av drevet (10 min) å stikke hageslangen inn i "vannhullet" eller gjøre som Fr. Fryd sier, ta av slangen inne i båten. Etter det du forteller må du nok uansett bytte impeller, den har nok tatt skade av dette. Finn alle bitene hvis noe mangler! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Svart 15.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2007 Heisan! Takk for geniale svar! Nå er problemet løst, og det var egentlig ikke så stort problem, viste det seg :) Tok av slangene inn på termostathuset i dag og fylte opp med hageslangen. Monterte sammen og startet opp. Kjølingen fungerte som bare det etterpå. Neste steg blir å bestilling og montering av ny impeller for sikkerhets skyld. Takk for Hjelpa :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.