Jump to content

Varme i båten vår


Chivas01

Recommended Posts

Kan den minste refleksen være aktuell? (Tenker på den som er beregnet bl a for telt) Det blir en fastmontert varmekilde, og siden du nevner varmelampe så er det kanskje ikke dette du tenker på?

 

Du er i alle fall ikke avhengig av strøm for å bruke den :smiley:

 

http://www.shelby.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vel gått for en POD her tenker jeg, koster et par tusenlapper og fåes i t o størrelser.... så lenge en selv er i båten så er det vel rimelig sikkert med tanke på velting..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ville vel ha satset på en refleks hvis du har plass til den,Pod er ikke å anbefale annet enn til å varme opp med når du passer på den,den er farlig å bruke da den kan velte samt at den ikke kan brukes om natten uten skikkelig ventilasjon,den forbruker mye oxygen,0g er smtidig ikke lovlig i båt.

Link to post
Share on other sites

Vi har heat pal. Den varmer ikke mye når temperaturen er lav, og når den ikke er i bruk fordamper rødspriten (fin fyr) som fører til en del lukt. Lukta forsvinner fort når vi lufter, men vi er ikke fornøyd med varmen den gir fra seg. Den egner seg nok bedre på kalde sommmernetter enn vårnetter, hvor temperaturen kryper mot 0C i noen timer.

 

 

Redigert; skrivefeil

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt POD et par sesonger. Den er på ca. 2000 watt og er egentlig glimrende. Fyrer med fritidsparafin så den gir lite lukt, kun når akkurat nå du tenner og slukker. Men den er ikke godkjent i båt, og må bbrukes med omtanke. Jeg bruker den kun når vi sitter oppe under landligge. Anbefales.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt både Heat pal og POD i tidligere båter. Heat Pal ga lite varme og var kosbar å fyre med. Den luktet og noe rødsprit. PODen var fin, ga god varme, men må brukes med lampolje eller så vil også den lukte. Husk sikkert - ventilasjon og ikke bruk om natten.

Link to post
Share on other sites

Zibro oljekamin regulerbar 800-1200-2500 W godkjent for bruk i lukkede rom. Er utstyrt med elektrisk tenning, oksygenmåler som stenger ned ved for lavt oksygeninnhold, veltesikring og bruker kun strøm fra egne lommelyktbatterier ved oppstart. Selges hos de fleste forretninger som selger campingutstyr. Ovnen er lett å tenne, blir fort varm, og som nevnt tidligere, regulerbar i tre trinn.

Link to post
Share on other sites

Selger vist en parafinovn på Maxbo , trur jeg det var .Ser flere her på BP som har den (Astor , REM ) . Mener den kosta litt over 2000- , men den varmer mega bra og er kjempe fin . Det er noe du bør skjekke nærmere vis du ikke vill sette inn en diesel varmer , Webasto ellerno . Detta med den Maxbo ovnen kan sikkert Astor og dem si mere om , kansje dem har bilde og rett pris også. Har kjøpt meg ny 5kw Webasto (ikke montert enda) , varme er punkt 1 ombord . Skal båten brukes hele året , eller tidlig vår/sein høst . Så må det inn en diesel varmer , men lommeboka bestemmer som regel detta her vel .....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt POD et par sesonger. Den er på ca. 2000 watt og er egentlig glimrende. Fyrer med fritidsparafin så den gir lite lukt, kun når akkurat nå du tenner og slukker. Men den er ikke godkjent i båt, og må bbrukes med omtanke. Jeg bruker den kun når vi sitter oppe under landligge. Anbefales.

 

Hei

 

Hva er en POD? Antar det ikke er en iPOD.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Dette er en POD 8 på 2100W fra Maritim til 2420 blanke norske kroner, den kostet forøvrig ca. 2000 kroner på Vikse i Haugesund sist jeg sjekket..

4187-01.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor foreslår ingen en Wallas 2400 montert i båten?

Solgte akkurat en Scand 26 med dette. perfekt til den båten.

 

Hvilket kokebluss har dere? Wallas leverer også varmetopp til kokeapparatet om det er wallas som er montert i deres båt :)

 

Ellers er det enkelt å lage "landstrøm" til deres båt. jeg kjøpte kontakt (til skroget) for dette på bildema, la opp trekkerør ledninger og 220v stikkere til lader kaffetrakter og støvsuging. (skjult anlegg kontrollert av elektrikker)

Kjøpte så en cetek 7000 Vedlikeholdslader, og koplet til batteriene fast.

Vips hadde vi 220v til det utsyret vi trengte.

La vi oss til havn koplet vi på ledningen og kunne bekymringsløst benytte 12v strøm og 220v utsyr :)

 

Hele installasjoen kom på drøye 2000,-

 

Lykke til.

Redigert av Odd Thomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...