Jump to content

Skjøtekontakt for koaksialkabel GPS?


paxo

Recommended Posts

Jeg har lagt inn en vanlig skjøtekontakt på koaksialkabelen til GPS antennen slik at jeg kan ta

av masten om vinteren (motorbåt).

Det jeg har oppdaget, ved å bevege på den, er at noen ganger blir kontakten så dårlig at GPS`en

kun tar inn et fåtall satelitter. Den varsler ikke om det, men legger seg isteden 100-200meter feil.

Dermed kan jeg ikke stole på den.

Er det noen som kan hjelpe med å finne en bra løsning? Jeg vil jo ikke lodde hver gang jeg skal ha

på masten heller...

Link to post
Share on other sites

Om man skjøter denne bør man ihvertfall benytte en plugg med rett impedans og med minst mulig tap.

Er du sikker på at det er BNC? BNC montert riktig skal ha riktig impedans: 50 ohm. BNC er den pluggen som ble brukt til gammeldags Ethernet med tynn coax. Hvis det derimot er slike plugger som brukes til TV, er impedansen feil.

 

Når feilen er sporadisk, har jeg mest tro på at det primære problemet er feil montering. Det utelukker ikke at impedansen også kan være feil.

 

Hva slags coax er det som brukes, forresten? Frekvensen er 1.5 GHz, og da blir tapene fort store.

Redigert av jk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm. Vet ikke engang hva impedans er, men kan jeg gå på

Elkjøp og kjøpe en BNC plugg, eller må jeg i en eller annen spesialforretning?

Treng det f.eks. spesialverktøy for montering?

 

Det burde vel være noe å tenke på at plotteren viser feil ved svakere signal?

Mange som stoler på den her på båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Vet ikke engang hva impedans er, men kan jeg gå på

Elkjøp og kjøpe en BNC plugg, eller må jeg i en eller annen spesialforretning?

Treng det f.eks. spesialverktøy for montering?

For å få til en god skjøt, kan du bruke BNC-plugger i begge ender og en BNC skjøt mellom. BNC er tilpasset 50 ohm coaxialkabel. Her ser du hvordan pluggene ser ut:

Permo

Klikk på Produkter/Plugger og overganger.

Vet ikke om Elkjøp har slike plugger (neppe?). Du trenger loddebolt for montering av pluggene.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Impedansen i kabelen er avhengig av dens fysiske egenskaper og deriblant diameteren.

Ofte er det brukt kabeltype RG 58 på GPS antenner og da kan du bruke som flere hevder her, en 50 ohms BNC, som er tilpasset for denne.

Om du ikke er sikker må du sjekke med leverandøren av gps'en , eller en forretning som selger slikt utstyr, hvilken kabel som er brukt.

Det finnes flere varianter av BNC plugger som er tilpasset de forskjellige kabeltypene. En annen sak er at det finnes flere varianter av plugger som kan benyttes TNC. N-Serie, og flere mindre typer.

En her foreslår 2 BNC plugger med skjøtestykke imellom. Det tror jeg kan gi for høy demping. Da er det bedre å bruke en hunn og en hann plugg uten skjøtestykke.

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere varianter av BNC plugger som er tilpasset de forskjellige kabeltypene. En annen sak er at det finnes flere varianter av plugger som kan benyttes TNC. N-Serie, og flere mindre typer.

En her foreslår 2 BNC plugger med skjøtestykke imellom. Det tror jeg kan gi for høy demping. Da er det bedre å bruke en hunn og en hann plugg uten skjøtestykke.

Jeg ville brukt N-connector, han og hun. Litt dyrere plugger, men også mere solid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...