Jump to content

selvbyggerprosjekt


terje_p

Recommended Posts

Jeg holder på med et halvfabrikat  :smash:delta 9700 og skal lage beddingen til motoren, en vp tamd 40. denne båten har kjøl og strak aksel. gearet er vinklet ned 8*. Motorfestene har forskhellig høyde foran og bak så beddingen må være høyere bak. så til problemet, hvordan beregne hvordan beddingen skal  plasseres i motorrummet ? Akslingen er ikke montert, men bør kansje monteres først?

Link to post
Share on other sites

Det finnes ramme-jigger som båtprodusentene bruker til denne jobben. Mulig at du kan få låne en slik.

 

Alternativet er å sette motoren på plass midlertidig.

Når du da monterer akslingen gir det seg selv hvordan motoren må stå.

Så tar man nøyaktige mål før motoren heises ut og fundamentet støpes.

Link to post
Share on other sites


terje_p: Ja jeg har vel kommet til det samme. kommer til å lage den i 2 omganger med en høyde hele vegen, montere aksel og hylserør, løfte inn motor og bygge opp under de bakerste festene.


Jeg ville anbefalt deg å ta hylsa til slutt.

Sett først inn motoren og prøve-monter aksling/hylse. Ta nøyaktige mål for fundamentet før motoren heises ut.

Så lager du fundamentet og setter motoren på plass igjen.

Deretter monterer du hylse/aksling og foretar oppretting i henhold til spesifikasjonenen fra Volvo.

Til slutt plastrer du fast hylsen. Normalt må man også justere enden av kjølen for å få stevnlageret til å ligge plant.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...