Høvdingen Startet 10.Mai.2007 Del på Facebook Startet 10.Mai.2007 Går gjennom forsikringene og får nye tilbud. Syntes forsikringsumen på sjarken, med en ny 85 hk Nannimotor var noe høy 4800. Bad om å heller å legge inn en 85 hk utenbordsmotor, da ble forsikringssummen 1000 kr billigere Trodde det ville være omvendt med tanke på tyveririssiko, holdbarhet, brannfare osv. Har noen en god forklaring ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Som jeg oppfatter det så blir premien regnet ut på basis av statistikk, risiko og en god porsjon med margin (fortjeneste). Noe markedstilpasning er det sikkert også. Når statistikken legges til grunn så kan det oppstå noen pussige utslag, særlig vil det vel gjelde hvis det er få objekter som er registrert i statistikken. I praksis kan man tenke seg en bil det er få av, og hvis et selskap har hatt flere skadetilfelle på denne bilen så vil dette slå kraftig ut i statistikken og dermed premien. Dette betyr at det kan være store endringer fra det ene året til det andre i hvor premien er lavest, og derfor tar jeg hvert år en full gjennomgang av alle forsikringer og sjekker med mange selskaper. Med en god del skadeforsikringer tør jeg påstå at det er verdt bryet, og tiden det tar, og vil tro at jeg hvert år sparer 2/3000 kroner ved å ikke forholde meg passiv og bare fortsette i samme selskap av gammel vane, dovenskap eller blind tro på selskapets lojalitet til meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
p-kaill Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Forsikring er blitt dyrt, jeg betaler litt over kr. 2000.- for en tresjark med 22 hk Sabb i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yevensen Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Det hørtes rart ut. Har en kompis som hadde Ibiza 20 touring med 115 hk outboard. Han byttet til Ibiza 21 touring med diesel innenbords motor og fikk ca halv pris i forsikring på den nye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Se her. Som jeg skrev har jeg hørt, av folk som burde vite det, at prisene på båtforsikring er ganske tilfeldige og lite velfundert. Selskapene har ikke statistikk på båt i samme grad som f.eks. hus og bil. Bl.a. finnes det ingen statistikk på i hvilken grad sikkerhetsmerking og alarm påvirker risikoen for tyveri. Markedet er lite og enkeltepisoder kan gjøre store utslag. Ett eneste havari førte ifjor til at IF's utbetalinger økte med over 20%. Annet eksempel på merkelig prissetting: IF tar det samme for båter med drev og strak aksel fordi kundene ikke kan svare på hva de har. Dette har jeg selv blitt fortalt av en meget erfaren kundebehandler hos IF. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 At det er lite konsekvens er ingen ny sak. Et eksempel fra meg: Først var båten 17 fot med 100 hk Yamaha utenbords. Toppfarten var 44 knop. Forsikringen var ikke så gal pris på. Lurer på om det var 1300 i året. Så ble båten bygget om. Nå 18 fot med 116hk Mercruiser diesel. Toppfart 38 knop (men mye gunstigere forbruk:) ) Dama på forsikringen spurte om jeg hadde hekkagregat. Ja, sa jeg. "Off. Da blir det dyrt" sa dama bak disken. Jeg tillot meg å spørre hvorfor. Svaret var at det var fordi det er lett å knuse hekkaggregatet. På spørsmålet mitt om hvorfor det er dyrere når det er samme klumpen som stikker nedforbi kjølen på en påhengs og et hekkaggregat hadde hun ikke noe godt svar. Dessuten sa hun at hun ikke visste hva et hekkaggregat var. Jaja.. 3000 i året ble det likevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Har svart på en lignende diskusjon tidligere. Jobber i et forsikringsselskap, og hos oss, så er det pris, toppfart og sikrignstiltak som i stor grad avgjør prisen. Det som påvirker båten i litt mindre grad er båttype( ingen forskjell på hekkagregat og fastaksel). Så kommer videre totalkundeforhold osv. Våre priser er utarbeidet på grunnlag av statistikk internt, ikke noen felles mellom selskapene. Kan nok bli en noe snever prising, men føler allikevel att den faller godt ut for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.