Jump to content

Whale Gulper septiktanktømmepumpe, erfaringer ?


koh

Recommended Posts

Har montert en slik en

 

WHALE GULPER TOALETTPUMPE 12V

 

Jeg har kjøpt den privat på ebay, men den ser ut som denne :

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1479...upkey=002004040

 

Imidlertid sliter jeg litt, for den gidder ikke tømme hver gang. Pumpa er monter ca 20-30 cm over tanken på sugeslange som er montert på rør som går gjennom toppen av tanken. Det kan virke som om den må leskes, for hver gang jeg har den oppe, skyller jeg den først, og når jeg kjører den etter å ha montert den fungerer den. Dagen etter vil den ikke. Med håndpumpe var det aldri noe problem. Pumpemotoren går når den skal.

 

Jeg har byttet alle pakningene / gummiventilene, og etterstrammet slangeklemmene for å unngå falsk luft og gått over til lettoppløselig papir.

På meg virker det som om det er ventilene som ikke tetter når de er tørre, men det rimer jo ikke med at den er selvsugende 3 meter, og at jeg i tillegg har helt nye ventiler og membran (de var svindyre). Imidlertid på whale sin hjemmeside er det en tegning der pumpa er montert under tanken med bunnuttak.

 

Noen som har vært borti tilsvarende - eller har en som er montert over tanken og fungerer ?

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jeg har min montert ca. 30 cm over tanknivå og ca 4-5 meter fra tanken, etter pumpen har jeg en svanehals på ca 50 cm før slangen

går inn på bunnventilen.

Har hatt pumpen i ca 5 sesonger, har aldri hatt problemer. Bruker vanlig toalettpapir. El toalett fra ITT Jabsco som nok kverner sakene litt.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

På en tidligere båt hadde jeg septikuttaket i bunnen av septiktanken, den elektriske pumpa enda lavere og bunnventil som jeg åpnet og stengte hver gang. Aldri noe problem med dette. Eneste problem jeg hadde var forsteining i septiktanknivåmåleren - etter at jeg regelmessig brukte en kopp 35 % eddik da båten var i mye, daglig problem, forsvant dette problemet. Det er mulig det er nye krav til slangeopplegg i nåværende CE regelverk. I båten vi har i dag presses septiken opp i tanken som ligger langt over havnivå, er er selvlensende når bunnventilen åpnes.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Her kommer en liten oppfølger ; Var i kontakt med importør av Whale i dag, og han var rimelig klar på at det måtte være ventilene.

Han foreskrev følgende kur - vaske ventilene, tørke dem og sette de inn med matolje, og så montere igjen. Fikk ikke noe 100% forklaring på hva som var problemet, men han hadde erfaring fra flere caser der det gjorde susen. Vet ikke om kanskje matolja hjelper til så man får skrudd rørbitene skikkelig sammen med gummidelene.

 

Har nå utført dette- så da får vi se om det kan hjelpe.

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Har samme septikpumpa. Fungerer glimrende. Pumpa står montert 20 cm over tanken og slangelengden fra pumpa til tanken er ca 2m.

 

Det er 2 gummiventiler, de er forskjellige og de må stå riktig vei.

 

For øvrig klikket jeg på linken til Maritim. Jeg fikk drittsjokk av prisen de forlanger. Er det slikt som kalles drittdyrt?

 

I stedet for å kjøpe en slik pumpe hos Maritim, kan man alternativt kjøpe den et annet sted til under en fjerdedel av prisen.

 

http://www.force4.co.uk/ProductDetails/mcs/productID/850

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja - men det er vel ikke samme pumpa den du linker til. Det er vel ei dusjlensepumpe. I septikpumpa er det 4 ventiler + membran - bare pakningsettet kostet over 500,- over disk i Tønsberg, så det hadde jo vært fint om skapet virket.

 

her ser du eksplosjonen:

http://www.whalepumps.com/popup.php?n=expl...;bgcolor=ffffff

 

Ser at Malfix'n ikke skammer seg for å forlange 3,6 lakser for pumpa, og han bruker jo å vite hva som er gangbart.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var jo feil modell :smiley:

 

De koster imidlertid omtrent det samme.

Her har du de alle i en amerikansk nettbutikk:

http://www.ansimagneticpump.com/products/i...;series_id=1005

 

245 dollar x 5,75 kroner gir kr. 1408,75 (1.760,94 inkl. mva)

 

Leter jeg litt, finner jeg den sikkert for 200 dollar.

Så hvorfor skal Maritim ha et par hundre prosent fortjeneste? Eller mer nøyaktig: Hvilke duster er villige til å kjøpe denne pumpa hos Maritim? Kanskje de som driter penger?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

OK - Da har pumpa fungert tilfredstillende på tur i ei uke, og jeg anser den for fungerende. Jeg tror problemet var at ventilene ikke satt seg på plass

før det kom litt smøring på dem (matolje) Ventilene skrues jo fast mellem de harde plastdelene på denne pumpa.

 

Jeg har også satt på et amperemeter i strømkretsen til pumpa - det gir meg full kontroll på det som skjer. Ved påslag trekker den ca 3A, men etter som suget bygger seg opp øker strømmen til 4,5A. Da får den "tak" i dritten, og strømmen øker til litt over 6A. Den pulserer så rundt 6A inntil tanken er tom. Da faller den igjen til 3A - og jeg kan skru av, og jeg kan si med rimelig grad av sikkerhet at tanken er tom uten å måtte løfte på luker - eller stoppe motoren for å finlytte.

 

Faktisk veldig praktisk - amperemeteret kjøpte jeg på ebay for en en hundrelapp eller så.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Da faller den igjen til 3A - og jeg kan skru av, og jeg kan si med rimelig grad av sikkerhet at tanken er tom uten å måtte løfte på luker - eller stoppe motoren for å finlytte.

 

Hvordan forandrer lyden seg når septikken begynner å bli tom? Har såvidt fått testet denne pumpa på den nye båten min, men hører ikke noe forskjell i lyden, selv når jeg stenger bunnventilen.

Mulig jeg ikke har kjørt den lenge nok, slik at den ikke har gått tom, men burde ikke lyden på pumpa bli forandret når jeg stenger bunnventilen?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen da jeg fortsatt ikke får pumpa til å fungere.

Septikken er nå full, og hvis jeg bruker toalettet, renner det rett fra toalettet via lufteslangen og ut. :blush:

 

Når jeg bruker pumpa, starter pumpa og det er bevegelse i slangene, men jeg mistenker at den kan være montert feil vei, da det er ingenting som kommer ut. Men det er heller ingenting som blir pumpet ut gjennom lufteslangen til septikken som man kunne tro hvis den var koblet feil vei.

Kan den være tett?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg ordnet (dritt) problemet. Det visste seg at gummi trakte-ventilene var montert feil vei. Ikke rart det ikke gikk noe igjennom.

Dette må ha blitt koblet feil fra Ibiza leverandøren siden det standardutstyr og en 08 modell. Regner med at forrige eier ikke brukte doen så mye siden det ikke ble oppdaget..

I tillegg til dette, skulle jeg feilsøke hvorfor Wallas plata mi ikke virket. Det viste seg at det ikke var noe spenning inn til plata, men sikringen ved batteriet var ok. Feilen var en ledningsskjøt der det var dårlig kontakt... den var tvunnet sammen og teipet.. :nonod:

Kanskje en sommervikar på Ibiza som har montert dette, hehe.

 

Nå er båten hvertfall ferieklar, og turen går nedover langs svenskekysten imorgen tidlig! :sailing:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...