Jump to content

Krigsskip i skjærgården= koselige sommerminner anno 2007 ?


oslofjord

Ja eller nei til at krigsskip border familiesnekker i skjærgården  

271 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

få frem at kystvaktens fartøyer ikke er krigsskip.

 

Vel, de har farge som krigskip, de er merket som et krigskip, de har bestykning som et krigskip og de er bemannet med soldater.

 

Det kan godt være at vi har en lov som gir soldater lov til å kontrollere sivile, men det har Burma og Nord-Korea også.

Link to post
Share on other sites

Vel, de har farge som krigskip, de er merket som et krigskip, de har bestykning som et krigskip og de er bemannet med soldater.

 

Det kan godt være at vi har en lov som gir soldater lov til å kontrollere sivile, men det har Burma og Nord-Korea også.

 

Fargen kan ikke bety noe, og kystvakten er enten merket med KV+pennit eller W (watch) +pennit. Denne merkingen tilkjennegir at fartøyet tilhører kystvakten og ikke marinen. De har forresten en grønn en også. Er det anderledes med denne?

 

Soldater kan ikke brukes til kontroll av sivile, men inspektører i KV har politimyndighet. Ser du forskjellen her?

Forøvrig er USCG og andre kystvakter i hovedsak bygget opp etter samme modellen, men de har valgt hvite båter...og da er det greit????

Og igjen, sammenligne Norge med Burma og Nord-Korea? Hvis vi bodde der hadde vi vært fengslet eller henrettet alle sammen fordi vi gir uttrykk for egne meninger som ikke nødvendigvis sammenfaller med statens offisielle syn.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det mest ideelle hadde vært at denne tjenesten hadde vært utført av Poltitjenestemenn da de har en høyere kompetanse i å behandle publikum. Som politi har man blitt lært opp av erfarne tjenestemenn. Som politi går man jevnlig opp til eksamen(stiller i retten og blir grillet av forsvarere, etterforsket av Særorganet for politisaker, er på oppdrag hvor man er undertallig etc.) Dette gjør at man ettervhert stort sett blir litt klokere i sin tilnærming til publikum. Er man idiot som politi får man kjørt seg. I forsvaret kan lett unge offiserer og vernepliktige forsøke å skjule sin usikkerhet med en litt tøff/umoden framgangsmåte i forhold til publikum. Desverre er det slik at om politiet/tollvesenet skulle hatt ressurser til å gjøre den jobben som den indre kystvakten gjør så ville det ført til store ekstrautgifter som til slutt måtte dekkes over skatteseddelen. Skatten synes jeg er høy nok og jeg ser dette som et så marginalt problem at jeg i allefall ønsker at mine skattepenger brukes til noe mer fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette er vel mest et økonomisk spørsmål? selv om det kan virke som om det er to sider av samme sak for dagens regjering...

Tre av alt blir jo dyrere enn en som gjør tre oppgaver.

 

Og jeg synes det er helt greit at det er en etat som utfører alle tre oppgavene, og det kunne like gjerne vært politiet (eller tollvesenet) som utfører oppgavene. Det som er viktig er at man får mest mulig igjen for hver krone som brukes til formålet. Og pr idag er det KV som har oppgaven.

 

Det kunne godt hende at IKV-oppgavene heller burde vært utført av politiet ( jeg vet at Hordaland Politikammer gjorde "politi-ting" her før IKV ble opprettet) men det er det vel egentlig da penger som bestemmer.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Det andre: jeg har AIS sender ombord og Kystvakta kan se at jeg har vært i småhavner i Tyskland. Hvordan forholder jeg meg når de besøker meg i Oslofjorden etter ankomst Norge og ønsker å lete etter ett kg amfetamin ombord fordi de har sett meg på Helgoland?

 

Da er det bare å forlange av med sko og våte klær, vaske hendene og invitere inn for å se men ikke røre.

Link to post
Share on other sites

Krigsskip i Østfod anno 2007:

1.jpg

 

 

Det er utrolig viktig å skille mellom oppgavene til KV og opppgavene til KNM. I fredstid er disse i utgangspunktet ikke sammenfallende i det hele tatt (bortsett fra i katastrofer o.l).

 

Hvilke avdeling de kommer fra i marinen har kun akademisk betydning når krigskipets svære skrog kommer og lettbåten settes på vannet. Da er ikke en (hypotetisk) jentegjeng som ligger toppløse på fordekket så opptatt av størrelsen på våpenarsenalet. De konstanterer at kanonen på dekk er stor nok til å stoppe eventuelle fluktforsøk. Glemt er den morsomme vannski kjøringen, det fine været og de gode rekene. Dagen blir isteden husket som den dagen da marinefolk trampet ombord på jakt etter redningvester og promille og avhør fordi manskapet ikke kan dokumentere at de er over 16 år.

 

Dette er en tenkt situasjon, men idyllen er jo brutt når kontrollen er i gang og man lurer på om man har glemt en redningvest eller om man er nærmere enn 50 meter fra et fuglereservat. Da er det liten trøst at noen her på forumet mener å kunne bevise at krigskipet pr definisjon ikke er krigskip.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet noen konkret hvilke hjemler forsvaret har i forhold til politiet i forbindelse med bording av båt, utskriving av bøter osv. Har de kontrolerte og kontrolører de samme rettigheter uansett om kontroløren er politi eller militære ?

 

Har marinen et annet reaksjonsmønster når det gjelder valget mellom advarsel/bot/ påtale/beslaglegging av redskaper.

 

Dette er ikke ment som et debattinlegg, men heller ønske om konstruktive tips om juss og praksis hvis man blir bordet i neste sommers raid. Som de fleste her har jeg jo ikke selv blitt bordet men kun sett dem i aksjon.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er man nortmalt høflig og tar vel imot så tror jeg dette vil gå smertefritt, gjør man det motsatt så kan det sikkert oppfattes motsatt også.. Server en nystekt bolle og en kaffekopp til besøket så tror jeg det blir bra...

 

God idè, Sydvesten. Tror man må innstille seg på at dette vil skje oftere enn tidligere her i Oslofjorden. Passerer man Drøbak er hyppigheten av kontroller store.

 

Tror ikke man skal by dem på en ankers. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

1.jpg

 

I gamle viser omtales sommerminner som søndavind og store søte bjørnebær....men de minner dagens barn får fra ferien ligner mer på de militære dataspillene de helst ikke burde spilt hjemme... Marinefartøy debuterte jo i sommer i Ytre Oslofjord. Storøyde unger syns jo en politibåt er spennende nok, men hva vil de tro nå familiebåten første gang blir bordet av militære i lettbåt støttet av et krigskip. Er dette normalt eller er vi på ville veier...er ikke militære noe som skal forsvare oss mot ytre fiender og ikke til å holde fritidsflåten i sjakk.???

 

Er det neste at tanks brukes på fjellet for å sjekke vi har fiskekort og ikke plukker multekart ???

 

Er det neste at militære avdelinger setter opp veisperring med narkokontroll av biler i Kirkeveien i fredstid ?

Helt enig...hva er det neste?En total kontroll av hva man gjør til enhver tid både på land og på vannet av overmakten???Nei takk,idyllen er nok innskrenket med regler og forbud om ikke krigsskip skal borde en også....... :puke:

Link to post
Share on other sites

Og jeg må si at deres nærhver i Oslofjorden ikke gjør meg så mye, en når de setter MOB-båter på vannet i beste "jæger-stil" for å kontrollere fritidsbåter, da har det jaggu gått for langt. Hvorfor tar ikke Justisdepartementet affære og setter de inn der de kan gjøre en sammfunnnyttig jobb som feks å være et støtteapparat for redningstjenesten. Det kan ikke være slik at et privat selskap (med de ulemper det har) skal ha monopol på redning av mindre fartøyer........

 

Tja, nå har vel alle deler av sjøforsvaret i alle år bidratt direkte og uhemmet der det har vært mulig i redningsaksjoner og øvrig støtte til samfunnet på lik linje med redningsselskapet. Forskjellen er at kystvakt og marinefartøyer aldri tar betalt.......

 

Jeg tror det vil fornærme svært mange av lettdykkerene, båtsmennene og øvrig bemanning på våre gråmalte fartøyer om en ignorerer at de faktisk i alle år har kappet trosser og garnbruk ut av propeller, slept fartøyer, tettet lekkasjer og slukket branner på sivile fartøyer.

 

 

En annet forbigått moment i diskusjonen er at kystvaktpersonellet er uniformert særskilt med kystvaktemblemet. Det pliktes bært av kystvaktpersonell og skiller uniformen fra øvrige marineuniformer. Det samme gjelder fartøyene (inkludert lettbåtene)

 

Til sist vil jeg si at sammenligningen og forherligelsen av US Coast Guart synes jeg er smakløs. US CG er en militær enhet. Fartøyene opererer fra militærbaser. Fartøyene er bestykket som korevetter og fregatter. (I US målestokk). Natos nyeste fregatter (Norske, Spanske, Tyske, Amerikanske) er alle gjennstand for studier i forarbeidene til den kommende nye US CG fartøysklassen som skall erstatte de som ble vist i et bilde i tidligere innlegg.

 

Å diskutere fartøysfarger, uniformer og organisatoriske kommandolinjer mener jeg er akademisk flisespikkeri. Pr i dag forholder kystvakten seg mer til justis og påtalemakten i fiskeri og oppsynssaker enn militært hovedkvarter.

Oso

Link to post
Share on other sites

...

Og jeg må si at deres nærhver i Oslofjorden ikke gjør meg så mye, en når de setter MOB-båter på vannet i beste "jæger-stil" for å kontrollere fritidsbåter, da har det jaggu gått for langt.

 

Jeg må si at jeg (som beskrev kontrollen fra en pølsebåt; den var svart og rød, og hadde splittflagg) ikke på noen måte oppfattet dette som "beste jeger-stil", men som en helt grei kontroll Hvorvidt det var en mann-overbord-båt eller en gummijolle med annet bruksområde aner ikke jeg; det spiller da ingen rolle.

 

Jeg kunne kanskje ha avslått ønsket om å komme ombord (det er mulig lovverket likevel gir både politi (KV) og tollere adgang til å borde); hadde jeg hatt tollpliktige varer så hadde de ikke vært ført i land før jeg faktisk hadde fortøyd, og jeg kunne jo ha beregnet å gå til tollstedet i Fredrikstad for å fortolle hva det nå måtte ha vært jeg hadde hatt med meg (det var ingenting ut over det jeg hadde hatt med ut to dager før). Men om båten som kommer er en pølsebåt eller en daycruiser er uvesentlig, så lenge kontrollørene faktisk har adgang til å kontrollere. Og vi som bor tett inntil riksgrensa i sjøen har jo sett kontrollører ofte nok, sjøl om de ikke alltid praier oss.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er vårt forsvar bekyttet av et særkilt lovverk mot spionasje av hensyn til rikets sikkerhet. Det er ikke en selvfølge at det offentlige skal vite nøyaktig krigskipenes posisjon, navn på manskap, bevæpning osv osv. Jeg vet ikke en gang om det er lov å ta bilde av dem ( illustrasjonbildet er link til TV2). Sivilbefolkningen har da heller ikke noe behov for annen informasjon om krigsskipene enn at de passer på våre grenser.

 

Hvis en lettbåt fra et krigsskip hypotetisk feks. i en vill båtjakt kjører over badende og selv havner på land er det ikke usansynlig at det blir lagt lokk på informasjonen om hvem som gjorde hva når. Hvis tilsvarende skjer med en politibåt ville det ikke være tilsvarende lovverk for hemlighold.

 

Derfor bør forsvaret konsentrere seg om å styre sitt der ute i havgapet i kamp mot slemme russiske trålere og narkosmuglere og så kan pensjonister innaskjærs med litt for mange skinkebokser fra Strømstad forholde seg til tollere og politi, som man lettere kan kikke i kortene hvis de optrer grovt uaktsomt i tjenesten. Forsvaret må altså slutte å blande seg inn i våre sivile liv.

 

Det er heller ikke sikkert at en vernepliktig har noe ønske om å bli beordret til å gå ombord i f.eks. båter med festglade, muligens voldelige fulle folk. En vernepliktig skal kunne ofre livet i forsvar for fedrelandet, men har vel ikke noen moralsk plikt til å risikere å få en ølflaske i hodet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til sist vil jeg si at sammenligningen og forherligelsen av US Coast Guart synes jeg er smakløs.

 

Natos nyeste fregatter (Norske, Spanske, Tyske, Amerikanske) er alle gjennstand for studier i forarbeidene til den kommende nye US CG fartøysklassen som skall erstatte de som ble vist i et bilde i tidligere innlegg.

 

Smakløs??

 

USCG har satt (og setter) en standard for kystvaktvirksomhet i mange land. Da Stoltenberg-utvalget diskuterte norges framtidige kystvakt i 1977, var en modell med en egen, selvstendig kystvakt hvor staten samordnet sin offentlig finansierte innsats for sjøsikkerhet etter USCG-modell både vurdert og diskutert. Men det var admiralene som vant tautrekkingen.

 

Hvor i all verden har du det fra at den amerikanske kystvakta vurderer europeiske krigsskip spesialbygd for ubåtkrig og eskortetjeneste, når de skal bygge nye kystvaktskip? Det høres meget lite sannsynlig ut!

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke sikkert at en vernepliktig har noe ønske om å bli beordret til å gå ombord i f.eks. båter med festglade, muligens voldelige fulle folk. En vernepliktig skal kunne ofre livet i forsvar for fedrelandet, men har vel ikke noen moralsk plikt til å risikere å få en ølflaske i hodet.

 

Det er ikke de vernepliktige som border, det er offiserene sin jobb. De vernepliktige kjører kun MOB-båtene.

 

Dette med at MOB-båtene blir sjøsatt i beste "jegerstil" er det dummeste jeg har hørt. De blir heist opp og ned på sjøen fra daviten de henger i, akkurat som alle andre båter som henger i en davit. Eneste forskjellen er at KV fartøyene gjerne gjør dette i fart. (0-5kn)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lenge siden en seilbåt ble fersket for å smugle narko til island flere ganger, om vi kan stoppe en narkotikasmugler så får man tåle at det ligger ett grått skip i vente, vi vet alle hva narkotika gjør med folk - det dreper! Vil vi ha dette? Kan det hende at en smugler tenker seg om to ganger når det ligger en marine/kv-båt på grensen? Er det virkelig mulig å la sommeridyllen ødelegges fordi ett land prøver å stoppe ulovlig innførsel? Er det nøye hvem som venter der? Hva om danskebåten får motorstopp, er det ikke greit at det ligger en dimmensjonert båt i nærheten? Nei dere østlænninger er så langt ute på jordet som det går an i denne saken. La forsvaret og politi gjøre jobben sin uten denne griningen her. Her på vestlandet skulle vi ønske det var flere båter som kunne tre inn i enn eventuell nød. Ta for eksempel KV Svalbard som har så store maskiner at hun kan alene dra tankbåter ut igjen i åpent hav... Er det noen som spør om farge da? Kan det hende at ordet kyst-vakt har mer innhold enn en trodde? Hvorfor har man kanoner? Vi husker alle når greenpeace (eller hvem det var) fikk seg en kule i maskinen), var det noen nordmenn som hylte da? Nei vi heiet på de nærmest.

 

Jeg har hatt både politibåt og kystvakt inntil min egen båt, politiet var der av andre båters oppførsel og kystvakten var der for å levere gjester til festen ombord hos meg :lol: Jeg synes de gjorde en strålende jobb begge to :smash:

 

Hvis vi tenker oss om og trekker paralleller til UP så vet vi at det ikke ville være noe problem å seile rundt i sivil for så å stoppe båter for sjekk, men det kan jo tenkes at politi og KV er der for å forebygge, og om en i havnen kan meddele at han ble sjekket så jekker det kansje på fristelsen til de andre i havnen. Akkurat det har de også fått frem ved hjelp av trådstarter.

 

Krigskip? Hallo i luken, kystvakten er ikke ett krigskip, det forstår dere, og hvordan deres barn opplever det hele er opp til dere. Jeg tror nok det er fler barn som synes dette var morro fremfor skremmende, ja med mindre pappa ikke ble tauet inn da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Krigskip? Hallo i luken, kystvakten er ikke ett krigskip, det forstår dere, og hvordan deres barn opplever det hele er opp til dere. Jeg tror nok det er fler barn som synes dette var morro fremfor skremmende, ja med mindre pappa ikke ble tauet inn da

I min enkle verden er dette krigsskip bemannet med soldater, og de skal ikke brukes til kontroll av sivile fritidsbåter i fredstid. Så enkelt er det, og det er egentlig ikke noe å diskture en gang. Det er et politisk spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Hei, Frøken Fryd:

 

vi vet alle hva narkotika gjør med folk - det dreper! Vil vi ha dette? Kan det hende at en smugler tenker seg om to ganger når det ligger en marine/kv-båt på grensen?

 

Selvsagt vil vi ikke ha narkotika!

Men dersom trusselen om å bli fakket av en "hvitmalt" politi/kystvakt-skip ikke er tilstrekkelig, mener jeg at man bør ty til andre midler enn å sette inn de væpnede forsvarsstyrkene.

 

 

Nei dere østlænninger er så langt ute på jordet som det går an i denne saken.

 

Jeg mener at du begår alle oss ikke-østlendinger en stor urett, når du antyder at prinsipielle tanker om disse problemstillingene kun foregår på Østlandet!

 

 

Her på vestlandet skulle vi ønske det var flere båter som kunne tre inn i enn eventuell nød. Ta for eksempel KV Svalbard som har så store maskiner at hun kan alene dra tankbåter ut igjen i åpent hav... Er det noen som spør om farge da?

 

Ja, jeg gjør det. Jeg kan ikke se at KV Svalbard ville hatt færre hestekrefter dersom hun var hvitmalt og tilhørte en offentlig kystvakt etter mønster fra andre vestlige demokratier

 

 

 

 

 

Hvorfor har man kanoner? Vi husker alle når greenpeace (eller hvem det var) fikk seg en kule i maskinen), var det noen nordmenn som hylte da? Nei vi heiet på de nærmest.

 

Det er ganske karakteristisk at allmuen heier når egne militære styrker viser muskler. Jeg mener at slik heiing nødvendigvis ikke er et kvalitetsstempel på en slik anvendelse av et lands "forsvars"-styrker. Jeg ser folk på TV hver dag som heier på sine soldater, både i Tyrkia, Iran, Libya, Nord Korea og andre steder.

 

 

og hvordan deres barn opplever det hele er opp til dere.

 

Jeg skjønner, Frøken Fryd, at du helt avslutningsvis i ditt lange innlegg er i ferd med å slippe opp for argumenter.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Er vel bedre at en gjeng båtkyndige folk legger seg opp på siden av deg og sjekker om alt er som det skal enn at en gjeng ikke veldig kyndige båtførere skal sjekke det. Mener ikke at alle politifolk/havnevesen o.l er ukyndige, men at jeg kjenner noen med dårlige erfaringer med dem.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...