Jump to content

Testing av Walkie Talkie


Sleipner93

Recommended Posts

Jeg får se litt videre, det er vel mangen som har slikt utstyr liggende å støve som jeg kanskje kan få billig eller gratis kanskje? Kanskje henge opp lapper på butikker o.l?

 

Slikt gammelt WT "Gakki Snakki" får du for en sang - det holder sikkert med ett vers . . . .

I alvor snakk, det ligger og slenger rundtomkring hos de mange som drev med denslags for noen år siden.

En annen ting er at det ikke er noe som helst å ha på, de har gått fullstendig ut av bruk.

 

Siden du allikevel skal gå VHF-kurs og sikkert skaffer deg VHF utpå vinteren engang vil det være mye bedre å konsentrere seg om å finne en brukbar VHF til å ha ombord i båten din!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har du muligens antenne liggendes også?? Er litt redd jeg har ødelagt utgangs-transistorene når jeg har brukt denne antenne jeg har som jeg tror er en bilantenne :crazy:

 

Hva tror du om denne Jan? Kanskje mulig å få kontakt med noen/få inn noe da.. Hvor langt rekker en slik sak som dette forøvrig? Med en slik "billigantenne" ? Min bestefar har Walkie på hytten fra gammelt av, men han har jo en 12m antenne som står på taket. Kanskje jeg må godsnakke litt med han :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å kjøpe en billig antenne er ofte et dårlig kjøp. Legg heller på et par 100 lapper....

 

Dyrere og lengere antennen er jo bedre er den. Ingen regel uten unntak, men når man ser etter antenne til 27 Mhz pleier dette og stemme bra....

 

En annen ting er at det ikke er noe som helst å ha på, de har gått fullstendig ut av bruk.

 

Siden du allikevel skal gå VHF-kurs og sikkert skaffer deg VHF utpå vinteren engang vil det være mye bedre å konsentrere

 

Det har vel ikke helt rot i virkeligheten. Har fulgt med en del på nettet på akkurat dette og det selges 27 Mhz i store mengder og hobby`n er på vei tilbake. Vil aldri komme dit det engang var, men flere steder er det mye aktivitet på 27 Mhz.

Tror siste gang jeg snakket i en CB radio var for 12 år siden... var mye moro den gang :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk en del Trailer sjåfører som fremdeles bruker dem ..

jeg er en av dem....men det er ellers lite aktivitet på den

Jeg har en TransVoice med AM/FM med 23 kanaler i ....er vel sendeeffekt på 0,5 watt på AM

usikker på om effekten er høyere på FM men der er vel lovlig effekt ut 5 watt

 

mvh .EX...Wilkatt fra Mandal

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Har fulgt med en del på nettet på akkurat dette og det selges 27 Mhz i store mengder og hobby`n er på vei tilbake. Vil aldri komme dit det engang var, men flere steder er det mye aktivitet på 27 Mhz.

Tror siste gang jeg snakket i en CB radio var for 12 år siden... var mye moro den gang :yesnod:

 

Har kjent til WT i mange år, men etter å ha kjøpt meg 4x4 er det blitt litt "in" for min del igjen. Offroadmiljøet bruker PR aktivt, spesielt ved treff. Og det virker som om det blir fler og fler brukere, ihvertfall på land.

Er jo et sikkerhetsaspekt også, hvis folk varslet f.eks på nødkanalen 9 eller pratekanalen 11 ved farlige hendelser i trafikken.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Har kjent til WT i mange år, men etter å ha kjøpt meg 4x4 er det blitt litt "in" for min del igjen. Offroadmiljøet bruker PR aktivt, spesielt ved treff. Og det virker som om det blir fler og fler brukere, ihvertfall på land.

 

Kanskje også fordi mange av oss som husker "Smokey and the Bandit" filmene fra barndommen:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Er det virkeli noen som bruker Walkie Talkie fortsatt da? :lol:

 

Åjadda, fetter'n min og jeg skravler stadig vekk når vi er på tur :-) Veldig greit å bruke for oss som synes VHF er skummelt (ikke har vi sertifikat heller).

 

Vi bruker også PMR radio, men rekkevidden er mye dårligere enn for PR. Eneste vi opplevde i fjor, var noen som absolutt ville skravle på kanal 3, som ble brukt som oppkall kanal tidligere (var det ikke 3'ern da ? Mener det...)

 

Kjempegreit :-) Slipper å donere GSM penger til Telenor hver gang man har noe å melde.

 

Husker også at vi lagde antenne selv, med bambus og sprengtråd. en opp-ned Y, med felles jording på de to som gikk ned mot bakken. Rekkevidden var i vel ca. 3-4 km.

 

/Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Husker for mange år siden jeg hadde en sånn radio Superstar 2800 var am fm usb lsb.Var kjempe gøy husker att jeg snakket med nord norge når det var spesielle forhold i luften,men på sommeren var det mye støy i luften.Det var satt inn en knapp bak som jeg kunne stille watten på tror det var helt opp til 80 w på denne,men en måtte jo være forsiktig noen ganger kunne hende naboen hørte meg på vanlig radion så det var best om natten.Ja det var tider det. :cheers: MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Eneste vi opplevde i fjor, var noen som absolutt ville skravle på kanal 3, som ble brukt som oppkall kanal tidligere (var det ikke 3'ern da ? Mener det...)

 

Husker også at vi lagde antenne selv, med bambus og sprengtråd. en opp-ned Y, med felles jording på de to som gikk ned mot bakken. Rekkevidden var i vel ca. 3-4 km.

 

/Are

 

kanal 3 er oppkall, stemmer det, og kanal 11 er vel "trafikkanalen" på veien. Skulle bare kjefta litt og lagd WT-orden! :discuss:

 

Har bestlilt meg ei Alan S9 fra EMES (bilantenne), og skal visstnok ha en rekkevidde på ca 50 km. Så blir en del kanal 11 regner jeg med.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

kanal 3 er oppkall, stemmer det, og kanal 11 er vel "trafikkanalen" på veien. Skulle bare kjefta litt og lagd WT-orden! :discuss:

 

Har bestlilt meg ei Alan S9 fra EMES (bilantenne), og skal visstnok ha en rekkevidde på ca 50 km. Så blir en del kanal 11 regner jeg med.

 

Hmh, jeg har også Alan radio. Trodde dette var noe merkelig obskurt fra Bayern (Bavaria ?, hehehehee).. min onkel bor nedi der.. :-)

 

Vi forsøkte også å be om litt stillhet og etikette på eteren, men tror nok ikke de hørte et kvidder av det vi sendte. 2-3W sender med en liten magnet-takantenne.

 

Værre var det med en kamerat i nabolaget da jeg var liten, han hadde en "President", og hver gang han trykket inn sende knappen, så forsvant TV bildet hos naboene 8-[

 

/Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Ikke Alan radio, men Alan antenne, da ca 1,5 meter lang, og skal plasseres midt på biltaket på magnetfeste. Er bare halvmeteren kortere enn "President", så blir nok bra :)

Radioen min er en danske, Danita 3000 Multi. Av andre kurante radioer har vi som du nevner Midland Alan, som vel er en av de største på det norske markedet for tiden.

I båten kommer det nok ikke annet enn en eventuell bærbar WT, (om ikke det skjer noe stort) da jeg ikke vet om noen som bruker det til sjøs nordaforr. Der går det i VHF og GSM.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Har bestlilt meg ei Alan S9 fra EMES (bilantenne), og skal visstnok ha en rekkevidde på ca 50 km.

 

Ta det med en klype salt :smash:

 

Mulig du kan oppnå 5 mil hvis du og mottager har en meget god posisjon, men du kan nok halvere dette om ikke mer hvis du skal bruke en bilantenne og 4 watt...

 

Drev med WT for 10-12 år siden og da hadde jeg mast på 10-12 meter som stod på et fjell som var nogenlunde like høyt med en GP antenne på toppen... Det vil si jeg hadde en krem posisjon, men rekkevidden var nok ikke noe særlig mer en 5 mil på FM. Mulig flere hørte meg en jeg hørte de, men disse rekkeviddene som reklameres med er nok mer de optimale men ikke de "normale" rekkevidder en vil oppnå....

Link to post
Share on other sites

Åjadda, fetter'n min og jeg skravler stadig vekk når vi er på tur :-) Veldig greit å bruke for oss som synes VHF er skummelt (ikke har vi sertifikat heller).

 

Det er da ikke noe skumlere; dessuten er det lyttevakt og mulig å få hjelp med marin VHF.

 

Vi bruker også PMR radio, men rekkevidden er mye dårligere enn for PR. Eneste vi opplevde i fjor, var noen som absolutt ville skravle på kanal 3, som ble brukt som oppkall kanal tidligere (var det ikke 3'ern da ? Mener det...)

 

Rekkevidden er klart mindre: lavere tillatt effekt, og mye høyere frekvens der hindringer virkelig _er_ hindringer. Men vi har hatt kontakt på tvers - eller kanskje på langs - av Legoland og av Mummiland. Hadde med slikt for å slippe mobiltelefonkostnadene, og når bare en av oss er radioamatører kan vi ikke bruke slikt utstyr oss-imellom heller.

 

Kjempegreit :-) Slipper å donere GSM penger til Telenor hver gang man har noe å melde.

Men det er jo ikke samtaleavgift med marin VHF heller, så lenge du har direkte båt-til-båt-kontakt.

 

Husker også at vi lagde antenne selv, med bambus og sprengtråd. en opp-ned Y, med felles jording på de to som gikk ned mot bakken. Rekkevidden var i vel ca. 3-4 km.

Det er lett å lage antenne sjøl.

 

Koaksialkabel RG-58U med plugg på enden; åpne den andre enden; lage til to lednigner (du kan bruke 2,5 mm2kabel slik som brukes i båt e.l.) på 1/4 bølgelengde hver; lodde den ene fast i senterlederen av koaksen, og den andre i skjermen av koaksen. Tape igjen sammenføyningspunktet (fødepunktet) med sjølvulk-tape. Heng opp den enden som kommer fra senterlederen, og la den andre enden henge ned. Fødekabelen (koaksen) bør ikke ligge langs en av disse aktive elementene, men gå vinkelrett på fra fødepunktet et godt stykke.

 

1/4 bølgelengde for 27 MHz er 300000/27000/4=2,77m. Fordi kabelen leder radiobølger llitt langsommere enn vacuum gjør det, ganger vi det hele med faktoren 0,95, og får 2,64 cm. En lengde på 2,6 m for hvert element bør være bra; frekvensen ligger fra 27 og litt oppover, slik at bølgelengden (i kabelen) blir kortere.

Dette blir en dipolantenne.

 

(redigert: rettet skriveflei; lagt til (i kabelen))

 

Men jeg følger gjerne opp Martins lille kommentar (i tillegg til anbefaling om å bruke marin VHF) - radioamatørlisens gir mange muligheter.

 

hilsen LA2BBA

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Værre var det med en kamerat i nabolaget da jeg var liten, han hadde en "President", og hver gang han trykket inn sende knappen, så forsvant TV bildet hos naboene 8-[
:yesnod: Jeg har en slik liggende. Tenkte jeg skulle bruke den i båten men det har aldri blitt noe av. Har en kamerat som har en vanlig walkie talkie men vi har aldri fått somlet oss til å bruke dette i båtene nå. Har også en gammel Handic 924 eller hva den heter. den fulgte båten. Kanskje bedre å bruke den enn Presidenten til kameratprat med et par båtlengder imellom :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har en antenne liggende her som jeg ikke vet om er bilantenne eller walkieantenne. Den er 160cm totalt i lengden. Jeg tyder at det står HMP på den der man fester den. Pluggtypen er av en lignende type som de gamle tv-antenne ledningene. Kan dette være for walkie?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tror faktiskt denne antennen jeg har er en Walkie antenne. Han som jeg fikk den av mente at det skulle være Walkie og når jeg måler den så er den 164cm lang som er 1/4 bølgelengde. Er det ikke det PR radio bruker?

 

Forøvrig om noen skulle ha gamle PR-radioer liggende er jeg interessert! Send meg en IM! :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror faktiskt denne antennen jeg har er en Walkie antenne. Han som jeg fikk den av mente at det skulle være Walkie og når jeg måler den så er den 164cm lang som er 1/4 bølgelengde. Er det ikke det PR radio bruker?

 

Forøvrig om noen skulle ha gamle PR-radioer liggende er jeg interessert! Send meg en IM! :smiley:

 

Hvilken frekvens? Hvis det er en kvartbølge marconi så resonerer den antenna rundt 45Mhz...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...