Jump to content

Perkins 4.236, overhaling eller bytte?


Breezita

Recommended Posts

Hei

Vurderer overhaling av en Perkins 4.236 81 hk som har gått ca. 2700 timer. Litt svetting av olje og diesel og trenger nok en full overhaling, ellers en grei og trygg motor. Kan det være noe å hente på salg av denne?

 

Har samtidig sett litt på Volvo Penta sine nye D3 110 eller 130.

 

Vi trafikkerer stort sett svenskekysten og der er det ikke lett å få tak i perkins deler...

 

 

Gode forslag mottas med takk..;-))

 

 

dscn0463.jpg

mvh

Cita

Redigert av Cita (see edit history)
http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Perkins er generelt noen oljegriser bl.a. pga blading av støpegods og al i konstruksjonen. Jeg har lagt ned en del arbeid i å tette lekasjer på min 4108 (50hk), nå er den rimelig bra. Perkins er en robust kvalitetsmotor. En kan si mye om Volvo, mitt bidrag vil neppe egne seg på trykk.

Link to post
Share on other sites

Synes du har fått en del bra råd alt. Jeg kjenner ikke din motor i detalje (jeg har en 4108) men hovedlekasjen hos meg var i talg/fiber ringen som ligger bakerst på veivaksliger som skal tetter for olje fra veivhuset. Dette er en noe primitiv løsning som er vanskelig å få tett, men etter mitt andre forsøket ser det bra ut, så langt. Jeg monterte en stuss i bunnen av svinghjulhuset med en slange til en plastdunk - så framtidige lekasjer skal grisen får i retur.

Det er også vanlig med lekasjer i frontdeksel - det er av litt tynn al. så noen legger en flatjernforsterkning under boltene i dekkselflensen. I dag er det også mange gode typer pakkningsgugge, det kan også gjøre susen.

Dersom du ikke er en typisk sleggemakinist vil jeg ha tatt en prat med en fagmann på området som kunne ha hjelp deg rent praktisk. Tvi,tvi

Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke hvor du har lekkasje.

4.236 er ikke belemret med de samme olje lekkasje problemene som 4.108 hadde.

Etter min mening ligger 4.236 lysår foran denne i kvalitet.

Noe av det beste Perkins har produsert, og det sier ikke lite.

Normalt er den knapt innkjørt på det timeantallet du antyder.

Beste båtmotor jeg har hatt, ever. :smash:

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips og råd. Jeg skjønner at dette en en god motor, har også hørt det av andre. Det er nok først og fremst en lekkasje rundt fødepumpa og litt rundt den ene dysa som lager guffe i kjølsvinet. Jeg vil søke og få rettet dette først.

 

Forslag til gode verksteder i Vestfold?

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke hvor du har lekkasje.

4.236 er ikke belemret med de samme olje lekkasje problemene som 4.108 hadde.

Etter min mening ligger 4.236 lysår foran denne i kvalitet.

Det er riktig at 4.236 ikke har samme problem med oljelekasjer som 4.108, det er også en større motor, men ang. "kvalitetsmessige lysår" tror jeg blir vanskelig å dokumentere, de er ikke særlig forskjellig konstruksjonsmessig, og begge er brukt med stor suksess i båt, industri og landbruk.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips og råd. Jeg skjønner at dette en en god motor, har også hørt det av andre. Det er nok først og fremst en lekkasje rundt fødepumpa og litt rundt den ene dysa som lager guffe i kjølsvinet. Jeg vil søke og få rettet dette først.

 

Forslag til gode verksteder i Vestfold?

Du må sjekke nøyaktig hvor det lekker. Gjør godt rent, start motoren og se hvilken forbindelse lekasjen kommer fra.

Lekasje rundt dysa? Dysa er fremst på br.ventilen, tror du mener lekasje rundt br.ventilen - se på det - kanskje det er trykkrøret til br.ventilen som lekker? Prøv å teite på det først. Hjeper det ikke må det kanskje skiftes. I Tønsberg har du Universal Diesel som kan mye om Perkins. I Larvik er Larvik Motor bra på dieselmotorer. Det er de jeg kjenner i Vestfold.

Link to post
Share on other sites

Perkins 4.236 er en ren industrimotor og er den dieselmotoren som står sikkert nærmest evighetsmaskinen. 4.108 var designet til svarte London-drosjene men båtbransjen trengte en 50 hester lettbygget motor og den ble marinert i en hast. I utgangspunkten er den bil-motor og ikke av samme styrk og 4.236.

Link to post
Share on other sites

I Tønsberg har du Universal Diesel som kan mye om Perkins. I Larvik er Larvik Motor bra på dieselmotorer. Det er de jeg kjenner i Vestfold.

 

Har prøvd å få kontakt med Tønsberg Turbo Diesel uten hell. Er det noen som vet om firmaet eksisterer? Så vidt meg bekjent er dette eneste Perkins forhandler i Tønsberg...

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Har prøvd å få kontakt med Tønsberg Turbo Diesel uten hell. Er det noen som vet om firmaet eksisterer? Så vidt meg bekjent er dette eneste Perkins forhandler i Tønsberg...

Beklager jeg tok feil, Universal diesel holder til i Lørenskog. Det er Tønsberg Turbo Diesel jeg mente, men det er lenge siden jeg handlet der. Adr. Vellev. 15, Tlf. 33369465.

Link to post
Share on other sites

Har også en slik perkins 81 hk. 1980-modell. Fungerer fint nå etter 3.000 timer. Litt høy temperatur på høye turtall.

 

Det står i instruksjonsboken at det kan være sinkanode i sjøvannskretsen av kjølingen. Men jeg finner ikke noen skrue med "z" på eller noe annen skrue som kan ligne. Forrige eier fant den heller ikke. Så jeg håper vel egentlig ikke at det skal være sink der.

 

Noen av dere andre som har slik motor som har funnet sinkskruen?

 

Belle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...