Jump to content

Selco fra 1974


Selco74

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg har kjøpt meg en Selco 14 fot som vistnok skal være fra 1974, men jeg lurer på åssen modell det er?

Er det noen der ute som kan se åssen modell det er? Legger ved et par bilder som jeg håper kan være til hjelp :wink:

 

Planen er at båten skal pusses opp og ut på vannet til båtsesongen 2008;)

 

img_2346.jpg

 

img_2343.jpg

 

img_2341.jpg

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

Link to post
Share on other sites

Selcos båtprogram

Da Selco ble en del av Fjord, hadde de et stort båtprogram. Vi bare nevner Selungen 9', Selteen l2', Selfisk l4', Seltrim l5', Seltroll l5'og Selbas l5'. Dette var åpne båter. Av båter med dekk og skjerm var det Selboy l3', Select l3', Selsport l5', Seltwin l4', Selmaran l4', Selstar l6' og Selstar HT.

 

Selco-Baadgalleri.dk scroll til slutten av siden, der er mange Selcoer avbildet, lykketil :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hjelpen! :smiley:

Jeg hørte forleden av Selco ble nedlagt i 1971, og siden min båt sies og være en 1974 modell så går jeg ut ifra at det fortsatt ble produsert selcoer bare at de ble produsert av Fjord? eller er jeg helt på bærtur nå? :wink:

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

Link to post
Share on other sites

Litt historikk;

 

1957: Ole Mauritz Mustad fra Gjøvik etablerer Selco i Bærum sammen med Olaf Andersen og Jostein Myrberg. Selco er en av produsentene som er tidligst ute med å støpe både skrog og dekk. Støpte tidlig også 32 fots notbåter og 20-22 fots lettbåter til snurpeflåten

 

1965: Selco inngår leieavtale med Norsk Hydro på Rjukan, og starter produksjon av båter på Såheim kraftstasjon.

 

1968: Selco kjøper ANCAS og fortsetter produksjonen i ANCAS gamle lokaler på Tromøya. Selco vokser til Europas største båtprodusent med en omsetning på 50 millioner kroner i 1969, og gjennom årene totalt 25.000 produserte båter.

 

1970: AS Fjord Plast overtar Selco som må søke akkord. Omtrent samtidig går Norcem inn som hovedaksjonær i AS Fjord Plast, og båtavdelingen hos Norcem (som omfattet bl.a. Trifoil og Bellseilbåtene) integreres i Fjord. I løpet av få år er AS Fjord Plasts modellprogram oppe i 56 modeller fra 9 til 38 fot. På tegnebordet ligger båter klare helt opp i 75-fot. Tre modell-linjer utvikles: Selco-linjen, Herwa-linjen og Fjord-linjen. AS Fjord Plast skal bli verdens største båtprodusent.

 

1974: Oljekrisen inntreffer i vinteren 1972-73. Dette får dramatiske konsekvenser for AS Fjord Plast, som har båter for 40 millioner kroner på lager.

Link to post
Share on other sites

Takker for nyttig informasjon :-)

Da stemmer det altså at båten min kan være en 1974 modell da...

På min båt sitter det et skilt bak som det står ''SELCO - LYSAKER, NORWAY'' på, er det på lysaker produksjonen av båter har holdt til?

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

Link to post
Share on other sites

Hei! :)

Jeg kjøpte den av en kamerat av meg, han hadde kjøpt den av en som bor i fredrikstad.

Båten var opprinnelig Lilla og gul med lyseblå kalesje. Hengeren er hjemmelaget.

Stemmer dette overens? :smiley:

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

Link to post
Share on other sites

Hengeren min var hjemmelaget ja, og uregistrert. Den hadde en lilla stripe husker jeg.

Jeg bodde da på Kråkerøy i Fredrikstad. Jeg er litt usikker, men jeg tror jeg solgte den til en fyr fra Halden, tipper han var i slutten av tjueårene... Husker jeg som selger var litt skeptisk når han skulle frakte den hele den veien på den hengern..hehe.

 

Uansett så kan du glede deg til en fin sommer, jeg var meget fornøyd med båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

dette ser ut som en selco selspeed.

 

-Hadde ikke Selspeed rett vindskjerm og en litt mer tverr hekk? Og som du skriver var godkjent for inntil 65 hk? En i familien hadde en slik med 45 Chrysler, oppgraderte til 55 da den med 5 personer ikke ville i plan...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte på om ikke det var en Seltwin, men denne er jo ikke lik i det heletatt... så jeg regner med at det er en Selspeed...

Tusen takk til Johnson_90 for flotte bilder som var til stor hjelp! :wink:

 

Forresten, Vindskjermen er vistnok hjemmelaget, så for å kjenne igjen båten må du nok bare se på skroget og dekket;)

Redigert av selco74 (see edit history)

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

Link to post
Share on other sites

Dette er en Selspeed DeLuxe i fra rundt 67-68. Råtøff i hvit med Chrysler motor. :yesnod:

 

Jeg syns allikevel at den er endel forskjellig i fra din.... Hele innerlineren har en annerledes fasong, og skroglinjen fram i mot baug har ikke det markante steppet....

 

selco_selspeed_kollmitzer.jpg

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av åssen båten ser ut bakfra... :wink:

Jeg målte båten nå istad og det viser seg at den er 404 cm lang, det vil da altså si 13 fot og ikke 14!

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18502/img_2342.jpg

 

Alle målene på båten stemmer med Selco Selboy, i tillegg til at dekket og akterpartiet er helt likt. utstyret som var ekstra fra fabrikk er også som oppgitt. vindskjermen som satt på båten når den var ny var en slik rund som Selboy har, Så jeg går utfra at min Selco er en Selboy:-)

 

Takk for alle innspill;)

Redigert av selco74 (see edit history)

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...