Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Supplybåt


  • Logg inn for svare
18 svar på dette emnet

#1 sjømannen Ikke pålogget Postet 02.04.08 12:11 

  • Medlem
  • Innlegg: 1
  • Registrert: 02.04.08
  • Aktiv: 02.04.08
Heisann, vet ikke om dette er riktig forum men det var eneste jeg fant.
Går en linje nå som heter Transport og Logistikk og skal ut i lære i 2år som logistikkoperatør på en havn.
Vet at jeg må ha diverse kurs osv får å komme med på en båt men hva kan en logistikkoperatør gjøre på en båt?Hva tjener de fleste på båt?

Håper på svar=)

#2 BMP Ikke pålogget Postet 02.04.08 12:49 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.896
  • Registrert: 31.01.08
  • Aktiv: 10.09.12
Den som har ansvaret for lasten på en båt er normant sett overstyrmannen og han tjener sikert rundt en mil i året. Men jeg er red du må ta noen år til på skolen før du kommer dit. Elers kan du jo prøve deg som pumpmann på en tanker men det innebærer nokk en del mer en logistikk.

#3 bare lek(k)er Ikke pålogget Postet 02.04.08 12:55 

  • Medlem
  • Innlegg: 415
  • Registrert: 29.03.05
  • Aktiv: Igår 19:11
Hei! og velkommen hit! Jeg kan desverre ikke hjelpe deg, men på forumet her representeres de aller fleste yrker, sikkert noen som vet noe mere. Ellers så kan du jo kanskje sjekke disse linkene, og se om du finner noe mer der.

Maritimt Forum

Ikke for alle

Trygve

#4 hanssae Ikke pålogget Postet 02.04.08 13:06 

  • Medlem
  • Innlegg: 321
  • Registrert: 24.08.04
  • Aktiv: 15.07.14
Norsk Skibsfarts Forum er et bra forum for sjøfolk , dei har også et eget jobbforum.

#5 Rolf Ikke pålogget Postet 02.04.08 13:09 

  • Oksø fyr

  • Medlem
  • Innlegg: 1.349
  • Registrert: 04.09.02
  • Aktiv: Igår 23:41
Den der "ikke for alle" jo en fantastisk morsom og informativ nettside. Fikk jo nesten lyst til å dra til sjøs.

#6 Sande (exSkjælø) Ikke pålogget Postet 02.04.08 13:11 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.029
  • Registrert: 17.10.04
  • Aktiv: 06.06.14

Den som har ansvaret for lasten på en båt er normant sett overstyrmannen og han tjener sikert rundt en mil i året.


Halvparten av en mil er nok nærmere sannheten :wink:

#7 My First Ikke pålogget Postet 02.04.08 13:24 

  • Medlem
  • Innlegg: 58
  • Registrert: 04.02.08
  • Aktiv: 28.02.11
send en IM til min samboer - sistestyrmann - han er overstyrmann på supplybåt ;o)

#8 Divemaster Ikke pålogget Postet 02.04.08 13:32 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.874
  • Registrert: 21.04.04
  • Aktiv: 25.04.14

send en IM til min samboer - sistestyrmann - han er overstyrmann på supplybåt ;o)

Fløy over Normand Flower på Søndag, og hun er vel litt mer enn en Supply båt ... Konstruksjonsfartøy krever litt mer enn supplybåt, men utgangspunktet er det samme. De fleste rederiene har Kadettordninger, hvor du vil få erfaring fra sjølivet. Hvis du sliter med å finne hva som kreves, så er linkene ovenfor gode, og jeg vet også at Sjøfartsdirektoratet er en god kilde for informasjon..

#9 Vanisian Ikke pålogget Postet 02.04.08 13:35 

  • Medlem
  • Innlegg: 475
  • Registrert: 05.07.03
  • Aktiv: I dag 09:13

Halvparten av en mil er nok nærmere sannheten :wink:


...og for å nå det jobber du 16-20 timar i døgnet.

Steinar

Redigert av Vanisian: 02.04.08 13:36


#10 Sistestyrmann Ikke pålogget Postet 02.04.08 15:07 

  • Medlem
  • Innlegg: 219
  • Registrert: 24.11.07
  • Aktiv: 12.07.14
Er redd den utdannelsen din ikke strekker til for å komme seg ut . Men den er meget verdifull dersom du hiver deg på teknisk fagskole .
Markedet for sjøfolk i dag er på topp !! Du kan velge og vrake hvor du vil hen .

Lykke til

#11 Slostrilen Ikke pålogget Postet 02.04.08 16:38 

  • Medlem
  • Innlegg: 20
  • Registrert: 28.07.07
  • Aktiv: 15.07.12
Heisan. Som tidlige nevnt, så er det ikke noen stilling ombord som har sin bakgrunn i linjen som du nå går. Du kan nok sikkert i disse tider får deg jobb som lettmatros, og deretter mastros etter nok opptjent fartstid. For å i det hele tatt få reise ut må du ha grunnleggende sikkerhetskurs, og gjerne stropp/anhuker hvis du skal på offshore båt.Som matros på offshore fartøyer snakker vi om en hyre på begynnelsen til midten av 30 tallet i mnd alt etter erfaring. 1:1 ordning. som oftest 4 uker på etterfulgt av 4 uker av hvis det er i nordsjøen, (ofte 6 uker utenfor Nordsjøen). Tar du sikte på navigstør yrket, har du 2 alternativer, 2år på teksnisk fagskole eller 3 år på høyskole. Begge disse alternativene etterfølges av en kadett tid ombord etter skolegang.

kommer man rett fra grunnskolen, er løpet: Grunnkurs mekaniske fag (1år) VK1 Sjøfartsfag (1år) 2 år i lære ombord, 2 år på teknisk fagskole og til slutt ca 1 år som kadett. Da kan man løse første sertifikat (D4) dette er veien når man går teknisk fagskole. Høyskolen er litt annerledes hvis en begynner fra start av. Deretter er det fartstid som skal til for å få klasse 1 sertifikat ( skipsfører uansett tonnasje og fartsområde) Tiden dette tar kommer litt an på hva man seiler som (1 styrmann eller overstyrtmann) Mener det tok meg 4 år fra klasse 4 til klasse 1.

Det er stor etterspørsel etter sjøfolk i dag, så det er gode muligheter, spesielt innen offshore fartøyer(AHTS, MPSV,PSV etc). Det er nok blitt sånn at en del av de som jobber på disse fartøyene i dag, heller velger å jobbe på rigg med 2:4 rotasjon, eller begynner på land.

Lykke til.

#12 edo Ikke pålogget Postet 02.04.08 17:23 

  • Medlem
  • Innlegg: 418
  • Registrert: 14.11.07
  • Aktiv: I dag 12:04
Hei

Jeg jobber som shiftsupervisor for ett subsea firma som heter Deepocean i Haugesund. Jobber ombord på en helt ny IMR båt som heter Edda Fauna

Vi jobber på en langtids IMR kontrakt for Statoilhydro, dette er en av de største IMR båten med 3 ROV'systemer og innebygd MHS tårn ombord, vi har mange forskjellige jobber og mye utstyr som mobiliseres og demobiliseres.

Det har vært diskutert om vi skulle opprette en logistikk stilling ombord men det ble enighet om at det ikke kunne forsvares med en fulltidstilling .
Jeg vet ikke om den stillingen du spør om eksisterer på noen båter idag.

Håper dette svarer på spørsmålet ditt1

#13 Slostrilen Ikke pålogget Postet 02.04.08 17:32 

  • Medlem
  • Innlegg: 20
  • Registrert: 28.07.07
  • Aktiv: 15.07.12
Hei igjen.

Ombord på riggene bruker de materialforvalter/ logistikkansvarlig. Disse har med all koordinering av lasten til og fra riggen å gjøre.

kankje dette hadde vert noe?

kan no høre med riggrederene hvis det skulle virke interessant.

#14 Miranda Ikke pålogget Postet 02.04.08 18:43 

  • Medlem
  • Innlegg: 319
  • Registrert: 01.01.07
  • Aktiv: 20.06.14

send en IM til min samboer - sistestyrmann - han er overstyrmann på supplybåt ;o)


Hei, så da er du også å treffe på BP :smiley:
Jeg jobbet sammen med Sistestyrmann, men fristelsen til mer fritid ble for stor.

Hyggeligt at jentene også er å treffe på BP.

#15 My First Ikke pålogget Postet 02.04.08 19:00 

  • Medlem
  • Innlegg: 58
  • Registrert: 04.02.08
  • Aktiv: 28.02.11
Hei Miranda

Jada, er her jeg også... :smiley:

Ser fram til neste uke - da skal vi prøveseile båten som ble sjøsatt i påsken.
Skrive litt kontrakter og sånn...

Så ser fram til en "våt" sommer :sailing:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:

:flag:

Redigert av My First: 02.04.08 19:11


#16 Miranda Ikke pålogget Postet 02.04.08 19:46 

  • Medlem
  • Innlegg: 319
  • Registrert: 01.01.07
  • Aktiv: 20.06.14

Hei Miranda

Jada, er her jeg også... :smiley:

Ser fram til neste uke - da skal vi prøveseile båten som ble sjøsatt i påsken.
Skrive litt kontrakter og sånn...

Så ser fram til en "våt" sommer :sailing:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:

:flag:


Flower kan så vist gå supply tiltider, bare synd den store fine kranen står lit i veien.

Kan tenke meg dere gleder dere, styremannen din har ikke forhastet seg ang. båtkjøpet. Vi har tilbrakt mange timer med båtsnakk :yesnod:
Kanskje vi treffes i løpet av sommeren en plass påsørlandskysten, vi skal avsted de 3 første i August.

Lykke til med båten, tror dere vil få mange fine dager ombord i den :flag:

#17 Divemaster Ikke pålogget Postet 02.04.08 20:12 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.874
  • Registrert: 21.04.04
  • Aktiv: 25.04.14

--------------------------------------------------------------------------------------------
Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:


Var ikke for å kritisere ... man ville bare pongtere at hun er litt mer avansert enn en supply båt, og krever litt mer av mannskapet, og hun er også ganske dyr på spotmarkedet for supply oppdrag .... en UT 737 design faktisk .... og en eller annen plass har jeg detaljene hennes .... :wink:

Bilde

#18 Miranda Ikke pålogget Postet 02.04.08 20:26 

  • Medlem
  • Innlegg: 319
  • Registrert: 01.01.07
  • Aktiv: 20.06.14
Kan aldri tro de kommer til å bruke den store dama til supply tjeneste.
Men folket som er ombord er dyktige folk som tar henne under og blir liggende der under en losse /laste opperasjon om det skulle bli nødvendig.

#19 edo Ikke pålogget Postet 02.04.08 22:45 

  • Medlem
  • Innlegg: 418
  • Registrert: 14.11.07
  • Aktiv: I dag 12:04
Flower er vel det som kalles en multipurpes båt som for tiden er chartret av deepocean, på jobb i engelsk sektor for TS marine






Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.