Jump to content

Bennett Auto Tab Control - Erfaringer


Larspo

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med Auto Tab systemene til Bennett? De har kommet med en ny versjon av den gamle klassiske ATC´n

 

http://www.bennetttrimtabs.com/autotab.htm

 

Min båt er relativt godt v-bunnet og jeg bruker trimbrettene utrolig mye (sitter faktisk med 2 fingre på knappene hele turen da alle skal forlytte seg rundt hele tiden). Har derfor vurdert å prøve disse.

Link to post
Share on other sites

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mente-marine hadde jeg ikke hørt om før og har kikkett litt på produktet deres. Her har de også mulighet for å styre 2 x power-trim i tillegg til trim-brett og det er positivt. Derimot var det kjempeavvik i prisen. 8000,- for mente-marine og Bennett sin rundt 2000,- (ebay).

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei! Puster liv i denne da jeg vurderer kjøp av komplett trim system fra bennett med auto tab control, fikk inntrykk av at mente marine sitt system var bedre, men mine engelskunnskaper er dårligere og syntes ikke jeg fikk nok forståelse av virkemåten og det som gjør de bedre en bennett sitt system på hjemmesiden deres, så derfor syntes jeg bennett virker tiltalende, og at en bare kan gå til den lokale båtsjappa og handle det der, prisen er drøye 8000,- hos maritim.

 

Så til spørsmålene, fint om noen med systemet gir sine erfaringer og andre som kjenner virkningen på godt og ondt.

 

Scenario 1.

 

Dagen er stille og fin, og en ønsker ikke trimme ned baug for økt forbruk og lavere fart, men båten går skjevt grunnet skjevlast eller sidevind, justerer man da bare ned den flapsen på tyngste side til båten er bein og så trykker "set"? Vil i slike tilfeller alltid det planet som er på tyngste side jobbe opp og ned for å holde båten bein, og planet på båtens lette side forblir urørt i øvste posisjon?

 

Scenario 2.

 

Det er endel motsjø og en vil ha baugen litt ned for økt komfort, samtidig er det litt sidevind, planene blir justert ned ca 50% på båtens le side og ca 75% på lo side for å kompansere for sidevinden, båten har nå oppnådd ønsket skjæring i sjøen og går beint også sideveis, trykker jeg nå på "set" vil forholde bli som over, planet som er på le side og bare har som oppgave å være med å holde baugen nede etter brukers egne settinger forblir uforandret og planet i lo side som blir planet som må jobbe for å holde båten bein?

 

Scenario 3.

 

Det er skikkelig skittvær og begge planen blir satt helt ned for maks skjæring med baug, samtidig kommer det en sidevind som setter båten skjevt sideveis, tenker jeg rett må jeg i dette tilfellet slippe opp planet på lo side(tynste) til båten går beint sideveis, før jeg kan trykke "set" og la dette planet jobbe for å kompansere for sidevinden?

 

Oppsummering:

 

Er det slik det fungerer? saken er den at dersom en kun vil kompansere for skjevlast eller sidevind er det viktig å bruke så lite plan så mulig da jo dette gir nedsatt fart og høyere forbruk, det er derfor viktig føler jeg at det planet som ikke trenger å brukes forblir i øvste posisjon, eller i den posisjonen som på forhånd er fårhåndstillt med tanke på nedtrimming av baug i motsjø.

 

Fungerer det slik virker systemet opptimalt etter mitt syn, men er det slik at begge planen jobber, og kanskje til tider mot en annen, vil dette gi utfall som kanskje ikke er så heldig i hovedsak med tanke på fart og forbruk (båten ender med en nedtrimming av baug utover det som strengt talt var nødvendig eller ønskalig for å holde båten bein sideveis.

 

Svar mottas med takk, gjerne en kort forklaring på fordelene med mente marine sitt system kontra bennett, dersom jeg har oppfattet at dette er riktig tidligere i tråden :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen egen erfaring med Bennetts ATC system, men veldig god erfaring med Mente's.

 

Med Mente systemet setter man båtens idealvinkel ved marsjfart en gang for alle (altså ikke for hver tur). Deretter justerer systemet trimplanene opp og ned etter behov og du behøver stort sett ikke tenke på det. Det er også programmert slik at det foretrekker minst mulig pådrag av planene (dvs. hvis mulig heller reduserer planbruken på en side fremfor ytterligere pådrag på den andre siden). Mente-systemet lytter også på turtallet og forsøker ikke å kompensere skjevheter ved lave hastigheter, Det er også smart nok til å forstå når du svinger og derved ikke prøve å motvirke svingen. Til sist, Mente systemet har innebygde trimindikatorer, og det trekker automatisk planene opp i øvre posisjon når du skrur av strømmen. På Bennet er både Auto Retract og Indicators ekstrautstyr.

 

Jeg har installert Mente systemet på mine siste 2 båter og synes det er vel verdt pengene. Det fungerer utmerket sammen med Bennett trimplan (og de fleste andre). Bennett finner du kanskje billigst på www.baatservice.net . Mente systemet kan bestilles enten via Watski i Norge eller direkte fra Peter Ostberg på Mente Marine.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! :smiley:

 

Jeg monterte det nye bennet auto tab systemet på min Seaco 950 i fjor og har testet og prøvd en god del. Den regulerer og justerer stort sett for seint og for mye.

 

Tror kansje det fungerer bedre på større og litt breiere båter. Da har du vel egentlig ikke så mye brukt for det. Har en bekjent som har Mente sitt system på en selby 880. Ikke serlig i bruk det heller.

 

Du får ganske mye konjakk for 2880 kr. For ikke å snakke om 8000 kr. som Mente koster. Bruk heller pengene på det. :drink:

 

Mvh

Thor

Redigert av C3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehehehe.. enig i det med drikka, men må vel alltids bli råd med en flaske eller to alikevel :wink: Så konklusjonen er at det ikke er effektivt nok og derfor ender opp med å ikke bli brukt :confused: Ja da er jeg iallefall klar for flere erfaringer med dette systemet, noen flere her?

 

En annnen ting, hva vil dette mente marine systemet havne på i kostnader, var så mye priser på hjemmesiden ders, men kom frem til ca 8000,- inkl. moms så kommer altså selve trimsystemet i tillegg? ca 5000,- ? Har i dag ingenting å må begynne på skratsj, rart det ikke finnes komplette system fra mente marine, at det bare er utstyr som må integreres i andres system lissom :confused::cryin: Føler det blir fort rot og usikkerhetsmomenter knytt til dette...

Link to post
Share on other sites

Hei stevens, var det bennett systemet du nå kommenterte elle mente marine? Ja sant nok at det vel strengt talt er noe en kan klare seg uten, men idag er det ikke flaps på båten i det hele tatt, den er ikke spesiellt følsom for sidevind, men cocpiten er utformet med kun førerstol på stb side og en langsgående L-sofa på bb med plass til 4-5 personer, hittil har vi bare vært 2-3 personer i båten, men mistenker problemer den dagen en har 4-5 personer sittende i bb sofaen og kun meg på stb, dessuten er det som nevnt tidligere her dritkjedelig og måtte sitte å justere båten manuellt under gitte forhold for at den ikke skal gå skjevt i vannet, så er ganske giret på bennett systemet, men visst det fungerer så utilfredstillende i bruk at det ender opp med å ikke brukes, kan jeg like godt gå for bennett med manuellt system og glemme hele auto tab'en :confused::cryin:

 

Vet noen om tester av systemet?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det var Mente systemet jeg kommenterte nå sist, altså at dette etter min erfaring fungerer utmerket (mens signaturen C3 mente at Bennett ATC hos ham stort sett regulerte for mye og for sent).

 

Jeg har hatt Mente systemet i kombinasjon med QL interceptorer på en Ibiza 21 Touring og sammen med InstaTrim på min nåværende Uttern D66. Ja, det blir litt dyrt (ca. kr. 7500 for Mente systemet inkl. norsk MVA pluss ca. 3200 for Bennett trimtabs). Men, jeg har altså kjøpt dette to ganger nå og er såre fornøyd med at systemet regulerer hyppigere og bedre enn jeg selv ville klart.

 

Det finnes sikkert en haug omtaler og tester av Bennett systemet på nettet også. Her er noen om Mente: http://www.mente-marine.com/english/reviews/reviews.html

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

God kveld. 

Blåser liv i denne igjen. 

Dere som opplever at den justerer for sent, dere har vel hydrauliske teimplan. Disse er vel tregere enn elektriske, kan dette være grunnen? 

Ser Bennett har et system som heter Auto trim pro, som også fungerer på elektriske plan. 

Er det noen som har erfaring med dette systemet, og om dette også justerer for sent? 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...