Jump to content

Problemer med DP-E drev


bmb

Recommended Posts

Hei, jeg har følgende problem med drevet:

 

Når jeg setter det i gear for å gå fremover tar det noen sekunder (ca. 4-7 sek.) før den går i gear. Noen ganger må jeg gi litt ekstra gass, før den da smeller i gear med et dunk. I revers er det ikke noe problem, da kommer den som vanlig helt umiddelbart og mykt og fint.

 

Noen som vet hva dette kan være, og hva som må gjøres ?

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme på mitt. Etterfylte olje til mitt på peile pinnens min/max. Det var så vit pinne nådde ned i oljen. Dette har fungert i 2 år nå.

 

paul

Redigert av Ina II (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt det samme problemet for noen år siden men på 280 drev. Det viste seg at wirestrømpen var opprustet (inne i båten) på et sted som resulterte i at denne "fjæret" endel før den etterhvert gikk i gir. Feilsøk ved å skru av deksel på drev for å få en annen person til å se om girsjalter reagerer momentant ved girskifte.

Link to post
Share on other sites

tja .... den var riktig justert og fungerte fint helt til for et par uker siden. Kan ikke helt forstå at "wiren" skal "flytte på seg". Den sitter jo fast med en mutter og låsesplint.

Festet flytter ikke på seg, men klaringene i strømpa endrer seg mye. Prøv å juster litt, enten bak på drevet eller under girhendelen.

 

Opplevde det samme på mitt. Etterfylte olje til mitt på peile pinnens min/max. Det var så vit pinne nådde ned i oljen. Dette har fungert i 2 år nå.

Etterfylle? Da håper jeg du i utgangspunktet fyllte for lite. Ikke noe olje skal forsvinne herfra.

Link to post
Share on other sites

bmp

Beskrivelsen av symtomene på ditt vp dp drev er helt identisk med mitt. Både i forover og bakover går det nå ca 4-7 sec før gear går i inngrep. Dette har øket på i løpet av sesongen, og det var da naturlig å høre med Framnes maritime som er et volvoverksted i Sandefjord. Konklusjonen derfra er at konene i gearhuset er blitt glatte og må "rubbes" opp eller byttes.

Tror de anslo dette til ca 15000.- om ikke det dukker opp andre ting.

Du skriver at drevet ditt går i gear revers mykt og fint..... Det er ifølge fagfolk feil. Inngrepet i revers skal skje ved et markert"dunk". Noe annet tyder også på en snarlig kostnad på nevnte 15000.- i nye koner.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Fjord24

Utrolig bra svart. Kveldens latterkule er i boks.

Jeg blir litt nyskjerrig på hvor mange timer du har igjen???

Nå er vel dette i retferdighetens navn sikkert avhengig av hvor mange gearskift som foretas i disse timene.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

power

På Joda`n har jeg bare ett gear forover haha, men i min ungdomstid bygde jeg en 21 foter med en 8,2l og 2 x turbo som sparket ut omlag 800 hk. Drev Stern Powr MX 07. Her forsøkte vi mye bl.a. 1. og 2. gear, så det er ikke helt ukjent. Suksessen uteble, så det endte med vanlig gearkasse og drevutveksling 1:1 noe som ga jolla en fart på 8-10 knop på tomgang, og ett skikkelig spark i ræva når turboene slo inn ved ca 3000 omdr. Mye morro den gang. Og veeeeldig dyrt.

Koser meg når jeg ser på avataren din

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

bmp

Beskrivelsen av symtomene på ditt vp dp drev er helt identisk med mitt. Både i forover og bakover går det nå ca 4-7 sec før gear går i inngrep. Dette har øket på i løpet av sesongen, og det var da naturlig å høre med Framnes maritime som er et volvoverksted i Sandefjord. Konklusjonen derfra er at konene i gearhuset er blitt glatte og må "rubbes" opp eller byttes.

Tror de anslo dette til ca 15000.- om ikke det dukker opp andre ting.

Du skriver at drevet ditt går i gear revers mykt og fint..... Det er ifølge fagfolk feil. Inngrepet i revers skal skje ved et markert"dunk". Noe annet tyder også på en snarlig kostnad på nevnte 15000.- i nye koner.

Per Harald

 

Det var da en utrolig høy pris for å få rubbet opp messingkonene i drevet. Jeg fikk utført dette i tillegg til ompakking av hele drevet med trykktesting og deler for 4500 for et par år siden hos Ingvar Ytrebøe (Marineteknikk tror jeg firmaet hans heter) i Fiskarstrand utenfor Ålesund. 4 - 5 timer brukte han på drevet og timeprisen mener jeg å huske lå mellom 400-500. Plukket av drevet selv og sendte det med bussen. I sesongen så tok han flere drev i uken så og han har god greie på hva han holder på med. I tillegg så har han vel en timespris som ligger langt under merkeverkstedene.

 

Selv om messingkonene skulle skiftes så var prisen på 15000 helt hinsides.

Link to post
Share on other sites

Power

Klart det er morro å bygge litt spesielle farkoster. Har et par til på samvittigheten.

 

Saga

 

Flott. Da er det sikkert på sin plass å sjekke litt rundt dette og ikke ta det første tilbudet. Skal sjekke med Marineteknikk i dag. Takk for tipset.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Saga

 

Flott. Da er det sikkert på sin plass å sjekke litt rundt dette og ikke ta det første tilbudet. Skal sjekke med Marineteknikk i dag. Takk for tipset.

 

Sjekket opp i dag og telefonnr. er 90509274 og her er mailadressen

 

Det var våren 2006 jeg fikk reparert drevet pga. at det sluret ved innkobling og oljen var grå. Det jeg fikk forespeilet før jeg leverte inn drevet var 5 timer x 400 = 2500 + 1500 i deler - totalt 4000 for sliping av kon og ompakking av drevet med trykktesting. Underveis så ble jeg oppringt om det var greit at det ble en time ekstra fordi det var noen som tidligere hadde vært inne i drevet og ødelagt en låsemutter på toppen av akslingen og skrudd denne til med locktite slik at det ble ekstra arbeid med å få av denne og friske opp gjengene i akslingen. Fikk det hele dokumentert med bilder. Tror ikke det er mange verksted som hadde brydd seg med hverken å underrettet eller dokumentert den ekstra timen med bilder. Prisen ble derfor 4400,-.

 

Kjøpte også en del andre servicedeler der samtidig da han driver parallellinport av Volvodeler og selger til en langt lavere pris en hos volvoforhandleren.

 

Han kan absolutt anbefales og var også tilgjengelig dag og kveld for spørsmål og forespørsel om råd.

Link to post
Share on other sites

Drevet mitt har gått ca. 850 timer.

 

Får forsøke dette med justering av wire først, og så evt sjekke oljenivået. Men det får jeg ikke sjekket før den kommer på land i oktober. Men, som det blir sagt: hvis det mangler olje må jo den ha tatt veien et sted...... og det er ikke så hyggelig å tenke på.

 

Mange takk for konstruktive svar alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Fjord 24

Det er sikkert bmb sitt drev du spør om, men mitt har gått 1611 timer. Har du noen referanse for antall timer drevet skal holde?

Per Harald

Uten at det skal tas som noen referanse mener jeg det sto i brukermanualen på KAD42/43 m/DP-E at ved 1000 timer skulle drev enten byttes eller totalrenoveres (dvs. i vedlikeholdsskjemaet/planen).
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da var dette problemet løst.

 

Feilen var helt riktig at konen var helt nedslitt.

 

Pris på hele jobben: Sliping/rubbing av kon, bytte av alle zimmerringer + en del annet småtteri = kr. 6.100,-. Utført av Thorbjørn Grønvold Båtservice. Drevet skal nå være helt tipp topp. Vi får håpe det stemmer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...