XP 800 Startet 26.November.2008 Del på Facebook Startet 26.November.2008 Hei alle der ute! Er det noen som vet om det er forskjell mellom 370 å 453, da mener jeg oppbygningen på motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Oppbygginga av motoren er heilt lik, men 453 har i tillegg kompressor hvis eg ikkje husker heilt feil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Det er samme blokka, men D6-435 veier ca. 20 kg mer, så det er en slags tilleggskomponent på 435-en som gir de ekstra hk-ene. Sikkert noen andre her på plassen som vet hva det er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Så det du sier er at 370-en har turbo mens 435-en har kompressor? Er det ikke heller gearet så utgjør forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enjoy Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Så det du sier er at 370-en har turbo mens 435-en har kompressor? 370 Har både Turbo og kompressor, så noe av efekten på 435 må ligge i elektronikken og andre ting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Så begge motorene har både turbo og kompressor? Så en motor kan ha begge deler altså? Visste jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Her var det mange meninger gitt D6 370 finns i to varianter. Drev variant: den har kompressor og turbo aksel variant: den har bare turbo D6 435 finns i de samme to varianter IPS variant: den har kompressor og turbo (merk at D6 435 ikke leveres til drev) aksel variant: den har bare turbo Til orientering så finnes også D4 260 pg D4 300 i de samme to varianter, mens D4 225 ikke har kompresor på drev Det er større endringer enn bare motorstyringen mellom 370 og 435. Om jeg husker rett er det annen turboteknologi (variabel geometri på de større) og annen topp med bedre kjøling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Takk for oppklarende innlegg. Ingenting er bedre Men til forskjellen på kompressor og turbo. Er den at turboen bruker avgasser fra motoren (eksos) for å skape ekstra trykk mer drivstoff blir pumpet inn i sylinrene, dermed høyere effekt, mens kompressoren bruker akselen for å få fart på viftereima, som gjør hva? Avkjøler eksosen? Pumper inn mer luft? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Kompressoren gir eit høgare ladetrykk ved lave turtall der turboen har dårleg virkningsgrad på grunn av lite "produksjon" av eksos, og dermed få eit bedre dreiemoment i bunnen av turtalsregisteret. Etter at motoren kjem opp i turtall, så vil turboen begynde å arbeide og ta ladetrykket videre oppover. På høgare turtall, så er kompressoren utkoblet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Så det er derfor en motor har både turbo og kompressor ja. Takker! Men hva gjør egentlig kompressoren (se innlegg 8)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 he he , litt tungnem her )))) kompressoren er remdrevet og gir komprimert luft inn i sylindrene fra start ,før turbotrykket som er styrt av eksos avgasser tar over på høyere turtall. og med sjøvannskjølt intercooler går tempratur på luft inn i sylindre ned og det blir plass til mere luft som igjen gir mere effekt ,større explosjon inne i sylinder i det diesel sprøytes inn og antennes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Forskjell på D6 370 som er satt opp for drev, og D6 435 er Ny større turbo , nye stempel og toppen er oppgradert og ventiler er flyttet for bedre luftflyt til motor, Intercooler er og større ,luftintak større, og injectorer er større . electronic oppgradert . Chiptrimming er mulig på 370 for drev , men ikke og anbefale med tung båt og singel motor drev , ville fungert greit på lett båt som skal gå lett og fort . eventuelt båt med dobbelinstallsjon som også går lett. Er jo lagt inn en sikkerhets margin på hvor mye drevet tåler. Volvo D4 260 og D4 300 , er opgradert turbo og intercooler på 300 hk. pluss electronic selfølgelig. Men hk er ikke alltid hk. er kraft og dreimoment som avgjør topphastighet, kan ta Volvo Kad 300 i en Sea Ray 315 , den går ca. 29 knop og er litt lett motor til den båten, Samme båt og 310 hk Volvo D6 310 hk går 39 knop. Så enorm forskjell på 10 hk skyldes mye sterkere kraft og dreimoment på D6 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinhj Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Volvo D4 260 og D4 300 , er opgradert turbo og intercooler på 300 hk. pluss electronic selfølgelig. Er det ikke kompressor, turbo og interccoler på D4/300? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Så enorm forskjell på 10 hk skyldes mye sterkere kraft og dreimoment på D6 Dreiemoment ja...har prøvd å lært meg hva det egentlig betyr, men har bare kommet fram til at det er kraft som som virker når noe bøyes eller dreies. Men (jeg prøver igjen) hvordan fungerer dette i praksis for (båt)motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Dreiemoment ja...har prøvd å lært meg hva det egentlig betyr, men har bare kommet fram til at det er kraft som som virker når noe bøyes eller dreies. Men (jeg prøver igjen) hvordan fungerer dette i praksis for (båt)motorer? Dreiemoment er krafta som motoren drar veivakslingen rundt med. Men veit du egentli kva hestekrefter er for noko då? Eit lite utdrag fra wikipedia: Dreiemoment (kraftmoment,torsjonsmoment) beskriver i fysikken en krafts evne til å forandre et legemes rotasjon. Dreiemoment er definert som kraft ganger arm (hvor armen er korteste avstand mellom kraftens angrepslinje og rotasjonssenteret). Symbolet for dreiemoment er τ (den greske bokstaven tau). SI-enheten for dreiemoment er Nm (Newtonmeter). For eksempel gir en kraft på 2 Newton satt inn 5 meter fra rotasjonssenteret like stort dreiemoment som en kraft på 10 Newton satt inn 1 meter fra rotasjonssenteret, forutsatt at kraft og arm står vinkelrett på hverandre. Mer generelt kan vi skrive dreiemoment som kryssproduktet av kraft og arm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Dreiemoment er krafta som motoren drar veivakslingen rundt med. Men veit du egentli kva hestekrefter er for noko då? Eit lite utdrag fra wikipedia: Ja; en hestekraft kan erstattes av en hest, og en hk er effekten til en hest (sånn omtrent en hest). 1 kw=1,36 hk. Jeg har sett på wikipedia og det står jo ingenting om dette i forhold til motorer; tragisk... Derfor spør jeg dere etter forklaringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Mye dreiemoment betyr kort sagt at det er mye hestekrefter til stede også ved lavere turtall og ikke bare de høye (som f.eks. en ordinær bensin sugemotor) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Mye dreiemoment betyr kort sagt at det er mye hestekrefter til stede også ved lavere turtall og ikke bare de høye (som f.eks. en ordinær bensin sugemotor) Jaha, ja. For jeg har ofte dreiemoment i forhold til lave turtall. Takker teerex!! Så dieselmotorene har høyere dreiemoment? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Ja de har nok det pga. høy kompresjon og bedre utnyttelse av drivstoffet, og at de som regel er turboladet slik at fylningsgraden i sylinderen bedres på lavere turtall. En blomsterkvast i motorrommet kan også bedre dreiemomentet, da forbrenningen forbedres målbart av blomsterpollen i oksygenet. Stemorsblomster skal være mest effektive, og er de i tillegg gjødslet med fullgjødsel B eller kalksalpeter blir motoren mere turtallsvillig Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 En blomsterkvast i motorrommet kan også bedre dreiemomentet, da forbrenningen forbedres målbart av blomsterpollen i oksygenet. Stemorsblomster skal være mest effektive, og er de i tillegg gjødslet med fullgjødsel B eller kalksalpeter blir motoren mere turtallsvillig lol.gif Der har vi framtiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.