Jump to content

Forskjell mellom D6-370 og D6-435?


XP 800

Recommended Posts

Her var det mange meninger gitt :wink:

 

D6 370 finns i to varianter.

Drev variant: den har kompressor og turbo

aksel variant: den har bare turbo

 

D6 435 finns i de samme to varianter

IPS variant: den har kompressor og turbo (merk at D6 435 ikke leveres til drev)

aksel variant: den har bare turbo

 

Til orientering så finnes også D4 260 pg D4 300 i de samme to varianter, mens D4 225 ikke har kompresor på drev

 

Det er større endringer enn bare motorstyringen mellom 370 og 435. Om jeg husker rett er det annen turboteknologi (variabel geometri på de større) og annen topp med bedre kjøling.

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklarende innlegg. Ingenting er bedre :wink:

Men til forskjellen på kompressor og turbo. Er den at turboen bruker avgasser fra motoren (eksos) for å skape ekstra trykk mer drivstoff blir pumpet inn i sylinrene, dermed høyere effekt, mens kompressoren bruker akselen for å få fart på viftereima, som gjør hva? Avkjøler eksosen? Pumper inn mer luft?

Link to post
Share on other sites

Kompressoren gir eit høgare ladetrykk ved lave turtall der turboen har dårleg virkningsgrad på grunn av lite "produksjon" av eksos, og dermed få eit bedre dreiemoment i bunnen av turtalsregisteret. Etter at motoren kjem opp i turtall, så vil turboen begynde å arbeide og ta ladetrykket videre oppover. På høgare turtall, så er kompressoren utkoblet.

Link to post
Share on other sites

he he , litt tungnem her )))) kompressoren er remdrevet og gir komprimert luft inn i sylindrene fra start ,før turbotrykket som er styrt av eksos avgasser tar over på høyere turtall. og med sjøvannskjølt intercooler går tempratur på luft inn i sylindre ned og det blir plass til mere luft som igjen gir mere effekt ,større explosjon inne i sylinder i det diesel sprøytes inn og antennes.

Link to post
Share on other sites

Forskjell på D6 370 som er satt opp for drev, og D6 435 er Ny større turbo , nye stempel og toppen er oppgradert og ventiler er flyttet for bedre luftflyt til motor, Intercooler er og større ,luftintak større, og injectorer er større . electronic oppgradert .

 

Chiptrimming er mulig på 370 for drev , men ikke og anbefale med tung båt og singel motor drev , ville fungert greit på lett båt som skal gå lett og fort . eventuelt båt med dobbelinstallsjon som også går lett. Er jo lagt inn en sikkerhets margin på hvor mye drevet tåler.

 

Volvo D4 260 og D4 300 , er opgradert turbo og intercooler på 300 hk. pluss electronic selfølgelig.

 

Men hk er ikke alltid hk. er kraft og dreimoment som avgjør topphastighet, kan ta Volvo Kad 300 i en Sea Ray 315 , den går ca. 29 knop og er litt lett motor til den båten, Samme båt og 310 hk Volvo D6 310 hk går 39 knop. Så enorm forskjell på 10 hk skyldes mye sterkere kraft og dreimoment på D6

Link to post
Share on other sites

Så enorm forskjell på 10 hk skyldes mye sterkere kraft og dreimoment på D6

 

Dreiemoment ja...har prøvd å lært meg hva det egentlig betyr, men har bare kommet fram til at det er kraft som som virker når noe bøyes eller dreies. Men (jeg prøver igjen) hvordan fungerer dette i praksis for (båt)motorer?

Link to post
Share on other sites

Dreiemoment ja...har prøvd å lært meg hva det egentlig betyr, men har bare kommet fram til at det er kraft som som virker når noe bøyes eller dreies. Men (jeg prøver igjen) hvordan fungerer dette i praksis for (båt)motorer?

 

Dreiemoment er krafta som motoren drar veivakslingen rundt med.

Men veit du egentli kva hestekrefter er for noko då?

 

Eit lite utdrag fra wikipedia:

Dreiemoment (kraftmoment,torsjonsmoment) beskriver i fysikken en krafts evne til å forandre et legemes rotasjon. Dreiemoment er definert som kraft ganger arm (hvor armen er korteste avstand mellom kraftens angrepslinje og rotasjonssenteret). Symbolet for dreiemoment er τ (den greske bokstaven tau). SI-enheten for dreiemoment er Nm (Newtonmeter).

 

For eksempel gir en kraft på 2 Newton satt inn 5 meter fra rotasjonssenteret like stort dreiemoment som en kraft på 10 Newton satt inn 1 meter fra rotasjonssenteret, forutsatt at kraft og arm står vinkelrett på hverandre. Mer generelt kan vi skrive dreiemoment som kryssproduktet av kraft og arm.

Link to post
Share on other sites

Dreiemoment er krafta som motoren drar veivakslingen rundt med. Men veit du egentli kva hestekrefter er for noko då? Eit lite utdrag fra wikipedia:

 

Ja; en hestekraft kan erstattes av en hest, og en hk er effekten til en hest (sånn omtrent en hest). 1 kw=1,36 hk.

 

Jeg har sett på wikipedia og det står jo ingenting om dette i forhold til motorer; tragisk...

 

Derfor spør jeg dere etter forklaringer.

Link to post
Share on other sites

Mye dreiemoment betyr kort sagt at det er mye hestekrefter til stede også ved lavere turtall og ikke bare de høye (som f.eks. en ordinær bensin sugemotor)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mye dreiemoment betyr kort sagt at det er mye hestekrefter til stede også ved lavere turtall og ikke bare de høye (som f.eks. en ordinær bensin sugemotor)

 

Jaha, ja. For jeg har ofte dreiemoment i forhold til lave turtall. Takker teerex!! Så dieselmotorene har høyere dreiemoment?

Link to post
Share on other sites

Ja de har nok det pga. høy kompresjon og bedre utnyttelse av drivstoffet, og at de som regel er turboladet slik at fylningsgraden i sylinderen bedres på lavere turtall.

En blomsterkvast i motorrommet kan også bedre dreiemomentet, da forbrenningen forbedres målbart av blomsterpollen i oksygenet. Stemorsblomster skal være mest effektive, og er de i tillegg gjødslet med fullgjødsel B eller kalksalpeter blir motoren mere turtallsvillig :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En blomsterkvast i motorrommet kan også bedre dreiemomentet, da forbrenningen forbedres målbart av blomsterpollen i oksygenet. Stemorsblomster skal være mest effektive, og er de i tillegg gjødslet med fullgjødsel B eller kalksalpeter blir motoren mere turtallsvillig lol.gif

 

Der har vi framtiden :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...