Jeg vil vel skille mellom motorhavari og driftstopp. I min ungdom gikk jeg alle gradene i maskinen (til sjøss som vi sa) og opplevde begge deler. Men i dag er det egentlig svært uvanlig at en moderne dieselmotor havarere, derimot kan driftstopp vel hende. Og den vanligste grunnen ligger i drivstoffsytemet. Br.-pumper og- ventiler er fin mekanikk som aksepteter lite forurensing. Det er på drivstoffsiden en bør legge kronasje og vedlikehold dersom en ønsker driftsikkerhet, noe som både jeg og de fleste her også har følt på pelsen. Legg opp tilstrekkelig filterering (min. to filter), mulighet for drenering av br.tanker, bruk trakt med god sil (ref. Maritim) under fylling, og utfør vedlikehold ut fra driftstimer.
Andre problemområder på en småbåtdiesel kan være matepumte for drivstoff (særlig Volvo), kjølevann & kjølevannspumper og termostat. På disse områden er det systematisk vedlikehold som gjelder, men noen motorer har også typiske svakheter - noe de fleste blir kjent med etter hvert.
Mine opplevelser? Det jeg husker beste var mest morsomt. Jeg var rett utenfor hjemmehavna da motoren stoppet (br.filtret). Jeg hadde da en tung og solid stål-motorseiler, Ansø31. Tenkte, jeg seiler inn igjen, rett vindrettning og alt, opp med seil. Det frisket betydelig på, og jeg tok peiling på båsen min. Der stod "havnesjefen" en lett plagsom selvutnevnt sådan, og veivet med armene, han hadde tydligvis forstått situasjonen.
Slakka ut seila men den tunge doningen hadde fått opp farten, mye mer en jeg hadde beregnet, dundret i flytebrygga og med den skrå baugen begynte hun å klattre opp. Det føltes som halve båten var oppe på brygg, men så sklei hun fint ut igjen. "Havnesjefen" sprang på land, så han ikke på en lang stund, båten og brygga fikk bare noen skrammer.