Jump to content

Skipsplast Sportsmann 14, Motorvalg


K.Andersen

Recommended Posts

Heisann, Jeg har en Sportsmann 14 som jeg skal ha ny motor på. Den første motoren jeg hadde på båten var en 86mod Yamaha 30hk 2syl kort-stammet motor. Da blokken på motoren viste seg å være sprekt kjøpte jeg derfor en 91mod 40hk Evinrude 2syl lang-stammet motor. Dette viste seg da ettervært å bli starten på et stort problem ettersom båten begynte å "hoppe med bauen" i plan. I tillegg fikk jeg to skjenerende vannstråler opp på vær sin side av motoren. Det at stammen var for lang viste jeg før den ble sjøsatt så jeg hadde allerede fått sveiset en alu-brankett som bygget opp motoren 10cm slik at kordinasjonsplaten kom i flukt med bunnen av båten. Men likevell så går båten ikke som den skal :headbang:

 

Det var da jeg etter mye tilting av motoren jeg bestemte meg for å gi F... i strålen :wflag: og bare nyte sommersesongen med en upassende hekkstråle.

Nå har jeg kommet til det steget at motoren er solgt og at jeg skal kjøpe meg ny.

 

Så nå lurer jeg på om noen har erfaringer med hvilke motorer som passer og hvike som ikke passer? med det mener jeg:

 

- HK?

- Vekt?

- eventuelt mod?

- Stammen skal vell være kort 16"?

 

Hadde vært veldig hyggelig med svar fra folk som har erfaringer med denne båten og som vet hvilkne motorer som passer :wink:

 

:wink: Veldig takknemlig for alle svar og hjelp :wink:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24290/ta_foto0035__kopi.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Gammelt spørsmål men jeg kan vel svare deg for det :smiley:

 

Båten din skal ha en kortstammet motor, med en 30 hk skvetter den fort opp i plan og vist jeg ikke husker feil så gjorde vel min nærmere 30 knop så jeg syns dette var en helt grei kombinasjon.

Det er flere som har både 40 og 50 hk på en slik båt noe som sikkert går greit men jeg tror ikke den var godkjent for mere en 30 ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...