Jump to content

Er dette et bra AGM batteri kjøp?


BMP

Recommended Posts

Jeg tror tror faktisk verken du eller andre trenger å få det inn med teskje.

Det er bare å å slutte å sile informasjonen gjennom gaffelen før informasjonen videreformidles. Jeg har hatt den omtalte rapporten du har snakket om i flere år og kjente igjen tallene når du begynte å snakke om det. Men jeg ville vente for å se om du ville vise rapporten eller fortelle det du mente var viktig.

Det har seg slik at jeg er godt informert om hva som rører seg i batteriverden gjennom noen grønne prosjekter.

 

At du kommer med slike uttalelser var vel ikke uventet. Men at du viser til powerpoint presentasjonen av selve testen etter denne uttalelsen er mer enn jeg.........

 

Med respekt å melde er dette du nå skriver bare tull og det vet du godt siden jeg har linket til denne testen gjentatte ganger.

Det har intet med el-bil å gjøre. Testen er ikke gjort av Optima, men av en helt uavhengig organisasjon uten forbindelse til Optima.

 

 

optima.gif

 

La du ikke merke til hva som står på første side, eller håpet du alle ville gå til det sidetallet du anbefalte å lese?

 

Electric vehicles betyr Elektrisk dreven bil på godt Norsk

Link to post
Share on other sites

Litt til.....

Ole Petter. Det er forskjell på en dynamo og en landstrømslader. En dynamo har kun en spenningsstyrt regulator, men en landstrømslader har gjerne flere forskjellige ladetrinn. Min landstrømslader har f.eks en IUU-karakteristikk som gjør at den først lader med en fast 20A strøm for så å gå over til en spenningsstyrt lading i trinn 2.

 

Jeg ville formulert meg litt annerldes enn Sterling i beskrivelsen av den spenningsregulatoren du har kjøpt av Jørg.

 

Men det er vel faktisk litt som tyder på at den er minst like intelligent som laderen din i alle fall.

 

Hentet fra Sterling sin hjemmeside.

All good battery chargers are constant current 3 – 4 step. This is recognized as the best charging type curves. The Sterling Advanced Regulator converts your old fashion constant voltage alternator into a modern 4 step constant current battery charger, it’s that simple.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser nå at det står vehicles. Mener bestemt at vehicles betyr kjøretøy og at det er car som betyr bil. Men hva så? Om batteriet står i en bil, en rullestol en golfvogn, en båt eller en campingvogn, så gjelder jo like fullt alt som står i artikkelen.

 

Jeg beklager virkelig at jeg ikke så ordet vehicles. Jeg bet meg mer fast i den høye ladespenningen og "increased battery cycle life". For økt antall sykluser på batteribanken er jo det vi ønsker oss mest av alt.

 

Det får man, sier testen. Så fint da. Batteriene fatter jo ikke om de sitter i en bil eller en båt, gjør de vel?

 

Du har enda ikke kommentert produsentenes anbefalte ladespenninger. Kan du ikke bare forklare hvorfor du mener de er alt for høye?

Jeg har jo forklart hvorfor jeg mener høye ladespenninger er en meget god ting.

 

Problemet er jo at det ikke er jeg som påstår at høye spenninger er bra, det er produsentene som oppgir høyere ladespenninger for sine AGM-batterier. Jeg sier at produsentene har rett og synes at høy ladespenning er av det gode. Spesielt gunstig er det i båtverdenen, der vi gjerne ikke har veldig god tid på å få ladet opp batteribanken.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at du ikke skjønner forskjellen på strømstyrt og spenningsstyrt ladning annet enn kanskje litt i teorien Lotus. Det er to vidt forskjellige ting som har stor betydning for hvordan batterier kan lades i forskjellige applikasjoner. For i det hele tatt kunne bruke strømstyrt ladning på blybatterier må man kjøre et helt fast mønster på både utladning og ladning. Alternativt kan man passe på ladeprosessen som en klegg og justere etter behov. Det er og blir en uforutsigbar lademetode som fort kommer ut av kontroll.

De som har fått flest Miles ut av Optima batteriene i El-bil lader hvert batteri i overkant av det Optima anbefaler og som er en strømbegrensning på 10 ampere.

Hvis du sender meg din E-post adresse så kan jeg sende deg hele rapporten. (Forutsatt at du lover å sette deg inn i hele innholdet og ikke bare det du trenger av argumenter).

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner virkelig ikke hva du prater om. Vi snakker her om å lade båtbatteriene våre. Det gjør vi gjerne med en landstrømslader eller en dynamo.

 

Min landstrømslader lader med 20A til reguleringsspenningen er oppnådd og deretter med konstant spenning. Høy spenning!

Min dynamo lader med varierende strøm avhengig av hvor fort jeg kjører. Reguleringsspenningen prøver den å holde til den innstilte, men det klarer den bare hvis dynamoen gir nok strøm. Det ser omtrent ut som på bildet under:

alternator_output.gif

 

Sånn har vi det de fleste av oss. Det vi diskuterer her er hvor høy ladespenningen skal være. Videre diskuterer vi hvor mye strøm vi kan klare å putte inn. Kan du klare å holde deg til dette? Kan du videre klare å forholde deg til at en mengde produsenter av batterier sier at ladespenningen kan være høy og at mengden strøm som kan slukes av batteribanken er stor, mye større enn vi har sjanse til å klare å fore den med.

 

Dette er vår praktiske båtverden. Går det an å få en praktisk kommentar til dette scenarioet?

Jeg har kommentert og anbefaler å pøse på med både strøm og spenning. Hvorfor skulle dette være galt når batteriprodusentene anbefaler det? Det er jo særdeles gunstig for oss som har begrenset med ladetid tilgjengelig.

 

For øvrig har jeg nok funnet hele rapporten i morgen og linker til den slik at de som har lyst kan lese det det vil.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg glemte spørsmålet om høy ladespenning.

 

Det er en vesentlig forskjell på å ha høy sluttspenning med og uten strømbegrensning. Dette har jo sevfølgelig med mengde tilført energi, og som da kan få en aksellererene effekt hvis batteriet varmes opp under ladeprosessen. Tilføres et 100 Ah batteri en ampere ladestrøm, vil ikke 14 watt å varme opp 30 kilo bly selv om man har den kjemiske reaksjonen på toppen.

Det er jo slike ting som legges til grunn også for ventillasjonskravene. Hvor stor er ladestrømmen og hvor mange celler er under ladning.

 

Har du 400 Ah Gul Optima og lader dem slik du vil må du jo sette batteriene på badeplattformen eller kjøpe et gjennomsnittlig ventillasjonsanlegg til et industribygg.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg må ikke sette batteriene på badeplattformen. Du kan jo bare lese i rapporten at varme batterier ikke var en aktuell problemstilling.

Hvor vanskelig skal du egentlig gjøre dette? Går det virkelig ikke an å forholde seg til produsentenes grenseverdier for strøm og spenning uten at hundre og ett skal være ute?? Det er en grunn til at produsentene sier det de sier.

Link to post
Share on other sites

Det har blitt forsket ganske mye på konstantstrømsladning av lukkede bly batterier siden begynnelsen på nittitallet og frem til ganske nylig. Mange El-biler har i dag DAC styrt multistep konstantstrømsladere fordi denne lademetoden generelt er bedre enn spenningsstyrt ladning på noen områder.

 

El-biler opereres som kjent med høy spenning som betyr at flere celler må kobles i serie, og det er jo et kjent problem at skjevladning av eneltceller er et økende problem jo høyere spenningen i batteribanken blir.

 

Ved å benytte DAC styrt konstantstrømladning klarer man å holde det aktive materialet i batteriet mykere slik at cellene ikke blir skjevladet, og da forlenges levetiden på batteriene med mellom 1,2-1,5 ganger. (Husk at dette er tall som kan sammenlignes fordi lademetodene er testet for en og samme applikasjon og som brukes identisk).

 

Avhengig av batteritype så kan ladetiden kortes ned noe, men under fem timer regnes som urealistisk. Best resultat ligger fremdeles på rundt 8 timer i de testene jeg har sett for El-bil.

 

Så hvorfor brukes ikke konstant ladning alltid hvis det er så bra?

Dette har med at når flere batterier kobles i serie så må all ladestrøm gå gjennom alle cellene, men når batteriene kobles i parallell slik man oftest gjør i båter så kan ladestrømmen fordele seg skjevt gjennom batteriene.

 

Det er jo dette som er litt bob bob når vi snakker om strømbegrensning, for i tillegg til at batterifabrikantene oppgir maks ladestrøm med en lader for en batteritype, så kobler vi flere batterier i parallell slik at faren for overladning av enkelte batterier i installasjonen øker som følge av at batteriene utvikler seg forskjellig over tid.

 

Derfor kan heller ikke konstantstrøm ladning benyttes på batteribanker med flere batterier koblet i parallell uten helt spesielle forutsetninger, for man mister fort kontroll over batteriene og da spesielt i sluttfasen av ladeforløpet hvor risikoen for at noe går galt er størst.

 

Med strømstyrt ladning har man kort og greit økt fare for at noe går galt hvis spenningen er høy, og det er jo kjent at når det først går galt i en batteribank bestående av flere batterier koblet i parallell, så oppstår jo feilen i et batteri, ikke alle.

 

At disse fenomenene er ukjent for noen forstår jeg, men at de som påstår at de kan noe om batterier nekter for disse fakta er meg helt ubegripelig.

 

Dette er tross alt en velkjent problemstilling for de som jobber med batterisystemer og som man må ta hensyn til når anlegget designes.

Det er synd at det må brukes så mye tid på rettlære fordi trangen til å drive med vranglære er så stor som i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Nå må du virkelig prøve å pense deg inn på rett spor igjen, Ole Petter.

 

I båtene våre har vi gjerne en dynamo og en landstrømslader.

Det mange er opptatt av er hvilke batterier de skal velge og hvor mye strøm de bruker og hvor fort de kan få ladet batteriene opp igjen.

 

Kan vi klare å ha fokus på tema i et innlegg eller 10 i strekk?

Hvilket AGM-batteri velger man?

Hvor hardt kan de lades? Hvor fort kan man få inn igjen de brukte amperetimene?

Hvorfor angir produsentene så høy ladespenning for AGM-batterier?

Hvilken spenning velger man?

Hva passer med andre batterier man måtte ha?

Er det sant at batteriene som oftest dør av underlading og ikke overlading?

Er det lurt å putte inn en ekstra dynamo for å utnytte AGM-batterienes gode lademottagelighet?

Hvorfor spiser ikke løver jordbær?

Hvorfor er det stor forskjell på antallet ladesykluser produsentene oppgir?

Hvorfor er det så kjempestor forskjell på topp og bunn i batteritester? De er jo alle innenfor samme "rammestandard".

Bør jeg velge et dyrt AGM-batteri eller et billig AGM batteri når jeg har bestemt meg for AGM?

 

Dette er vanskelige spørsmål og bare de med god peiling kan svare utfyllende.

Hvem kan svare utfyllende her?

Link to post
Share on other sites

Løver liker definitivt jordbær veldig godt, det er jo derfor det ikke er mer jordbær igjen i Afrika. Det finnes ikke pingviner på nordpolen fordi isbjørnene har spist dem opp allerede. :cheers:

 

Batterier kan definitivt lades med en stor ladestrøm og med høy ladespenning. Spørsmålet er hvorfor toleranser og grenser oppgis på fra fabrikantene hvis sannheten kun lå på maksimumsverdiene.

 

Hurtig ladning med høy spenning er medisin for en folkesykdom i båtbranjen fordi ingen tilsynelatende vil innse at det hadde vært bedre "å avle på å sunne dyr".

Link to post
Share on other sites

Folk lærer ikke noe av innlegget ditt, Ole Petter.

Det virker som du mener det er usunt å følge produsentenes oppgitte verdier for strøm og spenning.

 

Det virker som om du ikke evner å sette deg inn i båteierens situasjon.

Å sette inn en stor batteribank som f.eks bare lades ut 30% i snitt er intet alternativ.

Kanskje er det plassen som ikke strekker til, kanskje er det et vektproblem kanskje er det penger om å gjøre, kanskje alt på en gang eller noe helt annet. Cluet er da å få gode råd og gjøre det beste ut av de mulighetene man har. Det er her det stopper . Går det ikke an å være en smule konkret i sine råd? Vel, da kan jeg jo oppsummere mine synspunkter. Jeg vet at mange av de kræsjer med dine, spesielt de om høy ladestrøm og høy ladespenning, men de stemmer ganske godt med produsentenes anbefalinger og båteierens behov.

 

 

Regel nr. 1: Velg riktig batterimerke til din båt.

Batterier er meget forskjellige. Selv batterier innenfor nøyaktig samme type oppbygging, størrelse og bruksområde. Det er ikke slik at f.eks AGM-batterier til syklisk drift i en båt er temmelig like og innenfor det Ole Petter kaller "en rammestandard".

 

 

Regel nr. 2: Sørg for at batteriene lades med en høy ladespenning.

Høy ladespenning gjør batteriene mer sultne. Det betyr at man kan putte inn flere amperetimer på kortere tid. Det er vesentlig for veldig mange båtereres praktiske bruk. Tiden det tar fra en uthavn til en annen er begrenset og jo mer man klarer å putte inn i batteriet på den tilmålte tiden, desto bedre. Videre er det slik at høy ladespenning forhindrer batteridødare nr. 1 i å klare jobben sin. Batteridødare nr. 1 heter sulfaterig. Sulfatering er et stort problem med lav ladespenning og ufullstendig opplading av batteribanken.

 

 

Regel nr. 3: Sørg for at batteribanken får mye strøm.

Nyere batteriteknologi har andre legeringer. De tåler høyere ladespenninger uten å gasse og bruke mer vann. Oppbyggingen gjør også at de tåler mye høyere ladestrømmer enn tidligere. Situasjonen er slik at det ikke lenger er noe som heter for mye ladestrøm i båt. Antagelig har så mye som 99 av 100 båteiere store forbruksbanker og liten ladekapasitet. Noen batterier kan faktisk lades med en strøm som er inntil 400% av batteriets nominelle Ah-kapasitet. Nå er 400% ekstremt mye, men situasjonen i en båt er gjerne slik at man kanskje bare klarer 20% - på det beste. Sørg derfor for å ha dynamokapasitet og landstrømsladerkapasitet som gjør at du kan utnytte batteriprodusentenes høye grenseverdier for ladestrøm. Jo mer strøm jo fortere blir batteriene dine fulle.

 

 

Regel nr. 4: Kjøp batterier som klarer mange dype utladinger.

Regel nr. 5: Kjøp ikke for stor batteribank.

Batterier som klarer mange dype utladinger er dyre, men med en båteiers bruksmønster, så er det ofte det man trenger. Fordelen er imidlertid at du kan ha færre av slike batterier. I tillegg er de litt mer tolerante overfor ekstra dype utladinger. For deg som har et plassproblem og/eller et vektproblem, betyr det at kan velge et batteri som har bedre slike egenskaper og bevisst velge en mindre batteribank, ha en dypere gjennomsnittlig utladingsgrad og likevel komme gunstig ut i totaløkonomien.

 

For de som hverken har plassproblemer eller vektproblemer, er dette rådet også et godt råd. Totaløkonomien blir ofte skadelidende av masse batterier som utlades i liten grad. De lever riktignok lenger, men mye kan uansett gå galt og det er slett ikke sikkert at man får nyttiggjort seg den ekstra levetiden. Hvis f.eks landstrømsladeren din kortslutter, trekker batteribanken din ned i kjelleren og effektivt ødelegger batteriene dine, er det enda mer synd hvis den gjør det med en batteribank som var beregnet til å leve veldig mange flere år og var ekstra stor i forhold til strømbehovet. Poenget er at man aldri vet hva fremtiden bringer.

 

 

Regel nr. 6: Kjøp batterier som trenger lite vedlikehold.

Vedlikeholdsfrie blybatterier finnes. De er tette men har sikkerhetsventiler som slipper ut gass ved for stort overtrykk i batteriet. De heter ventilregulerte rekombinasjonsbatterier. Man fyller aldri på vann eller foretar stadige inspeksjoner. Greit, for man er ikke alltid like flink på det området og ofte står batteriene vanskelig tilgjengelig. Bonus nr. 2 er at slike batterier har tilnærmet null gassing sammenlignet med åpne bly-syre batterier. Bonus nr. 3 er at de har lengre levetid og tåler dype utladinger bedre.

 

 

Regel nr. 7: Du får det du betaler for.

Ingen batterier er like. Ikke engang like batterier. Tar man to tilfeldige AGM-batterier av samme størrelse, kapasitet og vekt, burde de jo være temmelig like. Batteriteknologi er ikke rakettforskervitenskap og utviklingen de siste 100 år her ikke gjort bly-syrabatteriet veldig forskjellig fra originalen. Likevel er det forskjeller. Platetykkelser, type av blypasta, legeringer, plateseparatorer, intern oppbygging, nominell syrevekt, ja t.o.m plastboksen er ikke bare en plastboks. Alle de tingene som gjør et batteri bedre enn et annet koster penger. Oppbyggingen er produsentens valg. Hvilken produsent er ditt valg.

 

 

Regel nr. 8: Plasser batteriene på det kaldeste stedet i båten.

batterier liker varme dårlig. De tar sin død av det. Jo mer varme, jo hurtigere dør. Den varmen jeg da mener er omgivelsestemperaturen. Omgivelsestemperaturer er jo den temperaturen batteriene minimalt kan klare å komme ned i. Sørg for luftsirkulasjon og hold batterier unna motorrommet.

 

 

Regel nr. 9: Vær selektiv til hvilke batteriråd du vil høre på.

Dette er ikke eksakt vitenskap og mange faktorer spiller inn. Noen råd gis av uvitenhet. Noen råd gis med en baktanke. Noen råd gis uten tanke på ditt behov i din båt og er kun generelle. Noen råd er skikkelige perler. De skal du høre på. Du gjenkjenner dem når andre som har fulgt dem kan fortelle at det funker i praksis. Uansett er det hvordan det er i din båt som danner grunnlaget for dine valg.

 

 

Regel nr. 10 Ikke ødelegg helsa di på tunge batterier.

batteriene skal fraktes til båten, bæres ombord og monteres på sin lille og gjerne vanskelig tilgjengelige plass. De skal kanskje ut av båten igjen også?

Hvor mye tar du i benkpress? Hvor mye løfter du på strak arm? har du en god avtale med kiropraktor? Noen ganger kan du spare litt på å velge ekstra store batterier, men vurder det opp mot tiden du bruker og kiropraktoravtalen firmaet du jobber i har.

 

 

Ekstraregelen: Ta også hensyn til de tingene som jeg glemte eller utelatte.

Link to post
Share on other sites

Ekstrareglene du glemte:

 

Ikke glem tidligere erfaringer, uansett om de er gode eller dårlige.

 

Ta et tilbakeblikk, se om det er noe du kunne gjort bedre og om det kan være en logisk forklaring på at ting går galt.

 

Her er et lite tilbakeblikk.

Sitat Lotus

Opplever akkurat det samme som deg, Bitteliten. Fulladede batterier, der jeg synes spenningen detter temmelig raskt med liten belastning. Fra 12,79 til 12,41V med 7A belastning. Det holdt spenningen seg konstant de 20 minuttene det tok å tømme klorvannet ut av tanken og fylle på nytt.

 

Prøvde å koble inn det 8 år gamle startbatteriet samtidig, men det gjorde ingen forskjell fra eller til.

I dag tenkte jeg å finne en oversikt over belastning vs spenningsfall for åpne bly-syre batterier av denne typen, men har ikke funnet noe ennå.

 

 

Man trenger ikke å være enig selv om man har feil.

 

Sitat Lotus

Dette er jeg slett ikke enig. Jo større batteribank er ikke nødvendigvis bedre. Dobler du størrelsen på batteribanken, blir den dobbelt så dyr. Da må den vare dobbelt så lenge for å tjene seg inn. Mens den ene banken kan vare i 5 år, må den andre vare i 10 år. I tillegg har du brukt dobbelt så mye plass og batteribanken veier dobbelt så mye. I tillegg har du doblet sjansene for å få et dårlig batteri i batteribanken, da den jo består av dobbelt så mange batterier.

 

Nei, da er det ofte bedre å bevisst lade ut en mindre batteribank desto mer. Man lader den jo ikke ut veldig mye hver gang, men en gang i blant.

 

Og konklusjonen til Ole Petter om at en overdimensjonert batteribank får nærmest uendelig lang levetid hvis den lades relativt greit, er med respekt å melde ikke i nærheten av sannheten. Jeg har en hovedbank som brukes til alt mulig. Det medfører at jeg har en reservebank som lades greit, så og si aldri brukes og når den brukes brukes fint lite strøm. Batteriet vare lengre. Nå er det 8 år, men jeg har ingen illuslon om at det skal vare lenger enn 10-12 år i beste fall.

 

Så den beste middelvei mellom batteristørrelse og bruk kan være en bank som lades ut 75% - om ikke hver gang, så i alle fall en gang i blant.

 

For en ting er sikkert. batteriene eldes fra den dagen de blir født og etter en viss tid dauer de. Noen lever litt lenger enn andre med godt stell og riktig behandling, men levetiden er for en stor del gitt i utgangspunktet. Vi er designet til en viss levetid og uansett hva vi gjør lever vi ikke evig. Slik er det for batterier også.

 

Det er aldri for sent å lære

 

Sitat Lotus

Jeg har også samme problem - igjen!

I helgen trakk jeg ut 120Ah fra fulladet batteribank. Med 3A strømtrekk halvparten av helgen og 0,5A resten, så hadde jeg en hvilespenning på under 12V når jeg startet opp motoren søndag ettermiddag.

 

Batteribanken er 3 x 115Ah Nautilus Freeline og batteribanken har fått 2 nye batterier i fjor. Det siste batteriet er 4 år.

Etter alt styret med batteriene mine i forrige runde (se strengen det vises til) og 2 nye batterier, burde det har vært bra, men det er det ikke. Spenningen synker for kjapt. Det tyder på slitne batterier - igjen.

 

Vurder tiltak

Du kjører batteriene dine så møkka spruter, lader ut og lader opp så det holder. Du tror blindt på reklamen du tilfeldig finner og glemmer at batterifabrikantene lever av brukerfeil.

 

Lære av feilene ved å etterforske feilmekanismene i batteriet. Dette kan vi nok om, det er bare å akseptere fakta. (kanskje så mange som åtte av ti batterier leverer ikke den kapasiteten som står stemplet på dem).

 

Sitat Lotus

Batteriet er nå tørrladet og syre er fyllt på. På et tidspunkt skjer ødelegges cellen. DU skriver at det ikke er noen forskjell på en kortsluttet celle og et kortsluttet batteri. Feil! Selvfølgelig er det forskjell. Batterier med en skadet celle oppfører seg tilsynelatende helt normalt. Kortsluttede batterier fatter selv en dåre at er defekte.

 

Du skriver at kortslutning i en celle vil føre til at cellen lades ut. Nei, slett ikke. Denne cellen belastes ikke, den er jo defekt og gir intet bidrag hverken den ene eller andre veien. Syra som ble fyllt i denne cellen ligger der i sitt eget lille univers adskilt fra den øvrige delen av battericellene. Siden den er kortsluttet, leder den imidlertid, men det er også alt den gjør.

 

Hva skjedde med batteriet og utartet feilen seg?

 

Sitat Lotus.

Da var det plutselig en celle med null syrevekt. Spenningen på dette batteriet var imidlertid normal.

 

Jeg tror ikke du har helt kontroll, og jeg skal i all vennlighet forsøke å hjelpe deg med en mulig konklusjon.

 

Når en celle kortslutter innvendig, så har det oppstått en mekanisk skade i batteriet. Det har løsner biter fra en plate som til slutt isolatoren ikke klarer å holde på plass. Det er da ingen praktisk forskjell på om cellen er kortsluttet på utsiden eller innsiden, for cellen vil uansett selvutlade. Forskjellen er at feilen begynte med en høyohmig feil, og at cellen derfor kan opptre som normal kort tid etter ladning.

 

Når det kommer til årsak for denne type feil, så er det når batterier lades ut for mye at platene mister den mekaniske styrken. Derfor må man aller helst lade et dyputladet batteri forsiktig og kanskje med en strømbegrensning helt ned i 5 % til å begynne med. samtidig så må ikke batteriet utsettes for rystelser.

 

Et batteri med en kortsluttet og utladet celle vil aldri i livet ha normal spenning. Da må vi i så fall ha med en grov produksjonsfeil hvor batteriet i utgangspunktet hadde syv celler og ikke seks celler.

 

Jeg tar resten i korthet. Situasjonen gjøres slettes ikke bedre når man har en grov feil i bunn og fortsetter med den ene feilen etter den andre og til slutt koker batteriet under absorberingsladningen.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter.

De tingene som skjedde med mine Freeline batterier hadde sin årsak i en defekt celle. Hvorfor siterer du egentlig dette?

Kan du være litt konkret?

 

Du derimot påstod at du visste hva som var problemet med mine batterier selv om du aldri hadde være borti dem.

Så påstår du at jeg kjører mine batterier så møkka spruter. Hva vet du egentlig om det? Og når jeg nå har fått nye batterier av leverandører og bruker de påa samme måte som før, ja så virker de helt umerkert og alt er bare velstand. Er ikke det pussig? Forbruksmønsteret og lademønsteret er jo akkurat som tidligere. Ikke bare det. Det er i henhold til produsentens anbefalinger. Hvordan kan jeg gjøre noe galt når jeg følger produsentens anbefalinger? Konkret svar nå, Ole Petter. Konkret svar.

 

Fint hvis du klarer å sitere det jeg har sagt slik at jeg har mulighet til å se hvor du har tatt det fra og i hvilken sammenheng.

 

Men fint at du siterer, så ser du at jeg sier det samme som jeg alltid har sagt.

Men hva er det du siterer meg på? Hva har jeg sagt og hva har du sagt? Siterer du meg eller siterer du deg selv eller har du skiftet mening eller hvordan henger egentlig dette sammen?

 

Kan ikke du bare hjelpe folket her og sette opp noen råd du også? Vet det er vanskelig for deg å være konkret, men noe kan du jo bidra med.

 

Du kan jo starte med noe veldig konkret: Er det noen av mine råd du mener er feil?

Si ja eller nei og sier du ja, så fortell leserne hva som konkret er feil. Kan du klare det?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest litt mer og det du siterer fra meg er jo bare glimrende enda flere gode råd:

 

Batteriene eldes fra dag en har Ole Petter sitert meg på. Ja selvsagt gjør de det. Godt poeng. Selv om man ikke bruker de, vil de uansett dø. Bruker man de lite, vil de uansett dø. Bruker man de mye, får man veldig mange amperetimer ut av dem. Det er derfor et godt råd å ikke ha for stor batteribank. Har sagt det før og sier det igjen i mine 10 råd. takk for at du siterte det :smiley: En stor batteribank vil også dø og den vil ha kostet myyyye penger.

 

Egentlig har du jo ikke skrevet en eneste selvstendig linje i ditt innlegg. Gode argumenter fra begge sier Aurora Boralis, men de andre gode argumentene er mine argumenter de også. Glimrende sitater, men tro ikke for et øyeblikk at de er Ole Petters. Det er mine ord.

 

Det eneste du faktisk har klart å skrive av selvstendige ting i hele ditt innlegg er at jeg lader batteriene mine så møkka spruter. Og det kan du skrive uten at du aner det minste om forholdene i min båt. Glem min kortsluttede celle og hvordan kortslutningen arter seg. Du påstod den gang hardnakket hva som var feil med mine batterier og at det var bruk og lading. Tipper du fikk veldig lang nese når leverandøren konstaterte defekt celle som årsak til elendigheten. Men det er ikke min kortsluttede battericelle vi diskuterer her. Vi diskuterer AGM-batterier, bra kjøp og dårlige kjøp og ladespenning og strøm. Tror du at du kan pense deg inn igjen på sporet? Det tror ikke jeg. Du er mer opptatt av å klippe ut siter du mener dokumenterer feil, men uten å skjønne at de faktisk medfører riktighet.

 

Igjen. Kan du klare å gi noen gode råd om AGM-batterier, strøm, pris, ladespenning og hele regla? Skjønner jo at det kan bli vanskelig siden fabrikantene sier noe annet enn det du prediker. Og enda verre. De prediker det samme som meg. Det blir vel ikke verre enn dette, gjør det vel?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De tingene som skjedde med mine Freeline batterier hadde sin årsak i en defekt celle. Hvorfor siterer du egentlig dette?

Kan du være litt konkret?

 

Ja denne feilen har ikke noe med produksjonsfeil å gjøre, men en brukerfeil. Nåre feilen gjentar seg til tross for advarsler PÅ BÅTPLASSEN så ier det ikke bare cellene i batteriet som ikke virker, men også de cellene som sitter mellom ørene på eieren av batteriene.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han siger Solar batteriene ikke brukbare til store batteribanker.

Litt motstridene opplysninger jeg hørte fra en Hytteëiar som hade hat Leoch tidligere og og for en tid siden hadde byttet til to stk Solar 350x at disse fungerte mye bedre en Leoch batteriene han hadde hatt tidligere. Men det er jo mulig at det faktum at batteribanken han nå har er noe større en den han hadde før 700At kontra 400At er det som gjør forskjellen. Men ialefal ble den nye store banken med Solar batterier billigere en en ny bank av samme type som han hadde hat fra før.

Tror forøvrig jeg selv skal sette inn Nickel-Cadmiumbatterier etter og ha lest alle inleggene om problemer med AGM fra Ole Petter og Lotus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...