Jump to content

Forslag til bordbein på hengsla bord?


fanntomas

Recommended Posts

Har montert et teakbord i min Joda24, hengsla det i toppen, og skal liksom ha et bein, eller en eller annen festeannordning for å holde det oppe, noe som er lettvint. Har ikke plass til å hengsle et helt bein på 70cm. som det må være for å ha bordet i vater.

Så kom gjerne med tips :-)img_0560.jpg

Link to post
Share on other sites

Du kan vel ha et bein omtrent som er i campingvogner. Et buet rørgreie som er bredere øverst og smalt nederst, som en trekant på hodet om du vil. Da tar foten liten plass nederst, og bordet blir stabilt øverst. Kan jo snekre det i tre og lakke det med beis selvsagt.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe å feste bordbrakketen bak i nei, vil ha det nogenlunde åpent der og når bordet er slått opp, slik at det er god tilgang til div. komponenter der. Trur nok todelt bein er det beste, eller lanternestangen, men det meste er i tre, så bordbein i tre ville nok gjort seg best!

Kansje støtdempere, slike som er til bagasjeluker, ville funket!!

Link to post
Share on other sites

Har ett slikt bord med fot som på bildet. Foten kan legges flat under bordet når bordet legges inntil skutesiden. Bordet står støtt, men når det er "flatpakket" så lager foten "ett helsigens spetakkel" så en lastestropp må til for å surre det fast. Tror dette er en nokså vanlig fot i eldre båter, har iallefall sett patenten mange ganger.

Har ikke bedre bilde nå, men hvis du er interressert så kan jeg jo ta bedre bilde av foten.

fevik_715_utecabin.jpg

 

......og ja, bildet er tatt før jeg overtok båten så det er ikke jeg som behandler flagget slik :rolleyes: .

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min forrige båt var det en tilsvarende løsning: Et bordbein i tre var festet ytterst mot bordkanten med et hengsle, og ble klipset opp i bordplata med et beslag tilsvarende de som benyttes som dørholdere når det ikke var i bruk. Så lenge lengden på bordplaten er større enn høyden, er dette en enkel og grei løsning. Ikke bråker den heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...