Gudrun Startet 29.April.2009 Del på Facebook Startet 29.April.2009 I min ville ungdom som maskinreperatør opplevde vi mye forskjellig av problemer som det dessverre ikke ble tatt bilder av... Synd, da mange ville nok blitt overrasket over hva som båteiere kan oppleve ombord, for mange uten en gang å være klar over det.. Som da vi skulle skifte til en større propell på en båt som hadde lagt ute et år siden siste slipping.. Her satt propellen bom fast og vi måtte til med tyngre verktøy... Vel den måtte for overmakten vike... Det var da vi oppdaget at akslingen var full av tæring der propellen hadde satt på konen. I allverden... da propellen ble skrapt litt på var den rød....og bladene var begynt å bli hakkete ytterst på bladene.... For å gjøre en lang historie kort, viste det seg at det ikke var forbindelse mellom 4 sinker på ror, flydre og aksling. Her måtte akslingen skiftes for så å lage en ny forbindelse for å være sikker at sinkene hadde kontakt.. ble og satt på en sink på propellmutteren.. Anmodet at han burde få med seg en elektriker for å måle anlegget ombord for å være sikker. Årene etter var han årlig oppe og da var sinkene tært som normalt og propellen var fortsatt som om den var ny.... Kunne fortalt om flere, men lar det bli med den... men, så i vinter dukket denne saken opp....som nok må ansees å være ekstremt... Hadde i lengre tid vurdert å kjøpe meg en 14,95m. taubåt i stål som lå i UK. men pga. alle avgiftene vi alle elsker her i landet så ble det mye tenking. Veldig mye tenking, ja bortimot forferdelig mye tenking....og lite handling, veldig lite handling... Plutselig forsvant alle annonsene eier hadde ute av båten... Et par måneder senere fikk jeg svar på hvorfor. Båten skulle vært landsatt tidlig om våren men pga. alvorlig sykdom ville han vente et år ekstra. Han var klar over at det var helt i grenseland siden den allerede hadde lagt 2 år siden siste slipping. Utover høsten oppdager han vann i kjølen som ikke ga seg.... Dro den på land for å sjekke. Etter å ha fått spylt skroget reint fikk han hakeslepp, bokstavelig talt....Sinkene? Borte vekk. På skroget var det nå over 250 tæringspunkter.... Verst var det nærmest kjølen.. Der var det mange dype tæringer og spesielt 4 punkter som var så tynne at han stakk hull med et skrujern..... Og en taubåt er ikke akkurat bygget i tynt stål heller, for de som lurer.... Var nok der vannet kom fra. Han endte opp med å måtte skifte de 75cm. nederste feltene på begge sider av kjølen i hele skrogets lengde.... Skal sjøsettes i løpet av et par uker....med nye og flere sinker....Elektriker skal og ombord for å måle anlegget før den er tilbake i det våte element.... Har lagt fortøyd ute på reden i 5-6 år i samme bøye... han håper problemet er løst nå..... Bilder fra da den sist gang ble landsatt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Nydelig båt og sannsynligvis har de tatt lærdom av manglende oppfølging og vedlikehold. Lønner seg sjelden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Bare for ordens skyld: Den første jeg skrev om var en plastbåt. Vi hadde en del slike og med tæringsproblemer..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.