Jump to content

Hvor får jeg kjøpt Exxsol D60?


Åsabu

Recommended Posts

Esso har i alle år solgt Exxsol D60 lampeolje. Dette produktet har jeg bare gode erfaringer med på min Wallas 2400 varmer i båten. Har alltid kjøpt dette på Esso, men nå plutselig har de sluttet å selge produktet. Wallas anbefaler dette produktet på sine varmere. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i det eller eventuelt et tilsvarende produkt?

Link to post
Share on other sites

Produktet het Esso Dexxsol D60 lampeolje.Er dette en renerer versjon av lampeolje siden wallas anbefaler spesielt denne, eller kan man trygt kjøpe en 4 liters dunk på Europris til 59.90? Jeg har i alle ås kjøpt Dexxol på vanlige Esso stasjoner og det har kostet rundt 99 for 5 liter. Innbiller meg at dette produktet er renere eller hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

Psykologi? Har noen klart å innbille deg at det eneste stoffet en Wallas kan ha for å fungere optimalt er Esso Dexxsol D60?

Woooow! Min Wallas går på det meste, inkludert Europis sin Blåtind lampeolje. De vil imidlertid ikke selge den for kr. 59,90.

Link to post
Share on other sites

Tennvæske??? Er ikke det litt drøyt da? Men er det virkelig slik at billig eller dyr ikke har noe å si for kvaliteten? Det lover jo bra for da løper jeg og kjøper på Europris hvor de har til 59,90 for 4 liter.Har alltid trodd at EXXSOL D60 var en spesiell kvalitet siden wallas anbefalte dette. Ja ja så enfoldig kan man være....

Link to post
Share on other sites

I mangel av lampeolje, halvblandet jeg med tennvæske til safeflamen. Virket ypperlig. Synest t.o.m det ble varmere. Det ble det faktisk. Så varmt at en glødetråden fant det på tide å brenne tvers av. Om det var tennvæskens skyld eller om det var fordi glødetråden var 6 sesonger gammel er uvisst. Bruker i alle fall aldri tennvæske lenger.

Link to post
Share on other sites

Esso har i alle år solgt Exxsol D60 lampeolje. . . . . Wallas anbefaler dette produktet på sine varmere. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i det eller eventuelt et tilsvarende produkt?

 

Når jeg ikke Wallas varemapparat, men Wallas kokeapparat og Wallas Norge anbefalte meg å bruke fritidsparafin, gjerne fra Shell eller Statoil.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det aner jeg ikke, det var Wallas som anbefalte fritidsparafin. Selv har jeg forøvrig byttet til Wallas kokeapparat for diesel som tar dieselen rett fra drivstofftanken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte wallas i dag og fikk følgende svar. De anbefalte bla. Esso Exxsol D60 og tilsvarende produkter pga god erfaring med fra kundenen med dette produktet. Blåtind var også nevnt og fritidsparafin som man fikk på statoil osv. De anbefalte ikke Europris sin lampeolje. Dette begrunnet de med at kvaliteten var så dårlig at den sotet ned varmeren og den gav for lite varme. Resultatet ble ofte en dyr service på apparatet. Erfaringen fra andre som hadde brukt europris på wallas komfyr kunne oppleve at den ikke gav sterk nok varme til steking osv. Så jeg skygger unna Europris sin olje.

Link to post
Share on other sites

Så varmt at en glødetråden fant det på tide å brenne tvers av. Om det var tennvæskens skyld eller om det var fordi glødetråden var 6 sesonger gammel er uvisst. Bruker i alle fall aldri tennvæske lenger.

 

Må bytte glødetråd omtrent årlig på min Wallas 1300. Fyrer den med Statoils fritidsparafin, som funker bra så lenge glødetråden er intakt.

 

Tipper grunnen til at de anbefaler spesielle typer drivstoff er at de har vist seg å funke funke bra for mange.

 

Ang lampeolje, har vært på hyttetur i sterk kulde og har da sett at flere typer lampeolje bunnfryser (selv om de er merket med "Frostfri") , disse typene er da så kraftig renset at det bare er de tyngre aromatene igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det skal vell ikke være nødvendig å bytte glødetråd hvert år? Jeg fyrer på 4 sesongen nå og har ikke brukt annet enn Esso Exxsol D60. Trolig har den en spesielt bra kvalitet da. Jeg kommer i så fall ikke til å kjøpe statoil sin fritidsparafin hvis det er slik at man må bytte tråden hvert år.

Redigert av Åsabu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror heller det er noe med varmeren min som gjør at den "spiser" glødetråder. Nevnte det bare for å vise at det neppe er relatert til drivstoffet når den i Lotus' tilfelle ryker etter 6 år.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

. De anbefalte ikke Europris sin lampeolje. Dette begrunnet de med at kvaliteten var så dårlig at den sotet ned varmeren og den gav for lite varme.

Pussig det der. Jeg har nok brukt Europris sin lampeolje mange ganger. Kjøper stoffet der jeg kommer over det. Om det er Europris, OBS eller andre steder betyr ikke noe for meg.

Jeg demonterte min Wallas 900 nå for en uke siden. Måtte bytte en pakning på den ene kokeplaten. Det var ikke antydning til sot hverken på brenneren eller selve brennkammeret. Jeg har ikke gjort noe som helst spesielt med kokeren. Har ikke rørt den med verktøy siden jeg kjøpte båten for 4 år siden. Og jeg tror ikke den forrige eieren har rørt den heller. Nå husker jeg ikke når kokeren ble byttet i båten. Det står i kontrakten min, og det var ihveretfall noen år før jeg overtok båten. Jeg har mere tro på riktig bruk av kokeren, enn at det er noe feil med drivstoffet.

Når det er sagt, så har jeg også brukt ExxsolD60 ganske lenge på en slik en. Men det var i en annen båt, og den fungerte like bra den også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...