Jump to content

montering av motorlabber


Trek

Recommended Posts

Båten min har ikke motorlabber, den er skrudd direkte i 2.stk jernbjelker med kun en gummiremse imellom.

Dette gir masse motorstøy og vibrasjoner.

Jeg lurer på hva jeg må ta hensyn til ved montering av labber.

Regner med det ikke bare er å løfte opp motoren og sette dem inn, blir vel feil vinkel på aksling.

Skal ta bilder i helgen om det hjelper.

 

Glad for tips

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor snakker vi om? Det som er viktig er at du har en fleksibel pakkboks, dvs normalt en slik som sitter fast på hylsa med en gummislange. Samt at du har mulighet til å senke fundamentet 6-8cm i forhold til det det er nå. Motoren må jo bli stående i samme høyde som den står nå, så da må det sikkert en del ombygging til om det i det hele tatt lar seg gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Flexibel pakkboks?! Har ingenting med saken å gjøre. Aksel skal ikkje stå i spenn i hylsa uansett. Derfor må motor stilles inn etter aksel.

Ofte kan braketter på motor bygges om, eller så er det kanskje plass til labber der uansett.

Det finnes labber iaffal ned til 5cm byggehøyde.

Monter og juster motor med løs flens på akselen. Mål med føleblader på topp,bunn og begge sider mellom flensene menst du justerer inn motor, max 0,1mm forskjell.

Vær obs dersom du har lang aksel fra hylse til motor, att den kan bli "heng" i , så det kan være lurt å sage til en klosse å støtte under på en merket plass, før jobben begynner. Da bør aksel holde seg på rett plass, om den da er på rett plass fra før. Ta gjerne å beveg aksel sidelengs og opp/ned(derfor eg skreiv"merket plass" ang den treklossen), for å finne midten av hylsa for å sjekke at den stod riktig fra før.

 

Lykke til med måling og leit etter labber :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Flexibel pakkboks?! Har ingenting med saken å gjøre.

 

Tull! Det har veldig mye med saken å gjøre!! Hvis man ikke har fleksibel pakkboks må dette monteres sammen med motorlabber, ellers har ikke akslingen mulighet til å bevege seg sammen med motoren. Dette vil i så fall føre til brudd på akslingen, et ikke helt uvesentlig problem. Ellers må nødvendigvis motoeren rettes opp korrekt ja, men fleksibel pakkboks MÅ man bare ha om man skal ha labber. En motor som er montert uten labber derimot kan godt være montert uten fleksibel pakkboks, derfor bør man være obs på dette.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...