Jump to content

Skadelig å kjøre med for lavt maks turtall volvo aqad 40b?


Wrooar

Recommended Posts

Prøver igjen, er det skadelig å kjøre med 200 o/min for lite som maks turtall? Motoren skal ha maks 3600, men får bare 3400 - 3500 o/min etter bytte til større propell. Med gammel propell fikk jeg nesten 4000 o/min. Jeg kan nå marsje på rundt 3100 - 3200 mot 3400 tidligere - synes derfor det funker bedre med ny propell. Det føles som motoren ikke blir overbelastet - det kommer ingen røyk. Skulle nok hat ett hakk mindre propell - men de betyr nok en tusenlapp ++.

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ingenting om motorslitasje, men du kan jo evt få justert vinklingen litt på propellen din. Eksempelvis hos Windrace propell verksted (Aust-Agder). De regnes vel som noen av de flinkeste. Kostnad vet jeg ikke på et slikt inngrep.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok, det var billig :-)

Koster vel vanligvis en del mer enn det? :confused:

 

Finnes det noen propell som kan gi deg de få hundre omdreininger flere? - Mulig du da også vil øke hastighet/ få bedre drivstofføkonomi. Men dette får ekspertene ta seg av, jeg bare stiller spørsmål selv - synes dette er interessant.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Som eg sa i din andre tråd, du har mest sansynlig funnet den propellen som passer din båt best. Det er ikkje skadelig for motoren om den mangler 100 rpm før maks, det var meir skadelig for motoren å gå med eit maks turtall på 4000 rpm. Og så skal man ikkje kjøre lenge på maks turtall.

Du vil nå med din nye propell holde høgare marsjfart med mindre turtall på motoren, som igjen er meir skånsomt for slitasje og støy.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at turtelleren din er helt riktig?

 

Har en VP D1-20 som skal ha 2800-3200 som maks turtall, med min propell får jeg 2750 ifølge instrument panelet.

Ettersom jeg kjører under 1% av tiden på fullt pådrag har det ikke noe å si, det som derimot betyr noe er lavere støy og lavere dieselforbruk som et lavere marsjturtall gir. Bruker 1800-2200rpm for motor.

Ettersom propellen drives av momentet i motoren vil det være mer moment pr rpm når du reduserer turtallet jfr motorkarakteristikk.

 

Du bør dra av litt i forhold til maks turtall for å ha marsjfarten. Gir god gevinst på både støy/forbruk/holdbarhet.

 

Lykke til med nye propellen

Link to post
Share on other sites

Hos meg sitter den viktigste turtelleren i øret, noe som vanligvis betyr 2.300 rpm. Det gir meg en marsfart på 5,9kn i motvind og 6,5 i medvind.

Øker jeg til 3.300rpm får jeg ca 7,5-7,8 kn, men det gjør jeg skjelden. Mer støy, vibrasjoner, hekkbølger og elendig drivstofføkonomi.

 

På lengre strekker hvor vi ønsker å komme fort frem, legger vi oss på 2.800 og har ca 7kn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Faren ved å ha en propell som gir for lavt turtall er egentlig bare varmegang såvidt jeg har forstått det. Men 100-200 rpm under maks turtall har jeg veldig liten tro på at er nok til at det har noe å si på temperaturen.

Et annet poeng er jo at en feil propell vil gi høyere et høyere forbruk...

 

Nå vet jeg ikke om propellen din er polert eller satt inn med noe bunnstoff, men hvis det er bunnstoff på den så kan det typisk gi 200 rpm lavere max turtall. Dette er noe de fleste ikke bryr seg noe om så hvorfor skulle du da bry deg om din reduksjon i max turtall...

Link to post
Share on other sites

jeg husker ikke dim på propell /forrige båt men satt på en større som toppturtallet gikk ned fra 4000 til 3200 og det funker fjell - ikke varmere eller høyere drivstoff økonomi - bare svært lavere turtall på masj og sinnsykt roligere /stillere

i 8-9 knop hørtes det som et fly i maskinrommet og vibrasjoner etc men etter det nothing :smash:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik motor i forrige båt. Det sto originalt Volvo-skilt ved styreposisjonen at motoren ikke måtte kjøres med varig belastning på 3600 omdr. men ha 200 omdr. lavere på marsjfart. Men dersom du har propell med for stor stigning kan det hende motoren sliter likevel på 3400 omdr. Optimalt skal den kunne nå opp i 3600 på full pinne med riktig propell, og da skal du oppnå oppgitt maksfart med normal vekt ombord. Dvs. full tank og to personer. (Ikke hele ferieutrustningen).

Link to post
Share on other sites

Hvis man presser en motor som ikke oppnår oppgitt maksturtall vil den bli overbelastet da motoren faktisk vil gi mer moment enn den er lagd for å gi. Du greier faktisk å hente ut krefter motoren ikke har, det må gå galt. Hvis du med samme motor slakker av noen 100 rpm i forhold til oppnådd maks vil du være sikret :-) Sikret et langt motorliv, lavere drivstofforbruk og lavere støy

Link to post
Share on other sites

Du vil egentlig se dette ganske lett med kjølevannstemperaturen på motoren. (ferskvannsiden). Er dette normalt 85 - 95 grader celsius er det ikke noe problem. Det er her du ser den termiske belastningen på motoren. Mekanisk belastning vil også bli påviket av dette så klart. Men det er temperaturen du ser det på. Økt mekanisk belastning= mer friksjon = høyere temperatur eller termisk belastning.

 

Omdreingnings begrensningene på 3600 o/min. er egentlig bare en pekepin på maks belastning. Setter du på en lett propell så vil du nødvendighvis få ett høyere turtall med samme gasspådrag. Prblemet med dette er at vis du får ett for høyt turtall kan du få ventilflyt som man kaller det. Dvs. stempelet slår opp i en av ventilene. Da blir det havari.

 

Har du en for tung propell vil du aldri oppnå høyeste turtall på motoren men høyest belastning. Du har derfor en for tung propell for denne motoren/båten. Dette er ikke noe problem så lenge du følger med temperaturen på motoren.

 

Det du skal bite deg tak i er: Ikke kjør denne motoren over lang tid under 1600 omdreininger, 3 timer eller mer. Kjør også motoren litt etter du drar den ned fra marsjfart, for å kjøle av turbinen.

 

God båtsommer!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei.

 

En propell vil få mere slipp med turtallsøkning. Lavere omdreining = mindre slipp.

 

Når du øker turtallet med 200 omdreininger og gjør 2 knop mer synes ikke jeg dette er gale. Er nimbus 800 planene??. Er den det så er det vel kanskje litt lite vis du planer på 19 knop. Er det en halvplaner syns jeg det er bra.

 

Med min princess 32 gjør jeg 17 knop på 3300-3400 omdreininger. Øker jeg til maks på 3600 omd. gjør den ca 19 knop.

 

Denne båten er egentlig planende men jeg har en litt for liten motor som ikke klarer å få den over i plan.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...