Jump to content

diesel på omc drev i en bayliner 2958


2958bonnso

Recommended Posts

Hei jeg er i ferd med å montere 2 stk 165hk bmw diesel motorer i en bayliner 2958. På omc drevene som stod i båten når den var ny.

Da var der 2 stk omc 5liter v8 på 200hk å 15x17 propel drevne vet jeg ikke utvekslingen på men 1,5 omdreining på propel = 3 på motor.Er der noen som har prøvd noe lignende tidligere ,eller er det noen som vet om dette er en go løsning.Er litt usikker på om turtalet blir riktig osv.

håper noen kan gi meg noen svar.

venlig hilsen 2958 bonnso

NB max turtall på motor er 3800rpm

Link to post
Share on other sites

Dette går ikke bra. Med bensinmotorene marsjet den på ca 3500 omdreininger, som er 700 lavere enn toppturtallet til dieselmotorene :cryin::headbang: Dette fører til allt for lav omdreining på propellene til å få denne båten til å plane. Større propell eller annen utveksling på drevet må til. Større propell er ikke mulig. Jeg har prøvd det med singel installasjon på en Bayliner 2556 som hadde 5,7 liter mercruiser og ca 230 hk / OMC cobra drev og skiftet til GM 6.5 liter på ca 190 hk. Jeg klarte ca 16 knop og kom ikke skikkelig i plan.... Skiftet til Bravo 2 drev med 18 toms propell og klarte til slutt 27 kn på topp. Er du heldig får du den i plan, men må ligge på allt for høyt turtall for å holde den der... har du cobra drev kommer giret til å havarere temmelig raskt...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei takker for svar Det er mulig du har rett men jeg mener å tro att 5,7 literen har annen utveksling en 5 literene. Er det altså ikke mulig å skifte propeller ,troode det skulle gå greit jeg å gå opp et par tommer jeg.har lagt ned veldig mye arbeid med overgang til drev for å få plass til disse motorane

Link to post
Share on other sites

Hei,det var da veldig til negativt svar du fikk.Tror nå ikke det er riktig så håpløst som dette svaret indikerer.For det første så er giringsforholdet ditt 2:1.Dette er helt ok forutsatt at du finner store nok propellere.I en av de mange båtene jeg har hatt,en Fjord 1200 Dolphin,hadde jeg to Mercruiser 180 hk.Altså samme motorene som du har med litt mer hk,giringsforhold 2,1:1,litt lavere propellturtall enn hos deg,propellstørrelse 16,5 X23,fart 27 knop.Hvis du marsjer på 3500 o/min. og det tåler motorene godt, vil du jo ha samme marsjfart som med bensinmotorene.Når du har lagt ned så mye arbeide som du har gjordt ,ville nå jeg ha prøvd ut installasjonen før jeg gav opp, og ikke stolt for mye på teorien.Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takker for den du!! Jeg har lurt på å gå for en 4blads propel i steden for 3 er dette en lur ide.Er ikke så veldig opp tatt av max fart barre den går lett å ligger i plan så er jeg fornyd jeg. takker for alle svar hilsen 2958 bonnso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...