wiersen Startet 2.Juni.2009 Del på Facebook Startet 2.Juni.2009 trenger litt hjelp, fikk alarm på at hekkagregatet hadde for lite olje, fylte på tanken men den bare forsvant. så tok jeg kontakt med forhandler som velvillig satte igang reparasjon. viste seg at en slange inni belgen var sprukket. når jeg var og hentet båten, fikk jeg med en liter olje slik at jeg kunne etterfylle litt, etterhvert som systemet luftet ut. men nå har jeg etterfylt hele den literen og etter det jeg forstår er kapasiteten 2,9 liter. begynner å stusse litt. hva er normalt forbruk på disse drivene? (er ny i dette) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Drev skal ikkje bruke olje, dei skal vere heilt tette. Her må det fortsatt vere ein lekkasje ein plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) min mekaniker sier at alle drev har ett lite oljeforbruk .. men kun mercruiser har innvendig tank som man kan sjekke .... etter at olje er byttet på drev kan det ha vært luftlommer , og av den grunn går det litt ekstra olje i det. merk.. man skal ikke etterfylle litervis i en sesong :) men vil gjerne ha flere innspill .. mitt drev bruker også bitte litt olje og er dette feil så er det jo greit å vite det.. Redigert 2.Juni.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Drevene bruker lite olje, tanken inne i motorrommet er for at oljen skal få ekspandere og man vil også se at oljen blir lysere hvis det er kommet vann inn. Slangen er ikke inne i belgen heller, den går utenom mener jeg. Du må nok opp å få sjekket drevet, olje skal ikke forsvinne... Fyller man olje nedenfor og opp vil det ikke vere luftlommer, det blir i verstefall for mye olje og renner over... Redigert 2.Juni.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Forsvinner så mye burde du se det etter ein kjøretur. Når vannen er stille bak deg vil det piple opp små oljeflak. Gjør det ikke det lekker det inn i belgen og du får et problem. Da er det lekasje i tetningen i øvre veksel. Der er meg bekjent ingen slange inni belgen som kan lekke. Det er slange ned på inndre transom del og rør ut til en kuleventil som er fjærbelastet. Der skal være en tetningsring som må være tett. Når en fyller olje på et slikt drev skal drevet være montert på transom ellers får en ikke på langt nær nok olje inn i drevet(ventilen stenger) Det skal pumpes inn olje til nivået i tanken inne øker. Derretter skal det etter fylles om nødvendig til maks merket. Ikke mer for da kommer det over tanken og lager et griseri. Får du olje i kjølen?? da er det lekk inne. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
wiersen Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 får olje inn i båten ja, men er litt usikker på om det er fra ekspansjonstanken til drevet eller fra tanken til trimplan, den lekker litt også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Der er jo en vesentlig forskjel på dei to oljene om du bruker quicksilver original til drevet. Trimplana har val rød olje.. Kan hende det lekker i slangen fra ekspansjonstanken inn på transom. Forbannet trangt er det vel og der den går inn. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Husk bare at oljen ekspanderer når drevet er varmt, fyll derfor ikke for mye i tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wiersen Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 oljen som er på tanken til trimplan er gul. og jeg har vert veldig nøyaktig med å holde meg innenfor strekene på ekspansjonstanken. ut i fra de svarene som er kommet her, regner jeg det som umulig å si noe nøyaktig om hvor my olje som skal gå med, f.eks etter 10 - 15 timers kjøring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Bortimot usynlig . Det skal ikke minke så mye som du beskriver. Da er noe galt. 10-15 timer forundrer det meg om du må etterfylle. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
wiersen Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 har vel fylt en liter på i det tidsrommet, har snakket med forhandleren igjen, og han skulle ta det opp med sine mekanikere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skipsbygger Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Drevene bruker lite olje, tanken inne i motorrommet er for at oljen skal få ekspandere og man vil også se at oljen blir lysere hvis det er kommet vann inn. Slangen er ikke inne i belgen heller, den går utenom mener jeg. Du må nok opp å få sjekket drevet, olje skal ikke forsvinne... Fyller man olje nedenfor og opp vil det ikke vere luftlommer, det blir i verstefall for mye olje og renner over... Når du ikkje veit er det bedre å ikkje svare enn å skrive dette her som inneholder flere feil, ingen vits å skremme folk som sender eit relevant spørsmål. På alle drev er det eit forbuk av olje, med det er konstruksjonen til Mercruser som krever at absoltt heile drevet står fult i olje, på VP har peilepinne og skal etter boken sjekkes jevlig under mye bruk må også disse etterfylles for å holdes på Max streken på peile pinnen. Det er ingen slange, der er kanal i aluminiums kappen, slangen er kun på innsiden. Mercruser drev kan ikkje fylles smikkfulle fra undersiden det må etterfylles i tanken etter litt bruk. Vist problemet vedvarer kan det jo være ein lekasje, men denne kan være vanskelig å finne, mest trolig lekker oljen inn i belgen. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Da er det noe gale. Så mye skal ikke forsvinne. Selv med dårlig tetning på aksling ved propell. Da lekker det noek enten i slangen innvendig eller tetning ved ventil mellom drev og ytre transom. Der skal være en liten tetning der. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Throphy 2352 Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Jeg har samme problem og ser at oljen lekker ned i kjølen. Er dette noe som kan fikses relativt lett, eller er det en operasjon for et verksted? Det er som sagt fryktelig trangt inn der slangen går. Noen tipps?? Sitér dette innlegget Hilsen Arve Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Vist problemet vedvarer kan det jo være ein lekasje, men denne kan være vanskelig å finne, mest trolig lekker oljen inn i belgen. Si at man har ett større oljeforbruk på merc drev: * hvis det ikke blir noe synlig oljefilm i vannet rundt drevet , er det da sannsynlig at det lekker inn i belgen ? * hvis det lekker inn i belgen , er det da ett problem som haster å gjøre noe med eller noe man kan ta til vinteren ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Om det ikke kommer i sjø og ikke i kjølen er det et megaproblem med en slik stor lekasje. Da drar olje inni belgen. Noe eg betviler skjer. Der inni går drivknutene rundt med et voldsomt turtall. Og blir belgen fylt med olje under trykk kan alle tenke seg hva som skjer. Belg havari med knute / aksling havari like etter' Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Når du ikkje veit er det bedre å ikkje svare enn å skrive dette her som inneholder flere feil, ingen vits å skremme folk som sender eit relevant spørsmål. Det er kjekt at folk følger med og korrigerer hverandre, men jeg ser ikke hva jeg har skrevet feil i mitt innlegg, kan du forklare det nærmere er du snill? Redigert 2.Juni.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Et lite tips: Sjekk at pakningen i lokket på ekspansjonstanken er ok. Hvis ikke vil oljen bli full av luftbobler under gange og renne ut via lokket til tanken! Har selv vært med på å få anbefalt overhaling av B3 drev, men feilen ble tilfeldigvis oppdaget da vi ved et "uhell" klarte å kryssbytte lokkene til sb og bb drev og feilen byttet også side!!! Redigert 2.Juni.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Det er kjekt at folk følger med og korrigerer hverandre, men jeg ser ikke hva jeg har skrevet feil i mitt innlegg, kan du forklare det nærmere er du snill? Det gjorde du heller ikke. Jeg vet om et verksted jeg brukte som skrudde av topplokket på Bravo drevet for å fylle det helt opp. Dette anbefalte de dog ikke amatører å sette igang med. I tillegg fylte de selvfølgelig også tanken innvendig. Med denne metoden var det sjelden behov for etterfylling. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Når man skal fylle olje på Bravo drev skal man skru inn pumpeslangen i bunn av drevet, skru ut lufteskruen på siden av øvre del av drevet. Pump olje inn til det renner ut av luftehullet, sett i lufteskruen og stram til denne, ta ut pumpeslangen i bunn av drevet og sett i bunnpluggen og stram til, fyll deretter opp tanken inne til merket maks nivå. under normale omstendigheter skal ikke noe behøves å luftes eller etterfylles i løpet av en sesong. Kuleventilen mellom drev og transom sitter der for å hindre at olja fra ekspansasjonstanken renner ut når man tar av drevet for vinterlagring. Oljenivået vil endre seg med temp på olja i drevet, utvider oljen seg så mye at det renner over i tanken så kjører man drevet for hardt og det vil ta kvelden fort. Alternativt monterer man en drevdusj for å kjøle drevet. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Tydeligvis ingen som vil høre på min erfaring med lokket på ekspansjonstanken, mulig at det høres alt for enkelt ut?? anbefaleren sjekk av gummipakningen i lokket. I vårt tilfelle boblet olja ut av tanken og rant ut i maskinrommet, prøvde tilogmed et annet drev uten resultat! Prøv å holde øye med tanken under rask gange, du vil kanskje oppleve å se at det ser ut som olja koker, den er imidlertid bare full av små luftbobler som elimineres av et tett lokk da systemet skaper et lite overtrykk som hindrer boblingen! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Selvsagt er vi int i å høre om det. Men ville det ikke vert oljesøl på ekspansjonstanken da. Nevnes ingenting om det. Forøvrig kjørte eg selv uten dette lokket fordi eg glemte å sette det på plass og det ble grisete rundt tanken. Om han ikke ser hvor olja kommer fra så.............. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
wiersen Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 har et lite/stort problem til, det som eg trudde var heilt normalt viser seg å ikkje vere det alikevel, får nemlig endel vann inn i kjølsvinet helt akterut, under motoren, en kollega av meg sier at det ikkje skal vere sånn! eller? er vel kansje ti - tolv liter i uka! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Du kan for ordens skyld ta dette opp i egen tråd men du må jo bare finne ut hvor det kommer fra da, kommer det etter en regnbyge eller kommer det fra sjø... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Det skal ikke lekke noe som helst. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.