Jump to content

Merkelig feil med Wallas 2400


Tonic

Recommended Posts

Hør på dette.

 

Har en Wallas 2400 (1999) med følgende feil.

 

Slår den på, den tenner "litt" dvs den røde lampen begynner å lyse og det kommer litt varme (veldig lite) Det kommer også varme ut av eksosen men ikke mer enn at jeg kan holde hånden foran. Så går det noen min før den slår seg av.

 

Jeg sendte den på service hos Wallas (1000KR). Byttet spiral og veke etc. Der ble den testkjørt og på regninga står det "varmer m/bra"

 

Putter den i båten igjen og den er like dårlig. Jeg kjøpte båten ifjor så vet ikke om den har vært slik lenge.

 

1. Kan det være noe dårlig lampeolje/parafin? prøvd 2 typer (billige sådan)

 

2. Det er 3 m 2,5 mm2 kabel til denne, men siden den tenner så da ere vel ikke spenningsfallet. Har startet motoren også.

 

3. Det tikker i pumpa og jeg har forsøkt å blåse i luftingen for å få mere fjul inn.

 

Er det noen forslag til hva jeg burde prøve??

Link to post
Share on other sites

Hei, selv om du er fornøyd med dimensjoneringen så kan det godt være et kraftig spenningsfall mange steder på vei til Wallasen. Har selv erfaring med samme varmer, og akkurat samme problem. Kablingen var ok, men feilen viste seg å være i en kobling som hadde irret, og irringen stjal en 2-4 volt avhengig av hvor mye wallasen trakk. Det var vanskelig å se irret, men voltmeteret avslørte det. Fikk fjernet irr, alt vel, wallasen varmer godt igjen.

Sjekk alle koblinger fra batteriet og ut, brytere, koblingsbokser, sikringer etc. Lykke til,

mvh

F

Link to post
Share on other sites

Jeg overhalte min Wallas 2400 i vinter, etter at den tok fyr i fjor høst pga lekkasje fra brenner :eek: Før brannen fungerte den relativt dårlig. B.l.a så måtte vifta dyttes i gang. Går ut ifra at den ikke fikk nok spenning til å starte opp.

 

Byttet alle ledninger, koblinger osv + service kitt (veke, spiral, pakninger osv..). Nå fungerer den helt perfekt :-) Jeg fyrer også med Europris sin lampeollje som mange advarer mot. Har blitt brukt mange timer i år, og fortsatt ingen problemer. Skulle det bli noen problemer må jeg i verste fall bytte veke/spiral på nytt, og det ser jeg ikke på som noe særlig pes etter å ha gort det selv eng gang..

 

Så konklusjonen må være å gå over kontakter, ledninger osv.. Du kan også koble ut kontakten til glødespiralen, og se om det kommer noe lampeolje i returslangen.. Gjør det det, så har denihvertfall lampeolje.

 

Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er forskjell på Wallas for båt og hytte men bruker Wallas 4000 på hytte, med vanlig parafin. Aldri noe problem.

 

Kjøpte den brukt, forrige eier hadde mye problem med start pga. for lite batterikapasitet. Jeg har stor batteribank og fete ledninger, aldri noe problem.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Problem løst!!

 

Kjøpte fritidsparafin på Shell og så byttet jeg til 4mm2 kabler. Vips så ble det full guffe på varmern. Skjønner ikke hvordan gamle eieren kan ha brukt denne her i 10 år??? Men han var nå en skrulling uansett.

 

Jaja, takk for tips

Link to post
Share on other sites

Wallas har to vifter, en som gir luft til forbrenningen og en som blåser luft forbi brennkammeret og inn i båten.

Om forbrenningsluftvifta ikke starter, så vil brenneren tenne og brenne en stund før den kveles av mangel på oksygen. Dette sjekkes ved å kjenne etter om det blåser ut eksosen. Om det ikke blåser, så står forbrenningsluftvifta. Det er begrenset levetid på disse viftene og de må skiftes etter noen år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...