Jump to content

Kobling av forbuksbank og startbatteri mot lader


Flemastro

Recommended Posts

Hei,

etter en helg på vannet hvor det har gått opp for meg at laderen ikke er stor nok for forbruksbanken har jeg bestemt meg for å bytte lader.

 

Har i den forbindelse noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Har i dag en Waeco 2512 som tar batteribank opp til 300Ah. Planen er nå å gå over til en lader på 40-50A.

 

Har i dag en forbruksbank på 330Ah og et startbatteri på 110Ah. Siden jeg uansett skal øke ladekapasiteten vil jeg flytte startbatteriet over til forbruksbanken og invester i nytt og mindre startbatteri.

Mitt nye oppsett blir derfor som følger:

- 4x110Ah = 440Ah - forbruksbank

- 1x70Ah - startbatteri

- Lader 40-50A

 

Problemet er hvilken lader jeg skal velge og koblingen mot batteriene.

Waeco har en type 4512 som har 3 utganger. Tenkte da å benytte to til forbruksbanken og en til startbatteriet.

En annen mulighet er å kjøpe en 50A lader med bare en utgang og benytte seg av dioder for at forbruk/start ikke skal "lade" hverandre.

Eneste jeg da stusser på er at det vil ligge en spenning over dioden på ca 0,7V. Vil ikke dette ødelegge for ladingen?

Regner med det er samme løsning internt i Waeco'n, men der er vel spenningen fra laderen økt tilsvarende tapet over diodene.

Noen som har vært borti tilsvarende og har noen tips å komme med? Eventuelt forslag til annen løsning

 

Legger også ved en tegning av min 50A lader løsning.

kobling.jpg

Link to post
Share on other sites

BEP-rele er også en grei løsning, men dersom du velger skilledioder (det har jeg), så trenger du dynamo og lader med senseledning frem til forbruksbatteriet. Den vil da sørge for å øke spenningen ut av lader/dynamo tilsvarende spenningsdroppet i diodene. Ellers er det skrevet utrooooolig mye om dette i andre tråder. Et lite søk?

 

diodelading.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

BEP-rele er også en grei løsning, men dersom du velger skilledioder (det har jeg), så trenger du dynamo og lader med senseledning frem til forbruksbatteriet. Den vil da sørge for å øke spenningen ut av lader/dynamo tilsvarende spenningsdroppet i diodene. Ellers er det skrevet utrooooolig mye om dette i andre tråder. Et lite søk?

 

Lars H.

 

Da har jeg bestemt meg for BEP rele, men har tenkt å benytte batterivelgeren/bryteren jeg har i dag.

Har lest meg gjennomforumet og synes det er mye sprikende info. Lurer derfor på om du/dere har noen formening om mitt forslag til kobling.

tegningen baserer seg i hovedsak på BEPs koblingsskjema. Motor er startmotor og dynamo, dvs forbruk/lader.

 

koblingsskjema2.jpg

 

Flemming

Link to post
Share on other sites

Så har det dukket opp enda en ting.

Har vært i kontakt med en forhandler og han mener jeg må ha et startbatteri over 60Ah(han mener 200Ah) for at det skal fungere.

Han mener startbatteriet vil få for lite lading pga det tar kort tid å lade det opp med så stor lader.

Da er spørsmålet mitt, vil ikke BEP'n fungere som en kortslutning ved lading med landstrøm? Altså vil laderen lade en batteribank på 500Ah?

Det er jo kun ved lading via dynamo startbatteriet vil få prioritet.

 

Når det gjelder venderen benyttes denne som en hovedstrømsbryter i dag. Klarer ikke se at det skal være noe tap til baugprop og startmotor.

Venderen har også 1+2 instilling.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre det så innviklet?

Kutt ut BEP-releet. Det er en unødvendig ting å ha.

 

4 x 110Ah batterier i forbruksbanken dekker alle dine behov uansett om banken er mye utladet eller ikke.

Et 60-75Ah reservebatteri brukes hvis hovedbanken skulle ha så lite strøm at start er en umulighet.

 

Fordelen med dette opplegget er at det blir meget enkelt uten releer eller dioder. Det blir 100% idiotsikkert, for du behøver ikke tenke på brytere i det hele tatt. Å vri på en bryter en kun nødvendig hvis du vil koble inn reserven som erstatning for en flat hovedbank.

 

hovedbank.gif

 

Så kan du spørre hvordan du kan lade reservebatteriet. Det kan du lade ved å koble hovedbryteren til stilling Both en dag du er ute på tur. Da får du toppet batteriet en time eller to. Det er alt reserven trenger av topping denne sesongen. Det står jo bare der fulladet. Og siden det bare står der fulladet, varer det sikkert 10 år. Det er penger spart. Mitt 75Ah reservebatteri er nå 9 år.

 

Og hva hvis du en gang må bruke det? Ja da bare kobler du bryteren til Both når du kobler på landstrømsladeren og begge banker lades opp. Blir ikke lettere enn dette.

 

Og hovedbanken? Selv temmelig utladet kan denne banken levere mer strøm med mindre spenningsfall enn den lille toppladede reserven. Slik har jeg det og en del andre her og det funker glimrende.

 

De eneste dette ikke funker glimrende for er de som tapper forbruksbanken sin flat med jevne mellomrom. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme opplegget som Lotus beskriver (jeg har 4x105Ah+1x105Ah, alle AGM) men jeg har landstrømladeren koblet til begge bankene, så reservebatteriet får strøm når jeg tar strøm fra land. Dermed rører jeg helst ikke hovedbryteren. Det var koblet sånn når jeg kjøpte båten, jeg har bare byttet til flere og bedre batterier og større landstrømlader (50A).

 

Jeg er ikke akkurat noen faglig tungvekter når det gjelder elektriske ting, men jeg funderte på hvordan en landstrømlader med flere utganger jobber. Jeg antok at det ikke var separat uavhengig spenningsregulering på de to utgangene, kanskje heller interne dioder. Da ville det jo gjerne bli litt for høy spenning på reservebatteriet og/eller for lav spenning på hovedbanken. Dette fikk jeg bekreftet av en kar med litt mer peiling her på nettet, og han nevnte en ting til.

 

Diodene har i utgangspunktet et gitt spenningsfall. Men hvis du har fire "nesten tomme" batterier på den ene utgangen, blir strømstyrken nokså høy og spenningsfallet over dioden kan kanskje øker enda litt. Samtidig ser dioden på reservebatteriet veldig lite strøm, og dermed kan problemet bli enda litt verre. Laderen jeg har kjøpt nå kan visst korrigere for noe av dette.

 

Men uansett innser jeg nå at jeg kanskje bør sette inn en bryter på ledningen fra landstrømladeren til reservebatteriet, slik at jeg bare lader det av og til, siden det ikke er i bruk. Jeg trenger iallfall ikke å ha det innkoblet når jeg kobler til landstrømmen for å lade en godt brukt hovedbank.

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Har battmeter koblet til hovedbanken. Det har en 500A shunt som kortvarig tåler betydelig mer enn 500A. Intet problem med å kjøre starter, baugpropell og ankervinsj via en stor hovedbank selv om shunten er der. Ser at det blir et problem med de aller billigste battmeterne.

Link to post
Share on other sites

Det hadde jeg ikke tenkt på. Foreløbig har jeg ikke noen forbruksmonitor.

 

Det ene forbruksbatteriet mitt (det ene av de fire som brukes til alt) står helt foran i baugen og har egne kabler til baugpropellen. Da ville ikke den strømmen gått via en slik shunt. Baugpropellen brukes også sjelden og i så fall veldig kortvarig. Men startmotoren blir verre. Den er koblet etter hoved-hovedbryteren bak.

 

Er det mulig å bruke spole rundt kabelen i stedet for shunt? Eller trenger sånne å kalibreres hele tiden? (Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg har aldri prøvd å bruke et tangamperemeter engang. Dette er ikke mitt fag :crazy: )

 

Blir vel ikke sånn monitor på meg uansett tenker jeg. Får klare meg med voltmeter på dashbordet som en pekepinn, tror jeg.

 

Hva mener du om denne problemstillingen Lotus?

 

 

Mvh Arne Armoa

 

 

Redigert:

Alt for sein...... :blush:

Sånn går det når man skal snakke i telefon samtidig.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo kun ved lading via dynamo startbatteriet vil få prioritet.

 

Neida.

Jeg har sånt BEP rele.

Generator, landstrømlader og solcellepanel er koblet til forbruksbatteri.

Når jeg fyrer opp han VP i kjelleren legges startbatteriet inn etter 2-3 minutter. Med laderen etter 2-3 timer. Med panelet 2-3 dager.

Bryterene står alltid på. Selv om vinteren da landstrøm alltid er koblet til.

Det er 100% automatisk. Jeg rører ingen ting.

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir det hvis man har f.eks. :

Startbatt : Optima 50Ah

Forbruk : Haze 320Ah

 

Disse er skilt med BEP relé, fra Start -> Forbruk

 

Hvis forbruksbanken er (f.eks.) 50% utladet, vil startbatteriet ta skade av tiden det vil ta å lade opp de 160A som batteriet trenger ? Startbatteriet er sannsynligvis nesten fullt, mens det likevel vil ligge 14,4V lading over lang tid på startbatteriet mens forbruksbatteriet lader seg opp ?

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Hvordan blir det hvis man har f.eks. :

Startbatt : Optima 50Ah

Forbruk : Haze 320Ah

 

Disse er skilt med BEP relé, fra Start -> Forbruk

 

Hvis forbruksbanken er (f.eks.) 50% utladet, vil startbatteriet ta skade av tiden det vil ta å lade opp de 160A som batteriet trenger ? Startbatteriet er sannsynligvis nesten fullt, mens det likevel vil ligge 14,4V lading over lang tid på startbatteriet mens forbruksbatteriet lader seg opp ?

 

Slik jeg forstår det skal laderen kobles til forbruksbanken. BEP releet sørger så for at startbatteriet først får lading når forbruksbanken er på samme nivå. Altså mot slutten av syklussen med mindre startbatteriet er "tomt".

Link to post
Share on other sites

...

Hvis forbruksbanken er (f.eks.) 50% utladet, vil startbatteriet ta skade av tiden det vil ta å lade opp de 160A som batteriet trenger ? Startbatteriet er sannsynligvis nesten fullt, mens det likevel vil ligge 14,4V lading over lang tid på startbatteriet mens forbruksbatteriet lader seg opp ?

Hvis spørsmålet ditt gjelder bruk av landstrømlader - tilkoblet forbruk, og BEP føler på start, er jo batteriene adskilte under ladingen. Det finnes BEP som føler både på start og forbruk, men har ingen erfaringer med dette releet. Henviser til bepmarine.com.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...