3055 Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Er det kjede eller reim på min motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skjellvi Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Denne motoren har værken kjede eller reim, men drev :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
3055 Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 ER det ikke reim eller kjede på selve motoren?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Motoren din har verken reim eller kjede, men drev som skjellvi korrekt skriver. Med drev menes ikke hekkaggregat, men drev mellom veiv og kamaksel. Derav trenger du ikke å bekymre deg for skifte av reim eller stramming av kjede. Link til Cummins MerCruiser Diesel QSD 4.2 ES 270 med DTS: Brunswick-Motor Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Som de andre har nevnt, er det drev (eller tannhjul om du vil) som er forbindelsen mellom veivaksel, dieselpumpe og kamaksel. Jeg fant ikke noe godt bilde i farten, men her er en skisse som viser hvordan det henger sammen (her med gradskive på veivakselen for timing) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
3055 Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Flott. Takker så mye for oppklarende svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Her er registerreima på D-tronic. Skiftes ved hvert motorbytte Redigert 9.Juli.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
skjellvi Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Har nok faktisk vært ute for at det havererer før motorskifte :( Grunnet at låsingen til kammen løsnet.... Tid skal disse italienerene lære seg å skru fast ting.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.