Jump to content

Fluxgate-kompass for autopilot, hvor følsom er plasseringen?


Ronald

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en brukt autopilot (SportPilot Plus) til snekka (kabelstyring). Fluxgatekompass er en del av denne pakka. Litt forenklet, så forteller instruksjonen meg at kompasset skal plasseres nå nær midten av båten, både i lenge-, side, og høyde-retning. Samtidig står det at den skal plasseres misnt 0,8 m fra magnetisk kompass (ok), samt lengst mulig unna store jern-"områder" som f.eks. motor.

 

Vel...hos meg blir det litt motstridene. Motoren står jo omtrent i dette midtpunktet, i alle fall farlig nær. Det å plassere kompasset nær midten for å unngå for sterk påvirkning av bølger virker fornuftig. Jeg kunne derfor tenke meg å fire litt på dette med nærhet til motoren. Jeg ser at kompasset er mulig å kalibrere i ettertid for å justere for misvisning, f.eks. av den typen som motoren kan bidra til.

 

Spørsmålet er: Noen som har erfaring med dette? Er avstand til motoren en kritisk sak, eller lar det seg (normalt) greit justere for i etterkant?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, å montere for nært motoren er ikke bra. Selv måtte jeg i min Saga 27 til slutt montere kompasset for min Autohelm (Raymarine) 4000W pilot i akterkabinen, litt på den ene siden og godt over nivået for motor. Men da klarte jeg å få et meget bra resultat med max feil på 2 grader etter å ha fulgt justeringsprosedyren (kjøre i sirkel).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det første du kan gjøre er å plasssere kompasset midlertidig ett sted, helst lavt og helst borte fra metaller, det bør også plasseres ett sted hvor bevegelsene er minimale. Så kan du ta en kalibrering og se hvordan det oppfører seg før du monterer det skjult og permanent.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at kompasset er mulig å kalibrere i ettertid for å justere for misvisning, f.eks. av den typen som motoren kan bidra til.

 

Ikke for å pirke, men den type magnetisme som motoren kan bidra med, har med deviasjon og ikke misvisning å gjøre. Deviasjon er vinkelen mellom magnetisk kurs og kompasskursen på et magnet- eller fluxgatekompass som skyldes lokal magnetisme om bord i fartøyet. Eller sagt på en litt annen måte, er deviasjonen den vinkelen som en kompassnål danner med den magnetiske meridianen på grunn av magnetisme i selve båten, eller som skyldes magnetisme fra komponenter i båten.

 

Misvisning er vinkelen mellom geografisk og magnetisk nordpol. Eller for å si det annerledes, er misvisning vinkelen mellom geografisk og magnetisk meridian.

 

Men jeg forstod godt hva du mente likevel, og du har etter min mening fått gode råd om plassering av fluxgatekompasset.

Link to post
Share on other sites

Jernet i en motor er et mindre problem hvis en ikke kliner kompasset helt opp i motoren. Magnetfeltet forårsaket av jern som ikke beveger seg i forhold til kompasset kan kalibreres vekk. Strømledninger, spesiellt der hvor pluss og minus ikke går tett i sammen er et mye større problem.

 

En fordel å montere kompasset i nærheten av midtlinja langs båten og i høyde med vannoverflata.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig der, nei. Fant en fin plass til kompasset dypt nede i båten ca. 75cm fremfor motoren, men der var det helt umulig å få kalibrert godt nok. Men dersom jeg løftet kompasset opp fra samme sted slik at toppen av motoren ble liggende 50cm lavere enn kompasset, gikk det greit. Så jernklumpen er et problem for kompassplasseringen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikkert det er jernet som er problemet, finnes vel ofte noe elektrisk i nærheten av en motor :wink:

 

Har litt erfaring med kompasser av lignende type av de som brukes i autopilotkompasser for andre anvendelser. Har klart å kalibrere vekk forholdsvis sterke permanente magnetiske felt og også ført strømledere som fører flere Ampere veldig nær kompasset hvis ledningsføringen gjøres på rett måte.

 

Men det kan jo selvsagt være lagt inn begrensninger på hvor mye som tillates kalibrert vekk i programvaren til autopiloten.

Link to post
Share on other sites

Det var en sånn plass som Lars snakker om foran motoren jeg så for meg som enklest - det er en plass under trappa ned til lugaren. Men går det ikke, så går det ikke. Skjønt, det kan kanskje være verdt et forsøk med (midlertidig) dobbeltsidig tape før jeg evt. prøver plan-B. Skal se hvordan det hele ser ut til helgen...

 

Et annet relatert spørsmål (burde kanskje vært i egen tråd for synlighetens skyld, men jeg prøver her først): Dette er altså en brukt SportPilot Plus fra Raymarine. Monteres bak rattet. Jeg har så langt kun kjent på den i hendene, og da (naturlig nok) uten strøm tilkoblet. Er det noen som kjenner akkurat denne modellen? Jeg synes den virker litt treg å dreie rundt, og frykter et noe tyngre ratt enn tidligere (altså, når piloten ikke er i bruk). Men kanskje det er å forvente....eller tyder det på noe galt? Eller kanskje den 'releaser' bedre med strøm tilkoblet? I rettferdighetens navn - jeg har jo heller ikke gjort noe annet enn å dreie/presse på "hjulet" i senter med fingrene, det hele vil jo selvsagt føles lettere med stort ratt påmontert. Jeg er imidlertid litt på vakt for alt nå i starten, siden selger meg funksjonsgaranti for en kortere periode.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... hvis ledningsføringen gjøres på rett måte....

Og med rett måte - da forstår jeg deg i tidligere innlegg at du er opptatt av at pluss og minus går sammen? Riktig? Jeg har nemlig en ledning til el.toalettet forbi i området. Tror begge lederene går samlet, men da bør jeg i alle fall sjekke det.

Link to post
Share on other sites

Men dersom jeg løftet kompasset opp fra samme sted slik at toppen av motoren ble liggende 50cm lavere enn kompasset, gikk det greit. Så jernklumpen er et problem for kompassplasseringen.

 

Lars H.

 

Ja, men om du henger fluxgaten oppunder dekk, rett over motoren (jenklumpen) så får du kun krengningsdeviasjon fra den.

 

Bestem deg ikke blindt for hvor du ønsker å plassere fluxgaten. Bruk tid til sjøprøver.

Link to post
Share on other sites

Og med rett måte - da forstår jeg deg i tidligere innlegg at du er opptatt av at pluss og minus går sammen? Riktig?

 

Tvinn pluss og minus ledningen sammen, dette minimaliserer feltet. Finnes noen andre triks som kan gjøres i tillegg, men dette blir fort for omfttende for vanlige brukere (det var i profesjonell sammenheng dette ble gjort), hadde heller ikke giddet å gjøre dette selv på båten, vanlig tvinning holder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...