Jump to content

Kan en VHF-antenne som en radio-antenne?


logos

Recommended Posts

Nå finnes det tydeligvis flere kvaliteter av splittere. Jeg forsøkte meg med en splitter (Glomex) mellom VHF og AIS-mottaker, men fikk støy på VHF'n. Så kjøpte jeg egen antenne (VHF-antenne) til AIS-mottakeren og koblet splitteren på slik at antennesignalet ble splittet til AIS'n og FM-radioen. Men splitteren strålte(?) fremdeles ut støy til VHF'n på andre siden av båten. Dermed ble det den enkleste løsningen av alle: Et vanlig passivt BNC-ledd splittet signalet fra den nye antennen til AIS og FM. Knall signal på både AIS og FM-radio, og null støy til VHF'n.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har denne RA201 splitteren fra Seatronic:

http://seatronic.no/antenner-antennetilbeh...9276d4fa4ce9ca5.

 

Jeg bruker bare AIS og FM utgangen, på samme måte som jeg tror Lars H bruker den. Jeg har ikke støyproblemer, så jeg vil tro det var feil på enheten til Lars, eller at denne kunne ha interferert med annet utstyr som LED lys eller annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...