Jump to content

ekkolodd, hvilke anbefales?


sk500

Recommended Posts

En stålplate senkes ned under båten og det sjekkes at den måler det den skal der den skal.

 

Greit for å måle dybdenøyaktigheten, men den har jeg ingen problemer med. Det jeg ønsker å måle går på følsomhet og oppløsningsevne.

 

Senket en isoporkube (5x5x5 cm) under båten i dag. Fulgte den til 12 m med 75% gain 200 KHz og 15 m, samme gain men 80KHz.

 

Litt oversaket over at 80 ikke klarte mer.

 

Det var ingen skikkelig prøve, blåste for mye. Fikk ikke fyr på røyken og måtte avbryte.

 

Men jeg vil fortsette derfor opprinnelig spørsmål. Trenger litt info om forholdet effekt/ECS7frekvens.

Jeg kunne selvfølgelig fange en fisk og senke den ned med blyloddet, men jeg er motstander av førsøk på dyr.

 

Kryr med andre båte med andre lodd som jeg sikkert kan få sammenligne med - men trenger en målbar referanse..

Link to post
Share on other sites

Senket en isoporkube (5x5x5 cm) under båten i dag. Fulgte den til 12 m med 75% gain 200 KHz og 15 m, samme gain men 80KHz.

 

Ikkeno er som et godt feltforsøk.

Slår opplesning fra brosjyrer hver gang.

Har idag montert et , identisk,lodd til i båten.

Så får vi se.

Det overrasket meg i første omgang var at det ikke var spor av interferens. Selv med svingerne tett på hverandre.

Link to post
Share on other sites

Veldig overraskende at du ikke får interferens. Med et Lowrancelodd (har prøvd flere forskjellige modeller) og et Furuno FCV-620 får jeg interferens på begge. Det er riktignok lite interferens på Furunoen, bare noen få vertikale streker på skjermen. Ved å stille interferensundertrykkelsen fra av til lav på Furunoen forsvinner problemet på den, mens Lowrancene normalt ikke engang finner bunnen når Furunoen sender på samme frekvens.

Link to post
Share on other sites

Svært lite vitenskapelig siden jeg ikke har noen kalibrert hydrofon eller annet snadder fra Bruel & Kjær men litt artig pusling på kvelden

 

Svingerne er plassert 60 cm. fra hverandre, den ene løftet 10 cm ut fra skroget, og den andre inni båten i ei vannfylt kasse.

Som sagt, niks interferens på begge frekvenser.

 

Dybden under den utvendige svingeren er 2.9 m målt med målebånd. Det viser også loddet.

Den andre svingeren viste det samme hengt over rekka.

 

Montert i båten viste den innvendige 6 m. A-scope viste hva som skjedde. Det var så mye gjenværende støy i båten fra sendingen at svingeren ikke så retur fra bunnen. Den trigget på første multippel. Den innvendige står 20 cm. høyere, derav 6 meter.

Link to post
Share on other sites

Finner innimellom litt nytte i A-scope.

 

41001.jpg

Dette er den utvendige svingeren.

Chirpet som sendes er svært kort på dette området. Viser også en kort og kontant retur.

 

 

61001.jpg

Dette er den innvendige svingeren. (Prøver stadig å få den bedre).

Chirpet får skutebunnen til å "synge" slik at loddet ser ikke returen.

Link to post
Share on other sites

På et fargelodd, hadde jeg nok ikke brukt A-skopet så mye, men på et gråskala lodd er det mye lettere å vurdere "størrelsen" på ekkoet med A-skopet enn på "det vandrende bildet". Hadde jeg hatt A-skop, hadde det nok stått på hele tiden under fiske. Jeg har et Garmin gårskala lodd - en Fiskfinder 140 i jeepen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...