Jump to content

Kan kjølesystemet bli ødelagt av ferdsel gjennom oljeflak?


Snekker'n

Recommended Posts

Tråden om "Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund" begynner nå å omhandle mange samtidige emner.

Starter derfor en ny tråd som gjelder virkning av oljesøl på fritidsbåt.

 

Vårt nærområde for båttur er Kragerøskjærgården. Tøffet i går gjennom de første oljeflakene etter Full City havariet.

Lurer på om det er risiko for å skade båtens kjølesystem ved ferdsel gjennom oljeflak?

Er det risiko for at "noe" kan tette seg av den seige oljeguffa?

Bør man i størst mulig grad unngå disse flakene?

Er det forskjell på innenbordsmotorer og utenbordsmotorer i denne sammenhengen?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Tøffet i går gjennom de første oljeflakene etter Full City havariet.

 

Huff! Er selv på hytte i Krgerø (egen hytte, ikke si det til noen) og lurer litt på hvor dette flaket er (var)? Har tenkt på det samme som deg og også hvordan båten ser ut etter å ha gått gjennom et slik flak eller område med oljeklatter og hvordan det er å få av dritten etterpå - zalo? Når vær og vind er gunstig så blir det nok en tur bort til havaristen også siden det ikke er så langt unna - dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....lurer litt på hvor dette flaket er (var)?

kl 16 i går var det 2 flak på vei inn fjorden ved Strømtangen fyr.

Flaket besto av oljeguffe med ganske mange tennisball-store klumper i. Beltet med klumpene var synlige på 2-300 meters hold.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Blir ikke den fine båten din helt Jæ.... etter å kjøre i slikt..

Jo, troligvis. Men, det som er på utsiden av skroget bekymrer ikke så veldig. Skroget er ganske godt vokset, og zalo tar mye møkk.

Jeg er mye mer engstelig for skader inne i kjølesystemet.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Joda, er enig i det..

MEn sånn som jeg vil se det er det no ikke noe jeg ville satt pris på å gjort.. Men vet egentlig ikke hva som kan skje.. hvis du har sjøvannsfilter, så får du jo ikke de store klumpene igjennom.. men seikt og fælt er det.. Hil i noe salo i sjøvannsfiltere. da får du skombad, hehe..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke forestille meg hvordan det skulle kunne skade

Det jeg tenkte på var om det er noen "trange kanaler" som kan tette seg av oljeguffe.

Men troligvis er det god dimensjon gjennom hele systemet, og varmen gjør guffa mer tyntflytende.

 

Hva med utenbordsmotorer?

Vil det kunne være noen problemstillinger med tetting av kjølekanalene i disse?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg bare fortsetter her. Hvis en har varmeveksler så mener jeg at de fleste kjører sjøvannet utenpå "rørpakken" i varmeveksleren. Der er det større rom i de fleste kjølerne. Resten av systemet er vel også romslig hos de fleste anlegg. Jeg tror ikke oljesølet rekker å bli så mange grader varmere på turen frem til eksosen. Faren for at oljesølet legges igjen er derfor stor tror jeg. Vann trenger jo mange kalorier for å kunne varmes opp og er en god varmeleder.

Hvis det legger seg olje i hele anlegget så er jeg ganske sikker på at kjøleevnen reduseres betraktelig. Olje mener jeg er en dårligere varmeleder enn vann.

Ikke helt pedagogisk fortalt kanskje.

 

Og så en avsporing light.

Jeg har kjølevannsinntak av den typen som har avlange spalter (den største), og en ca 5liter silbeholder innenfor der. Jeg fikk en gang en svær brennmanet sugd inn i silen, og skjønner ikke helt hvordan det kunne skje. Det ble et himlandes styr å få ut svineriet. Hadde på hansker til langt opp på hendene, men brente meg over allt. Krabaten hadde tydeligvis bestemt seg for å ta meg. Den tettet alt som var før utløpet av filteret. Jeg har sjøvannspumpe med den største impelleren, og ble imponert over sugeevnen. Filteret stoppet utysket før det ble for mye rabalder med andre ord.....

 

P.

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til deg Snekkern

Har du varmeveksler?

Med fare for å avsløre manglende kunnskaper så svarer jeg:

JA, jeg har varmeveksler.

Med det så mener jeg at jeg har en motor som trekker inn saltvann som kjøler ned et vanlig lukket kjølevæskebasert system.

Antar at der denne kjøle/varmeutvekslingen mellom saltvann og lukket system skjer, kalles varmeveksler.

 

Edit: ser at vi skrev innlegg samtidig

Redigert av Snekker'n (see edit history)

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært for at olja er så tykk, så hadde det vært super anti-korrosjons behandling. Tror ikke du skal bekymre deg så lenge motoren står nede i vannet. Vanninntaket sitter helt nede ved propellen. Båter som deltar i opprydning kommer vel i kontakt med oljen i større grad enn en forbipasserende og de klarer seg vel greit ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du har varmeveksler.... :yesnod:

 

Din motor vet ikke hva saltvann er for noe, og det tror jeg "dere" skal være glad for... :smash:

 

At det var?!

Sjelden man ser båter med luftkjølt varmeveksler(dvs radiator) på taket.

De fleste har sjøvannskjølt system på gear,oljekjøler til både motor og gear og varmeveksler er sjøvannskjølt.

og eksosen er sjøvannskjølt.

 

Har du sjøvannsfilter er du trygg vil eg påstå. Då kjem ikkje større greas-liknende klumper inni.

Eg ville stengt inntaket og løst slangen inn på første oljekjøler, og så kikka inni/ evt kjent etter med fingrene :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mister Sæbø...... :smiley:

 

Du skjønte ikke hva jeg siktet til her........

Jeg tenkte på at mange eldre motorer bruker saltvann i motoren uten varmeveksler. Noe som etter mitt syn er spinnhakke IDIOTISK, men det var jo slik de "gamle" gjorde. Det er derfor jeg sier at motoren ikke vet hva saltvann er for noe når en bruker varmeveksler..

 

Per

Link to post
Share on other sites

om gamle motorer suger i seg en oljeklump så burde det gå godt siden den blir varmet opp til 60+ (eller over om kjølekanalen tettes) mulig det er noe verre om det er en moderne varmeveksler , for om det tettes der, så når ikke varmen fra motoren den tykke oljen som tetter, og kan derfor ikke varme (smelte) oljeklumpen som tetter ( er jo selfølgelig bare synsing siden jeg ikke har vert borti akkurat dette , men er en rimelig erfaren mekaniker og det er ikke kvert år jeg tar feil :)

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...